خاموشی برق نگرانی گلخانه داران خراسان شمالی در فصل جدید کاری
خاموشی برق نگرانی گلخانه داران خراسان شمالی در فصل جدید کاری
در حالی در سال های اخیر خراسان شمالی با رشد هفت برابری سطح کشت محصولات گلخانه ای سری در این فعالیت درآورد که این روزها در آستانه فصل جدید کاری ،خاموشی برق به دغدغه اصلی گلخانه داران این خطه شمالشرق کشورتبدیل شد.

گرچه محصولات گلخانه ای خراسان شمالی در دوره کشت بهاره با خوش شانسی از خسارت چندصد میلیارد ریالی ناشی از خاموشی مکرر برق به خصوص تیرماه جاری به گلخانه داران کشور جان سالم به در برد و تا حدودی در امان ماند ،ولی پیش بینی تداوم گرمای تابستانی در مردادماه و احتمال افزایش خاموشی های بدون برنامه و مداوم موجب شد تا در آستانه کاشت محصولات گلخانه ای دوره تابستانی ،گلخانه داران نسبت به ادامه فعالیت با تردید مواجه شوند.

به گزارش نبض‌انرژی،سطح کشت محصولات گلخانه ای خراسان شمالی در حال حاضر حدود  ۷۰ هکتاراست که نسبت که سال ۹۲ ابتدای فعالیت دولت یازدهم سطح که  این اراضی حدود ۱۰ هکتار بود حدود هفت برابر افزایش یافت.

چشم گلخانه داران به تصمیم برقی ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید : تاکنون گزارشی از گلخانه داران استان مبنی بر خسارت ناشی از قطع برق حداقل به سازمان جهاد کشاورزی استان ارایه نشد و احتمال خسارت جدی به محصولات گلخانه ای نیز به دلیل پایان دوره کاشت بهاره وجود ندارد.

محمدعلی شریکیان گفت: در اوج‌ خاموشی های اخیر گلخانه داران استان یا سرگرم برداشت و یا کاشت جایگزین بودند و با این شرایط احتمال بروز خسارت جدی ناشی از قطع برق ناچیز است.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی که در آستانه کشت جدید گلخانه ای در استان قرار داریم‌ و در برخی نقاط نیز کشت انجام شد و  از حالا نگرانی ها از سوی گلخانه داران نسبت به تداوم  خاموشی ها ی بدون برنامه و طولانی مدت افزایش یافت و باید مصرف برق و خاموشی ها به نوعی مدیریت شود تا گلخانه داران دچار ضرر و زیان نشوند.

شریکیان اظهار داشت : در محیط های گلخانه ای دما و شرایط با توجه به نوع محصول متفاوت است و  قطعی های برق می تواند خسارت جبران ناپذیری وارد کند و مدیریت های اخیر برق در استان خوب بود و از مسوولان می خواهیم روند مدیریت ادامه داشته  باشد تا به تولید کننده ها به ویژه گلخانه داران خسارت وارد نشود.

وی با بیان این که  در شرایط خشکسالی، حوادث مختلف از جمله سرمازدگی و تنش دمایی و کم آبیاری خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده است افزود: محیط بسته قابل کنترل است و آن را از ریسک پذیری خارج می کند و به حداقل می رساند،  اگر قطعی برق نیز وجود داشته باشد دوباره این فعالیت اقتصادی را ریسک پذیر خواهد کرد.

معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل این که گلخانه ها واحد های ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

در استان خراسان شمالی علاوه بر وجود 70 هکتار اراضی گلخانه ای ، چهار شهرک گلخانه ای در شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین و شیروان با سطح ۳۱۵ هکتار دردست اجرا قرار دارد که با شروع فعالیت این شهرکهای گلخانه ای سطح اراضی گلخانه ای استان به ۴۰۰ هکتار می رسد.

خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هکتار مساحت دارد که حدود ۱۳ درصد از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد و افزون بر۸۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی محسوب می شوند.