قاچاق بنزین جای صادرات را گرفت؟
قاچاق بنزین جای صادرات را گرفت؟
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: به شخصه اعتقاد دارم در حال حاضر بخشی از بنزینی که به عنوان مصرف داخلی محسوب می‌شود با توجه به عرضه نشدن در مکانیزم بورس و نیاز کشورهای همسایه در حال قاچاق شدن است.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از تسنیم، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار کرد: در خصوص میزان معاملات فرآورده‌های نفتی از مسیر بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰ متأسفانه عرضه‌های فرآورده نفتی در بورس انرژی ایران محدود شده است به طوریکه مجموعا ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن بنزین به ارزش ۸۵۵ میلیارد تومان و ۱۹هزار تن گازوییل  با ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان معامله شده است.

وی ادامه داد: از اوایل خردادماه عرضه بنزین در بورس انرژی ایران، یعنی صادرات بنزین، متوقف شد؛ که عرضه کننده دلیل آن را افزایش مصرف داخل اعلام کرده است؛ که به شخصه اعتقاد دارم در حال حاضر بخشی از بنزینی که به عنوان مصرف داخلی محسوب می‌شود با توجه به عدم عرضه در مکانیزم بورس و نیاز کشورهای همسایه در حال قاچاق شدن است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران تصریح کرد: قاعدتا به دلیل اختلاف قیمت بنزینی بین کشور ما و کشورهای اطراف وجود دارد، همواره مقداری قاچاق بنزین داشتیم، در دو سال گذشته به اذعان کارشناسان و مسئولان مربوطه، قاچاق بنزین به شدت کم شد و نزدیک به صفر رسید؛ چرا که تمامی نیازهای کشورهای اطرف، از طریق صادرات رسمی و معبر امن انجام می‌شد؛ اما اکنون با توقف صادرات بنزین، فعال شدن دوباره قاچاق بنزین دور از ذهن نیست.

وی افزود: ما بازارهای صادراتی بسیار خوبی را در منطقه با زحمات نهادهای مختلف به‌دست آورده‌ ایم که توقف یک‌باره صادرات بنزین، می‌تواند به از دست رفتن این بازارهای صادراتی بیانجامد و به دست آوردن دوباره این بازارهای صادراتی، بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

صادرات بنزین از مسیر بورس انرژی

نقوی با بیان این‌که «اولین معامله بنزین در بورس انرژی ایران در سال ۹۸ انجام شد»، گفت: در مجموع در سال ۹۸ بیش از دو میلیون تن بنزین در بورس انرژی ایران معامله شد که این رقم در سال ۹۹ به هشت میلیون تن افزایش پیدا کرد؛ مجموع فروش بنزین در سال ۹۸ در بورس انرژی ایران  بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این در سال ۹۹ به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: تمام فروش بنزین در بورس انرژی ایران، فروش خارجی و مربوط به صادرات بنزین بوده‌ است که شامل فروش دریایی و فروش زمینی می‌شود.

توقف صادرات گازوئیل به دلیل نیاز سوخت زمستانی نیروگاه‌ها

نقوی با بیان این‌که «با توقف صادرات بنزین ایران از خردادماه، نیاز کشورهای اطراف یا از مبادی دیگر تأمین شده و یا از طریق قاچاق از خاک ایران تأمین می شود»، گفت: مکاتباتی را با وزیر محترم نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام داده ایم و جلساتی با گروه‌های مختلف داشتیم که هنوز نتایج مشخصی نداشته ‌است و تا این زمان، اعلام نکرده‌اند که چه زمانی مجددا صادرات بنزین برقرار خواهدشد.

وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال دو میلیون و ۶۳۶ هزار تن انواع فرآورده را به ارزشی بالغ بر ۳۱هزار میلیارد تومان از طریق بورس انرژی ایران صادر شده است؛ در حالی که سال گذشته در مدت زمان مشابه، هفت میلیون و ۷۹۶هزار تن فرآورده را به ارزشی بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان صادر شده بود که به لحاظ حجمی ۶۶درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹درصد کاهش داشته ‌است.

نقوی با بیان این‌که «عمده این کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی به بنزین و گازوئیل مربوط می‌شود»، گفت: به دلیل نیاز نیروگاه‌های کشور به ذخیره‌سازی گازوئیل برای فصل زمستان، تامین سوخت نیروگاه ها در اولویت عرضه کننده قرار گرفته و صادرات گازوئیل از طریق بورس انرژی از اواسط اردیبهشت ماه امسال از طریق بورس متوقف شده است.