اعلام آمادگی روسیه برای افزایش صادرات گاز به اروپا
اعلام آمادگی روسیه برای افزایش صادرات گاز به اروپا
معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد مصرف داخلی گاز به رکورد بالایی رسیده اما مسکو همچنان آماده است در صورت درخواست اروپایی‌ها، عرضه گاز به اروپا را افزایش دهد.

قیمت قراردادهای کوتاه مدت گاز در اروپا امسال تحت تاثیر افزایش تقاضا پس از پاندمی، ۸۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال قیمتها ماه جاری پس از این که روسیه اعلام کرد می تواند گاز بیشتری به اروپا عرضه کند، کاهش یافت اما این عرضه هنوز محقق نشده است.

به گزارش نبض‌انرژی،الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا ۱ گفت: می‌خواهم تاکید کنم که روسیه امسال آمار مصرف گاز بالایی داشته است که به دلایل احیای اقتصادی قوی بوده است.

روسیه که تولید گاز و صادراتش به اتحادیه اروپا در حال حاضر هم به رکورد بالایی رسیده است، اعلام کرده که پیش از افزایش عرضه به بازار محموله های تک اروپا، ابتدا باید ذخایر گازی خود را پر کند.

نواک اشاره نکرد ذخایر گاز روسیه چه میزان است اما برآورد می شود که تاسیسات زیرزمینی اروپایی حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز کمبود دارند.

معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرد که تقاضای داخلی بالا مانع از عرضه بیشتر گاز به اروپا نمی شود البته اگر چنین درخواستی مطرح شود.

بر اساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هم چهارشنبه گذشته گفته بود اگر اروپا درخواست کند، روسیه آماده است گاز بیشتری برای این منطقه فراهم کند و این اظهارات که مسکو تامین گاز را به دلایل سیاسی محدود کرده است را رد کرده بود.