افزایش ۱۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی با اجرای جهش سوم پتروشیمی
افزایش ۱۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی با اجرای جهش سوم پتروشیمی
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اجرای طرح‌های جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۰ میلیارد دلار به درآمدهای ارزی کشور اضافه خواهد شد.

«امیر وکیل‌زاده» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نقش بسیار مهمی در اداره کشور دارد، افزود: در شرایط تحریمی، پتروشیمی نقش موثری داشته است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با اشاره به اینکه مبادلات صنعت پتروشیمی در جهان سالیانه سه‌هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است، ادامه داد: سهم ایران از این بازار  ۱۷ میلیارد دلار و کمتر از نیم درصد است.

وکیل زاده تاکید کرد: با منابع و نیروی انسانی که در ایران وجود دارد،‌سهم نیم درصدی بسیار کم است.

وی گفت: در این زمینه باید یک نقشه راه جامع تدوین شود و در برنامه توسعه هفتم باید نقش مهمی به این صنعت بدهند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه این مدیریت در سه بخش فعالیت دارد، افزود: نخستین مورد طرح‌های در دست اجرا است، مورد دوم طرح های زیر بنایی است و سومین بخش نیز به دلیل ارتباط بین بخش های مختلف وارد عمل می شود که پشتیبانی از ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان در این بخش می‌گنجد.

وی، ارزش ریالی پروژه های در حال اجرا در صنعت پتروشیمی را سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: باید شرکت های دانش بنیان را شناسایی کرده و با شناخت نیاز مجتمع های پتروشیمی، این دو بخش را به هم نزدیک کرد تا به قرارداد برسند.

وکیل زاده ادامه‌داد: فن بازار صنایع پتروشیمی در صنعت پتروشیمی اجرا خوهد شد و با این کار دفتری برای ارتباط بین مجتمع ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح های جهش دوم ۴۳ طرح بودند که از سال ۹۲ آغاز شد، افزود: ۱۵ طرح تا ابتدای سال ۹۹ راه اندازی شد، همچنین ۱۴ طرح در سال ۹۹ و سه طرح نیز در ابتدای سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و باقی‌مانده ۱۱ طرح است که تلاش می شود تا پایان سال به نتیجه برسند و جهش دوم تکمیل شود.

مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی تا پایان سال گذشته ۷۹ میلیارد دلار بوده است.

وی، ظرفیت تولیدات پتروشیمی در حال حاضر را ۹۰ میلیون تن در سال دانست و گفت: با اتمام جهش دوم این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون تن می رسد.

وکیل زاده ادامه داد: با راه اندازی ۱۷ طرح سال ۹۹، حدود ۲۵ میلیون تن به ظرفیت و چهار میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه شد.

وی افزود: ۱۱ طرح از جهش دوم باقی مانده که ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، این طرح‌ها ۸۴ درصد پیشرفت داشته و تاکنون ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه طرح های جهش سوم شامل ۳۹ طرح است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد، گفت: علاوه بر افزایش ۱۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی، ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال می رسد که معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز است.

به گفته وکیل زاده، سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح های جهش سوم پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار است که تا کنون ۵.۶ میلیارد دلار آن انجام شده است.

وی افزود: حدود ۶۷ درصد سرمایه گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی از سال ۸۷ تا کنون از طریق فاینانس انجام شده است.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه همه طرح های جهش سوم موافقت اصولی دارند و سرمایه گذار آن مشخص شده است، ادامه داد: خیلی بعید است که این طرح ها متوقف شود، مگر آنکه طرح های پیشرفت مطلوبی ندارند.

وی، اختلاف بین تولید و ظرفیت صنعت پتروشیمی را ناشی از عواملی مانند فرسودگی برخی تجهیزات، کمبود خوراک و  غیره دانست و گفت: اگر تحریم ها رفع شود می‌توان ظرفیت را به تولید واقعی نزدیک کرد.