عدم فرماندهی واحد صنعت برق یکی از دلایل خاموشی‌ها است
عدم فرماندهی واحد صنعت برق یکی از دلایل خاموشی‌ها است
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل خاموشی‌های اخیر برق در کشور نبود فرماندهی واحد در این صنعت است و رمز ارزها و هدر رفت انرژی نیز مزید بر علت شده است.

«فریدون عباسی» در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر نیرو، گرم شدن زود هنگام هوا، راه اندازی چاه‌های کشاورزی، کمبود آب و لزوم ذخیره آب در تابستان، تولید رمز ارز که دستگاه‌های زیرربط به کمک وزیر نیرو نیامدند، راندمان پایین نیروگاه‌ها، اتلاف برق در شبکه‌ها، افزایش روشنایی، هدر رفت انرژی، بهای پایین برق نسبت به تولید برق از جمله عوامل خاموشی‌های اخیر است.

رییس کمیسیون انرژی افزود: قرار بود ۱۲۳ هزار مگاوات برق تولید شود که این مهم رخ نداد و تولید ۸ هزار واحد نیروگاه سیکل ترکیبی هم محقق نشد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: استانداردسازی از طریق فرماندهی واحد، تنوع بخشی به تولید برق با ساخت نیروگاه هسته‌ای، کمک مردم با مصرف بهینه انرژی، اجرای سیکل ترکیبی، جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده، مشخص کردن سهمیه هر فرد در انرژی برق، اقدام درست برای مصرف برق در صنایع بزرگ از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در حل مشکل خاموشی‌ها اثر داشته باشد.

«احمد محرم زاده» نماینده مردم اهر و هریس با اشاره به سخنان وزیر نیرو گفت: با این بی برنامگی مشکلات تولیدکشور به خطر افتاده است.  هنوز اوج مصرف آغاز نشده ولی قطع برق  به کارخانه ها خسارت وارد کرده است.

نماینده مردم اهر و هریس افزود: کشور پتانسیل خوبی در بخش‌های مختلف دارد ولی عدم توجه وزارت نیرو به کارخانه‌ها و کارگران، ضررها زیادی به بار آورده است و یک ساعت خاموشی خسارت جبران ناپذیری به تولید می‌زند.

«مالک شریعتی» سخنگوی کمیسیون انرژی هم اظهار داشت: ظرفیت تولید برق کشور طبق برنامه ششم افزایش نیافته است و ۱۰ هزار مگاوات برقی که هم وجود دارد مربوط به گذشته است و درکنار این مسئله، ‌نبود حکمرانی واحد در بخش انرژی سبب عقب افتادن تعمیرات شده و در زمستان هم مشکلات زیادی در این باره خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: شدت مصرف انرژی در صنایع بزرگ زیاد است.  قرار بود که این مقدار مصرف نصف شود ولی این امر محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف برق در رمز ارزها نیز در این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده و باید وزارت نیرو در این خصوص کاری انجام می‌داد و صندوق توسعه ملی نیز هدفمندعمل می کرد که در این باره نیز سهل انگاری شده است.

«مهدی سعادتی بیشه سری» نماینده مردم بابل نیز درباره سخنان وزیر نیرو گفت: در سال تولید برای کارخانه‌ها و زندگی مردم مشکلات زیادی با قطع برق رخ داده است و سبب نارضایتی شده و  به اقتصاد و کشاورزی کشور ضربه زده است.

نماینده مردم بابل افزود: قرار بود که انرژی برق به۲۵ هزار مگاوات برسد که این برنامه محقق نشد. همچنین باید از انرژی‌های نو و خورشیدی به بهترین شکلی استفاده می کردیم که ضعف‌هایی دراین باره وجود دارد.

 وزارت نیرو بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد

«رحیم زارع» نماینده مردم آباده نیز در این باره اظهار داشت: وزارت نیرو ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان، ۲۰هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران، مشاوران و تولیدکنندگان تجهیزات بدهکار بوده و ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز سایر بدهی‌های این دستگاه است که در مجموع  ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی است.

نماینده مردم آباده افزود: در قانون ۲۵ هزار مگاوات تولید برق پیش‌بینی شده بود که تاکنون عملکرد وزارت نیرو بیش از ۵۰ درصد بوده و توان تولید نیروگاه‌هایی که تا پایان سال ۹۹ احداث شد ۱۱ هزار مگاوات است.

زارع با اشاره به رشد ماینرها در کشور عنوان کرد: استفاده از ماینرها در صنایعی که تعطیل شده صورت گرفته و وظیفه ما نظام‌مند کردن آن است. از طرفی در فصل زمستان امسال با قطعی برق مواجه خواهیم بود که دلیل آن تخصیص فقط ۱۷ درصد اعتبارات صنعت برق است و رشد ماینرهای قاچاق هم به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه نظام‌مند کردن ماینرها و تولید رمزارزها باید از سوی مجلس صورت بگیرد، گفت: نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد کاهش بارندگی وجود دارد و با این روند قطعی برق در زمستان در مناطق سردسیر ۴ تا ۶ ساعت در روز خواهد بود.

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات نیز در تذکر شفاهی بر اساس ماده ۴۴ و ۴۸ آیین نامه داخلی مجلس درباره سخنان وزیر نیرو گفت: این سبک ارائه گزارش از سوی وزیر نیرو به مجلس شگفت‌آور بود و باید جناب وزیر درباره نحوه اجرای ماده ۴۴ قانون برنامه توسط این وزارتخانه که به موافقت اصولی برای ایجاد نیروگاه‌هایی با بازدهی ۵۵ تا ۶۰ درصد اشاره دارد، توضیحاتی را ارائه می‌دادند.

نماینده مردم محلات افزود: وزیر نیرو باید در مورد ماده (۴۸) قانون برنامه که به صراحت به تولید برق هسته‌ای تا ۲۰ هزار مگاوات توسط این وزارتخانه و دولت اشاره دارد، توضیحاتی ارائه می‌داد. همچنین باید به تشریح نحوه اجرای بند (ت) ماده (۴۸) قانون برنامه که در آن  به ۲۵ هزار مگاوات تولید برق از طریق سرمایه‌گذاری موسسات امور غیردولتی، تعاونی و خصوصی تولید می‌شود، گزارش می دادند.

سلیمی در مورد رمزارز یادآور شد: کل مصرف رمزارز در دنیا ۳۰ هزار مگاوات است که در ایران حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید می‌کند، بنابراین باید این روند را مدیریت کنیم

نماینده مردم محلات اضافه کرد:  تولید برق هسته‌ای ۸ برابر ارزان‌تر است که در این مورد هیچ اقدامی انجام ندادید ضمن اینکه وزیر نیرو باید پیرامون معاهده پاریس توضیحاتی را مبنی بر اینکه چه میزان در عدم توسعه نیروگاه با سوخت هسته‌ای موثر بوده، توضیح دهند.

«محمدرضا پورابراهیی» نماینده مردم کرمان نیز در اخطاری با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی که اکنون ۵۰ درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، با چه حمایتی از سوی وزارت نیرو همراه بوده است. در این مدت هیچ ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌های کشور اضافه نشده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: آقای وزیر، در سال‌های اخیر پس از معاهده پاریس، این وزارتخانه تمامی سرمایه گذاری کشور را در این حوزه متوقف کرده و امروز آثار این ظرفیت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعی مختلف مردم عیان شده است.

پورابراهیمی با اشاره به وجود ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق به نیروگاه‌های برق بخش خصوصی، اظهار کرد: تمامی این نیروگاه ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها امکانپذیر نیست.

وی درباره ابزار قیمتی و کنترلی در صنعت برق، گفت: وزارت نیرو در زمستان قیمت‌ها را پایین می آورد و بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات فراهم نشده است. همچنین بورس انرژی که مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور به شمار می آید را کاملا به تعطیلی کشاند.

نماینده مردم کرمان خاطرنشان کرد: میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار(رمز ارزها) در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات است و به همین میزان مصرف ماینرهای غیرمجاز در کشور وجود دارد، بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارزها در کل به ۶۰۰ مگاوات می رسد که نشان دهنده  سوءمدیریت وزارت نیرو  است.