مردم گناوه و دیلم: این مناطق از نوبت بندی برق مستثنی شوند
مردم گناوه و دیلم: این مناطق از نوبت بندی برق مستثنی شوند
گناوه –مردم بندرهای شمالی استان بوشهر از نقاط گرمسیری جنوب کشور معتقدند که بر اثر اعمال نوبت بندی قطعی برق در فصل گرم زندگی آنان به سختی و دشواری درحال سپری شدن است.

به گزارش نبض‌انرژی،به گفته مردم گناوه و دیلم استان بوشهر از زمان اعمال محدودیت‌های خاموشی و قطعی‌های مکرر برق در ابتدای فصل گرم و طاقت فرسای این منطقه که باید شرایط زمین لرزه‌های پی درپی و وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا  را در آن لحاظ کرد، دشوار و سخت شده‌است.

برق برای مناطق جنوبی کشور آن هم در فصل گرما به لحاظ دمای ۴۰ تا ۵۰ درصدی نفس و زندگی مردم  است و آنها حق دارند از  حق و امکان وسایل سردکننده در این فصل که تا آبان ماه با گرما دست و پنجه نرم می‌کنند، برخوردار باشند.

شهرهای خوش آب و هوا و سردسیر در صورت قطعی برق نیاز به وسایل خنک کننده ندارند اما برای مردم مناطق گرمسیر آن هم برای ۲ تا سه ساعت با سختی سپری می‌شود.

بادهای گرم در فصل بهار این منطقه همراه با شرجی و رطوبت بالای تابستان باعث شده تا مردم تنها با استفاده از وسایل سرمایشی بتوانند در برابر این وضعیت جوی مقاومت کنند.

خردسالان و سالمندان و  بیماران در گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه از اقشاری هستند که بیشترین آسیب و لطمه را از قطعی‌های برق در این فصل از سال می‌بینند.

باتوجه به اینکه گرمای امسال در این منطقه پیش از فصل تابستان و از ابتدای فروردین آغاز شده‌است، گرایش مردم به استفاده از وسایل سرمایشی کولرگازی با توجه به نیازی که دارند زیاد شده اما با اعمال خاموشی‌ها، امکان استفاده از این وسایل در شدت گرما مقدور نیست.

از زمان اعمال نوبت بندی برق در شهرستان‌های ساحلی گناوه دیلم، مردم از وضعیت پیش آمده ابراز ناراحتی و گله‌مندی کرده و خواستار چاره اندیشی مسئولان برای این مشکل شدند.

قطعی‌های متناوب برق در این فصل از سال در شهرستان‌های گناوه و دیلم علاوه بر اینکه بر روند کاری و زندگی اقشار مختلف جامعه اعم از اداری، بازاری، دانشجو، دانش آموز و صنوف تاثیر نامطلوب گذاشته است، آسیب دیدن وسایل برقی منازل در گرانی و تورم بازار نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان کرده‌است.

مردم منطقه از وضعیت کنونی برق  گلایه مند هستند و از استاندار بوشهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند با رایزنی در مرکز کشور، تلاش کنند این استان  از  برنامه خاموشی مستثنی و حذف شود.

یک شهروند گناوه‌ای گفت: ابلاغیه و جدول خاموشی در مناطق جنوب کشور با دمای هوا بیش از ۴۰ تا ۵۰ درجه برای مردم این منطقه غیرقابل قبول است و باید در آن بازنگری شود.

کریم محمدی افزود: در محله‌ای که زندگی می‌کنیم از شروع اعمال نوبت بندی،  به مدت یک و نیم تا دو ساعت برق که همراه با نوسان بوده قطع شده‌است و تداوم این روند علاوه بر سلب آسایش، به دستگاه‌ها و لوازم خانگی برقی خسارت وارد می‌کند.

وی اظهارداشت: وضعیت پیش آمده برای خانوارهایی که مریض و بچه کوچک و محصل دارند،  مشکل ساز شده‌است.

محمدی بیان کرد: استان بوشهر با  نعمت عظیم نفت و گاز و وجود نیروگاه اتمی نقشی مهم در تولید انرژی کشور دارد اما مردم آن از داشتن برق مناسب در روزهای گرم سال محروم شده‌اند.

یک شهروند دیلمی گفت: وضعیت جوی این منطقه باتوجه به  گرمای طاقت فرسا همراه با شرجی زجر دهنده تفاوت زیادی با شهرهای مناطق خوش آب و هوا دارد که باید در اعمال خاموشی‌ها برای این منطقه بازنگری مجدد شود.

مهدی توبلان افزود: درحالیکه در فصل زمستان، اولویت مصرف گاز با استان‌های سردسیر است، در تابستان نیز باید اولویت برق را به استان‌های گرم اختصاص دهند.

وی بیان کرد: همانگونه در فصل زمستان مسئولان مرتبط در کشور انتظار دارند مصرف گاز را به حداقل برسانند تا مناطق سردسیر به مشکلی برنخورند، در مناطق گرمسیری نیز در فصل تابستان باید چنین دیدگاهی وجود داشته باشد.

توبلان ادامه داد: قطعی برق در ساعات اوج گرما و شرجی بودن هوا برای مردم این منطقه سخت و زجرآور است.

یک کارمند گناوهای گفت: در مدت ساعت کاری اداری یک نوبت برق قطع شد و در زمان مراجعه به منزل که نیاز به استراحت داشتم نیز با قطعی روبرو شدم.

حسین کشاورزی افزود: با ورود به منزل، دمای اتاق گرم شده بود و  امکان استراحت و حتی غذاخوردن وجود نداشت که پس از گذشت دو ساعت برق  متصل شد.

محمدامین پیشاهنگ یک دانش آموز  که برای شرکت در امتحان حضوری در یکی از حوزه‌های امتحانی شرکت کرده بود، گفت: در حین امتحان برق سالن قطع شد که به علت هوای گرم فضای داخلی و وضعیت کرونایی نتوانستم  پاسخ سئوالات را به خوبی جواب دهم.

محمدحسین بهروزی دیگر دانش آموز گناوه‌ای گفت: باتوجه به اینکه امتحانات خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم، در زمان شروع آزمون با قطعی برق  مواجه و علاوه بر اینکه سامانه دچار اختلال شد، گرمای هوا نیز باعث شد تا دچار استرس و با مشکل جدی روبرو شدم.

یک دانشجوی گناوه ای گفت: باتوجه به اینکه کلاس‌های ترم به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود، از زمان اعمال قطعی برق مشکلات عدیده‌ای درسامانه اینترنتی دانشگاه محل تحصیل بوجود آمد و آزمون برگزار نشد.

حمید خلفی یکی از مغازه د اران عرضه کننده موادغذایی گفت: به علت قطعی ۲ ساعته برق، اقلام موجود در فروشگاه از جمله بستنی و موادلبنی به علت هوای گرم دچار خرابی شدند و متضرر شدم.

رئیس اتحادیه صنف نانواداران گناوه نیز گفت: در بازدیدی که از چندین نانوایی صورت گرفته برخی از آنها که خمیر را آماده برای پخت و عرضه نان به مردم کرده بودند، با قطعی برق مواجه و متضرر شدند.

رضا نظری افزود: یک واحد نانوایی فانتزی نزدیک به چهار میلیون تومان بابت قطعی برق متضرر شده بود و از مسئولان مرتبط انتظار داریم خسارت وارده را بر نانواداران پیگیری کنند.

وی اظهارداشت: از مدیریت برق این شهرستان انتظار داریم زمان ساعت خاموشی‌ها را برای نانواداران اعلام کنند تا متناسب با برنامه اعلام شده پخت کنند.

نظری بیان کرد: در این ارتباط با فرمانداری نامه نگاری خواهد شد تا در زمینه جبران خسارات اهتمام ورزند.

نامنظم بودن جدول نوبت بندی برق

برخی مشترکان ابراز داشتند که در اعمال  خاموشی‌ها بی نظمی وجود دارد به گونه‌ای که با بیش از ۲ ساعت و درطول روز با ۲ نوبت قطعی روبرو شدند.

شهروند بندرریگی  گفت: قطعی برق بدون هرگونه اطلاع‌رسانی قبلی برای مردم مشکل ساز شده‌است.

مجتبی زارعی  با بیان اینکه در جدول اعلام شده نوبت بندی مغایریت وجود دارد، افزود: درحالی که نوبت بندی برق در جدولی که ازطرف مرکز  به اطلاع مردم رسانده شده‌است، با زمان قطعی برق در محله‌ای که زندگی می‌کنیم مغایرت دارد.

وی بیان کرد: از مدیریت اداره برق شهرستان انتظار می‌رود قبل از قطعی، در اطلاعیه‌ای به مردم رسانده شود تا بتوانند امور خود را براساس آن تنظیم کنند.

حسین توسلی  یک شهروند بندرریگی گفت: درحالیکه طبق جدول در گروه ۶  باید از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ دقیقه و ۳ تا ۴:۳۰ دقیقه خاموشی اعمال می‌شد این ساعات تغییر و حتی تنها نوبت صبح با قطعی مواجه شدیم.

عبدالرضا زارعی یکی دیگر از شهروندان بندرریگی اظهارداشت: طبق برنامه قرار بود از ساعت ۷ تا ۹ صبح برق محله ما قطع شود که صورت نگرفت و در ساعت دیگری اعمال شد.

مدیر برق گناوه گفت: اعمال خاموشی‌های نوبتی در این شهرستان سراسری است و این مدیریت در آن دخیل نیست.

جواد عرب افزود: این مدیریت یک جدول نوبت بندی برق را برگرفته از جدول کشوری جداگانه و به صورت بومی منطقه تنظیم و به اطلاع مردم رسانده‌است.

وی اظهارداشت: همشهریان در این برهه باید نسبت به مدیریت در مصرف انرژی بهینه دقت کنند و در استفاده  از کولرگازی اضافی با توجه به وضعیت فعلی و بکارگیری دستگاه‌های پرمصرف پرهیز کنند.

مدیر برق گناوه گفت: این شهرستان دارای ۵۳ هزار مشترک است که از این مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ مشترک بالای ۶ هزار کیلووات برق در یک دوره مصرف می‌کنند و این رقم بالایی است و نرم مدیریت مصرف را رعایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر کولر گازی ۱۲۰۰ کیلووات درماه برق مصرف می کند و اگر یک خانواده ای به جای  یک کولر از ۳ تا ۴ کولر بصورت ۲۴ ساعته در روز استفاده می‌کند و در گروه پرمصرف‌ها قرار دارند و به بقیه مشترکان نیز اجحاف می‌کنند.

عرب افزود: ادارات، نانوایی‌ها و مجتمع‌های تجاری و پزشکی در شهرستان باید دستگاه مولد انرژی اضطراری داشته باشند تا نه تنها در زمان قطعی برق بلکه در زمان هرگونه بحرانی دچار مشکلی نشوند و بتوانند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی کنند.

مدیر اداره برق گناوه از شهروندان خواست باتوجه به وضعیت پیش آمده در مصرف برق مدیریت کنند و از وسایل برقی پرمصرف بویژه در ساعات پیک بار بجد پرهیز کنند.

شهرستان‌های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر با ۱۵۰ هزارنفرجمعیت در منطقه گرمسیری کشور قرار دارند.