افشای عجیب از روابط نفتی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر
افشای عجیب از روابط نفتی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر
داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در یک سال اخیر در دو مقطع از ایران نفت و مواد پالایشی وارد کرده است.

این در حالی است که نه تنها خبر نفت و هرگونه مبادله تجاری از ایران برای شرکت‌های آمریکایی در دهه‌های اخیر ممنوع است، بلکه در سال‌های اخیر دولت آمریکا حتی خرید نفت، محصولات پالایشی، شیمیایی، فلزی و … را برای شرکت‌های غیرآمریکایی را نیز ممنوع کرده است.

دو میلیون بشکه نفت از ایران به آمریکا رفت

آنطور که این داده‌ها نشان می‌دهد یک سال اخیر علی رغم تحریم‌ها آمریکا ۲ بار از این کشور نفت و محصولات پتروشیمی خریده است که یک محموله در دوره ترامپ و محموله دیگر در دوره بایدن بوده است.

به گزارش نبض‌انرژی،به این معنا که در اکتبر 2020 (مهر- آبان 99) یعنی زمانی که ترمپ هنوز در آمریکا روی کار بوده است این کشور روزانه 36 هزار بشکه یا یک محموله بیش از یک میلیون بشکه‌ای از نفت یا فرآورده‌های نفتی از ایران وارد کرده است. محموله دیگر در ماه مارس 2021 (اسفند و فروردین گذشته) با حجم حدود یک میلیون بشکه یا روزانه 33 هزار بشکه در روز از ایران وارد آمریکا شده است.

آخرین واردات آمریکا از ایران به اواخر سال 1991 یعنی حدود 30 سال پیش باز می‌گردد و پیش از اعمال تحریم صنعت نفت و هرگونه مبادلات تجاری با نفت ایران باز می‌گردد.

آمریکا واردات نفت از ایران را از سر گرفت؟ منبع اداره اطلاعات انرژی آمریکا(eia)

 

مهمترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران

آمریکا سابقه طولانی برای تحریم علیه ایران دارد که به سال ۱۹۸۴ یعنی درست به سال‌های بعد از پیروزی انقلاب باز می‌گردد، زمانی که فروش هرگونه سلاح و کمک به ایران را ممنوع کرد.

اما مهمترین تحریم نفتی ایران به دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون اعمال شد. رئیس‌جمهور بیل کلینتون در مارس ۱۹۹۵، با صدور فرمانی اجرایی تجارت آمریکا در صنعت نفت ایران را ممنوع کرد.

چند ماه پس از آن در مه ۱۹۹۵ کلینتون در فرمانی اجرایی پا را فراتر نهاد و هر گونه تجارت آمریکا با ایران را ممنوع کرد. از این رو، تجارت ایران با آمریکا که از زمان پایان جنگ ایران و عراق در حال رشد بود، سریعاً خاتمه یافت.

در همین زمان، کنگره ایالات متحده آمریکا لایحه تحریم ایران-لیبی را تصویب کرد. این لایحه، با نام قانون ایلسا (Iran and Libya Sanctions Act of 1996) و در ایران با نام سناتور پیشنهاد دهنده، داماتو شناخته می‌شود. بر اساس قانون ایلسا هر شرکت آمریکایی که با ایران و لیبی به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشته باشند، مشمول جریمه و تحریم می‌شود. البته این قانون در سال 2005 و بعد از کنار رفتن معمر قذافی از قدرت دیگر شامل لیبی نشد و به قانون ایسا (Iran Sanctions Act) تغییر نام داد. آخرین بار در سال 2016 قانون ایسا به مدت 10 سال یعنی تا سال 2026 تمدید شد.

اما شدیدترین تحریم‌های سال‌های اخیر آمریکا علیه صنعت نفت ایران تحریم‌هایی است که در سال 2011 یعنی دوران ریاست جمهوری اوباما وضع و با برجام در سال‌های پایانی دولت او لغو شد. با این حال با خروج ترامپ از برجام در سال 2018 این تحریم‌ها با شدت بیشتری علیه ایران اعمال شد. این تحریم‌ها که فرامرزی است هرگونه مبادله نفتی و تجاری با ایران را برای همه شرکت‌های جهان منع و تهدید به جریمه می‌کند.