رانندگان پول بنزین نزده را می‌دهند؟
رانندگان پول بنزین نزده را می‌دهند؟
برخی از شهروندان ادعا می‌کنند که عدد نمایشگر دستگاه سوخت‌گیری، عددی بیشتر از میزان بنزین سوخت‌گیری شده نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند ممکن است در برخی از جایگاه‌ها تخلفاتی رخ داده باشد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از تجارت‌نیوز، نمی‌شود از کنار یک جایگاه‌ سوخت رد شد و گلایه‌های مردم درباره بنزین را نشنید. از بعد از آبان ماه ۹۸، انگار حساسیت مردم هم نسبت به بنزین بیشتر شده است. حق هم دارند؛ همین آبان ماه ۹۸ بود که قیمت بنزین سه برابر شد و بعد از آن، هیچ کدام از اقلام مصرفی خانواده‌ها حتی رنگ قیمت قبل را به خود ندید.

جایگاه سوخت‌گیری، هر ساعت شبانه روز شلوغ است. اصلا فرقی نمی‌کند ساعت چند است! همه عجله دارند و چهره‌ها خسته و منتظر است. ماشین‌ها قطار قطار به سمت پمپ‌ها می‌آیند و می‌روند. کسی تا مجبور نباشد با کسی حرف نمی‌زند اما گاهی به ناگهان و بعد از اتمام سوخت‌گیری، صدایی راننده‌ها بلند می‌شود و چیزهایی با حالت دعوا، می‌گویند.

انگار که مشکلات مردم و جایگاه‌ها زیاد است. رییس یکی از جایگاه‌ها شاکی است. او که به نظر می‌رسد گرما کلافه‌اش کرده غرولند می‌کند: می‌گویند آب و بنزین باهم قاطی می‌کنیم و کم‌فروشیم. اصلا شما بگویید مگر می‌شود آب و بنزین را باهم قاطی کرد؟ چگالی این یکی از آن یکی کمتر است. یکی زیر می‌رود و آن یکی رو می‌ماند. مردم حرف‌ها می‌زنند!

البته این گونه ادعاها، تنها مساله رانندگان با جایگاه‌ها نیست. پسری جوان که ماشین خارجی دارد، می‌گوید اسمش «سعید» است. او با لحنی حق به جانب ادعا می‌کند دستگاه سوخت‌گیری مشکلی دارد. پسر که ظاهری متمول دارد و به نظر می‌رسد پول چند لیتر بنزین برایش چندرغاز ارزش ندارد، شروع به شکایت کردن می‌کند
که پس از اتمام سوخت‌گیری، متوجه شده‌ میزان سوختی که دستگاه نشانش داده از میزان بنزینی که باک خودرو در خود جای می‌دهد، بیشتر بوده است.

یک راننده تاکسی که مشخص است فشار کار و گرمای ماسک کلافه‌اش کرده هم چنین تجربه‌ای داشته است. او با چند جمله ساده، سر و ته قضیه را جمع می‌کند و می‌گوید: مگر اولین بار است که به پمپ‌بنزین آمدی؟ این اتفاق هزاربار می‌افتد و کسی هم چیزی نمی‌گوید. آن قدر تکرار شده که دیگر نمی‌دانم آخرین بار در کدام جایگاه چنین تجربه‌ای داشتم.

به نظر می‌رسد این مشکل، داد قشر مرفه‌تر جامعه را هم در آورده است؛ «احمد» که او هم ماشین مدل بالایی دارد و در حال پاسخ دادن با تلفن موبایل بازی می‌کند شمرده شمرده می‌گوید: تا به حال چندین بار پیش آمده که صفحه نمایشگر، عدد اشتباهی نشان دهد.

انگار که این فقط گلایه مردم در جایگاه‌های سوخت نیست. یکی از کاربران توییتر فارسی چنان از این مشکل به تنگ آمده بود که در صفحه‌ شخصی‌اش، شرح داده بود:یه بار به پمپ بنزین رفتم. ظرفیت باک ماشین من، ۴۰ لیتر است و به همین دلیل هم برای ۴۰ لیتر کارت کشیدم. ناگهان مسئول آنجا گفت که ۵۶ لیتر بنزین زدی و کم کشیدی.»

رییس یکی از دیگر از جایگاه‌ها که اکثر رانندگان از خدماتش راضی بودند می‌گوید: نظارت‌ شرکت نفت، این قدر زیاد است که ممکن نیست جایگاهی مرتکب تخلف شود.

او که سعی می‌کند نگرانی‌اش را از دیدن دستگاه ضبط صوت نشان نداد، خودش را از تک‌وتا نمی‌اندازد. سینه‌اش را جلو می‌دهد، صدایش را کمی کلفت‌تر می‌کند و می‌گوید: مردم هم می‌توانند تخلفات را گزارش کنند. اصلا خود مردم چنان چهارچشمی همه چیز را می‌پایند که دیگر نیازی به دستگاه نظارتی نیست!

او ادامه می‌دهد: ما، جایگاه‌داران، اصلا مجال تخلف نداریم! نشان دادن عدد بیشتر از میزان بنزین سوخت‌گیری شده بسیار نادر است و اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، جایگاه تعطیل و تعمیر می‌شود.

«رضا» یکی دیگر از سوخت‌گیران است. او ابتدا می‌گوید که ممکن نیست چنین اتفاقی افتاده باشد و کمی آسمان و ریسمان بهم می‌باید اما بعد که رییسش دور می‌شود، با صدای آرام شرط می‌کند اسم جایگاهش جایی منتشر نشود؛ بعد تند تند احتمالات مختلف را بررسی می‌کند: اگر نازل قطع نشده باشد، احتمال دارد که از کارت یکی از رانندگان سو استفاده شده باشد.

رضا همین طور که یک چشمش را به در دفتر رییس جایگاه دوخته و چشم دیگرش پی راننده‌ای است که تازه شروع به سوخت‌گیری کرده، ادامه می‌دهد: امکان دارد که ادامه بنزین کارت سوخت فروخته شده باشد. یعنی سوخت‌گیر پس از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به ماشین دیگری وصل کرده باشد.

در این صورت، رانندگان می‌توانند به پلیس +۱۰ مراجعه کنند و پرینت سوخت‌گیری‌های کارت سوخت را در جایگاه چک کنند.

البته همایون صالحی، رییس کانون صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور این ادعاها را صادق نمی‌داند. او در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان می‌کند: از نظر فنی، هوافروشی در جایگاه‌ها اصلا امکان ندارد.

او ادعای کم‌فروشی را قاطعانه رد می‌کند: دستگاه‌های نظارتی شرکت نفت و پلمپ‌ها هم امکان انجام اقدامات غیراخلاقی را از جایگاه‌داران می‌گیرد.

البته، فریدون اسعدی، مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که چنین کاری از نظر فنی ممکن است و چنین اتفاقی ممکن است به دلیل هواگیری ناصحیح باشد.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم اظهارات کم و بیش متفاوتی دارد. نخعی می‌گوید: با توجه به نظارتی که بر کیفیت و کمیت نازل‌های سوختی است، پذیرش این ماجرا کمی سخت است اما ممکن است جایگاهی شیطنتی انجام داده باشد.

او هشدار می‌دهد: البته رانندگان باید دقت کنند که نمایشگر دستگاه صفر شده باشد.

انگار در این ماجرا نمی‌توان مقصر را پیدا کرد. هرکس یک چیز می‌گوید. یکی می‌گوید امکان فنی کم‌فروشی بنزین نیست و یکی دیگر می‌گوید هست‌.