گرانی جهانی گاز با آغاز موج گرما
گرانی جهانی گاز با آغاز موج گرما
قیمت گاز طبیعی با آغاز فصل دستگاههای تهویه مطبوع تابستان تقریبا دو برابر مدت مشابه سال گذشته شده است.

تقاضا برای گاز طبیعی با گشایش اقتصادهای جهان و دمای بالای ۱۰۰ درجه تابستان داغ افزایش پیدا کرده است. در این بین، تولیدکنندگان آمریکایی به برنامه های حفاری که در زمان پایین بودن قیمتها طراحی کرده بودند، چسبیده اند و اشباع عرضه ای که قیمتها را پایین نگه داشته بود، از بین رفته است.

به گزارش نبض‌انرژی،بهای معاملات گاز طبیعی روز جمعه ۳.۱۲۵ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش بود که ۹۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت و بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۷ به شمار رفت. بهای معاملات فیوچرز اوایل ماه میلادی جاری که موج گرما منطقه ساوت وست آمریکا را فراگرفت، بالاتر رفت و قیمت اسپات منطقه ای نیز افزایش یافت. تحلیلگران انتظار دارند قیمتها در اواخر سال که زمان روشن کردن بخاری ها فرا می رسد، از این هم بالاتر رود.

افزایش قیمت گاز منحصر به آمریکا نیست. بهای معاملات گاز هلند که معیار قیمت در غرب اروپاست، طی یک سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته که شامل رشد چشمگیر از فوریه و صعود به بالاترین حد چند سال اخیر بوده است. در آسیا هم قیمت گاز طبیعی مایع وارداتی در مقایسه با ژوئن سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

گاز گرانتر تقاضا برای زغال سنگ در بازارهای بین المللی را برانگیخته است. بهای معاملات زغال سنگ حرارتی بارگیری شده در پایانه ای در نیوکاسل استرالیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. قیمت پایه طی یک ماه گذشته ۲۷ درصد رشد کرده و در حدود یک دهه گذشته به این حد بالا نبوده است.

اگر قیمتهای بالاتر ادامه پیدا کند، آمریکایی ها باید منتظر صورتحساب برق سنگینتری باشند. کسانی که از خانه به دورکاری می پردازند، تحت فشار قرار خواهند گرفت چرا که همه گیری ویروس کرونا هزینه های انرژی را از دوش کارفرما به کارمند انداخته که به جای حضور در محل کار، در خانه مانده و از گرمایش و سرمایش و وسایل الکترونیکی شخصی استفاده کرده است.

گاز طبیعی علاوه بر این که در تولید برق و برای آب داغ و پخت و پز استفاده می شود، در حجم بزرگ برای تولید پلاستیک، کود و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. سیاستگذاران پولی در زمانی که تورم را اندازه گیری می کنند، قیمتهای انرژی را به حساب نمی آورند زیرا بسیار متغیر هستند. با این حال افزایش قیمت گاز به هزینه های تولید کالاهای تولیدی افزوده و این اتفاق با نگرانی سرمایه گذاران نسبت به پتانسیل از کنترل خارج شدن تورم همزمان شده است.

کالین فنتون، رییس هیات مدیره بانکداری سرمایه گذاری در شرکت پیکرینگ، هولت اند کو اظهار کرد: اینها پیامد سرمایه گذاری اندکی است که در گاز طبیعی مشاهده کرده ایم. موضوع قابل توجه این است که قیمتها در حالی افزایش پیدا کرده که تقاضای صنعتی – که بیش از یک چهارم بازار است- در مراحل اولیه احیاست.

تولید گاز طبیعی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۹ به اوج رسید. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مارس یازدهمین ماه متوالی بود که تولید در ۴۸ ایالت این کشور کاهش پیدا کرد. شمار دکلهای حفاری گاز در حال حاضر تنها پنج حلقه در مقایسه با ۹۲ دکل فعال در پایان مارس افزایش پیدا کرده است.

تولیدکنندگان گاز سالها از قیمتهای پایینی آسیب دیدند که خودشان با عرضه گسترده و اشباع بازار، مسبب آن بودند. در نتیجه سهامداران و تحلیلگران تولیدکنندگان را برای تمرکز کمتر روی افزایش حجم عرضه و به جای آن پرداختن به سودآوری تحت فشار قرار دادند. نتیجه این رویکرد، صعود قیمتهای سهام بوده است. ارزش سهام تولیدکنندگان گاز شامل رِنج ریسورسز کورپ و آنترو ریسورسز کورپ یکی از بهترین عملکردها را در بخش انرژی داشته است و هر دو بیش از ۴۰ درصد در سه ماه گذشته افزایش داشته اند.

هوای ملایم در ابتدای زمستان، مخازن گاز آمریکا را در معرض اشباع ظرفیت قرار داده بود اما تا فوریه که یخبندان تگزاس اتفاق افتاد، تقاضا جهش پیدا کرد در حالی که بسیاری از چاهها یخ زده بودند.

خریداران خارجی که سال گذشته محموله های گاز را لغو کرده بودند، متقاضی گاز شیل برای پر کردن مخازن خالی شده هستند. تقاضا از سوی مکزیک با گشایش سیستم خط لوله جدیدی افزایش یافته است. خشکسالی تولید برق آبی در غرب آمریکا را کاهش داده و در نتیجه استفاده از گاز برای تامین سرمایش منازل و ادارات در موج گرمای هفته گذشته که دمای هوا در فونیکس، لاس وگاس و لس آنجلس به بالای ۱۰۰ درجه رسید، افزایش یافت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، همه این تقاضا به معنای تزریق کمتر به مخازن آمریکاست که در طول بهار و تابستان پیش از زمستان که معمولا میزان تقاضا از تولید فراتر می رود، ذخیره سازی می کنند. ذخایر گاز آمریکا که در نوامبر به رکورد تاریخی بالایی رسیده بود، اکنون ۱۶ درصد پایین سطح سال گذشته و ۴.۹ درصد کمتر از میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است.