سوء مدیریت وزارت نیرو عامل قطعی برق/ آیا استخراج رمز ارزها مسبب خاموشی‌هاست؟!
سوء مدیریت وزارت نیرو عامل قطعی برق/ آیا استخراج رمز ارزها مسبب خاموشی‌هاست؟!
رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران، با بیان اینکه کل مصرف صنعت استخراج در ایران، حدود ۴۰۰ مگاوات است و حتی اگر بخواهیم استخراج غیرقانونی را هم به این میزان اضافه کنیم،‌ حدود ۷۰۰ مگاوات می‌شود، گفت: وزارت نیرو به دلیل سوء مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری نتوانسته برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

شرفی رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران،در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا استخراج رمزارز‌ها عامل اصلی قطع برق در کشور است، اظهار کرد: در خصوص کمبود برق اگر قرار باشد به چنین چیزی استناد کنیم اول باید نگاهی به میزان تولید، مصرف و روند رشد مصرف برق در کشور داشته باشیم طبق آمار میزان کمبود برقی که در شبکه توزیع داریم به حدی است طبیعتا نمی‌توان به صنعت استخراج رمز ارز ربط داد. طبق برآورد‌ها در حال حاضر با کمبود هزار مگاوات در کشور مواجه هستیم و این میزان سخنیتی با ۷۰۰ یا ۸۰۰ مگاوات برق در صنعت استخراج ندارد. ضمن اینکه در ساعاتی که کسری برق در شبکه وجود دارد تمام فارم‌های مجاز خاموش می‌شوند و خود بیانگر این است که خود به خود از چرخه خارج می‌شوند، بنابراین این استخراج‌ها مربوط به استخراج غیرقانونی است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی تصریح کرد: کل مصرف صنعت استخراج در ایران، حدود ۴۰۰ مگاوات است و حتی اگر بخواهیم استخراج غیرقانونی را هم به این میزان اضافه کنیم، حدود ۷۰۰ مگاوات می‌شود. میزان تولید برق کشور ما از نیروگاه‌ها در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار مگاوات است. باید دید آیا عدد ۷۰۰ مگاواتی تا این اندازه می‌تواند در مصرف برق کشور تاثیرگذار باشد؟ مسوولان باید به این سوال پاسخ دهند. اما اینکه بخواهیم مغرضانه موضوعی را مطرح کرده و عدم مدیریت صحیح در صنعت برق کشور را به یک صنعت جدید و نوظهور ارتباط دهیم، منصفانه نیست.

شرفی ادامه داد: اعداد و ارقامی که هم اکنون عنوان می‌شود هیچکدام راستی آزمایی نشده و قابل صحه گذاری نیست و این موضوع بیانگر است این است که وزارت نیرو به دلیل سوء مدیریت، عدم سرمایه‌گذاری و عدم توجه به لزوم توسعه زیرساخت‌های تولید برق و توجه به لزوم توسعه شبکه انتقال برق نتوانسته برق مورد نیاز کشور را تامین کند و اکنون هم صنعت استخراج رمز ارز را بهانه خود قرار داده است؛ بنابراین این مهم ناکارآمدی سیستم مدیریتی صنعت برق را نشان می‌دهد.

رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران، اظهار کرد: وزارت نیرو همیشه طلبکارانه با صنایع برخورد کرد و اکنون این روند را با رمزارز‌ها ادامه می‌دهد. برآوردی در خصوص میزان ضرر وزیان حاصل از قطعی برق برای استخراج رمزارز‌ها نشده است. باید به نکته توجه داشت که عدم ثبات در یک صنعت باعث می‌شود که نتوانید اطمینان از طرح اقتصادی که برای صنعت داشته باشید و انتظاری از اجرایی شدن طرح داشته باشید و این مهم باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند در این زمینه وارد شوند ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نکنند.

شرفی تأکید کرد: موضوع دیگر طبق آمار وزارت نیرو امسال باید ۶۶ هزار مگاوات برق وارد شبکه توزیع کشور می‌شد، این تحقیقات سال گذشته توسط وزارت نیرو انجام شده است و الان متاسفانه توجهی به این مهم نمی‌شود.

وی افزود: براساس جدول پیش بینی وزارت نیرو برای سال جاری باید ۶۶ هزار و ۲۴۴ مگاوات مصرف برق در پیک است و برای سال آینده ۶۹ هزار و ۲۵۴ مگاوات. اگر به این اعداد نگاه کنیم الان میزانی که برق در شبکه برق داشته باشیم حدود ۵۸ هزار مگاوات برق در اوج است و این نشان می‌دهد که وزارت نیرو از برنامه ریزی خودش حدود ۸ هزار مگاوات عقب است.

شرفی با بیان اینکه قیمت برق در صنعت استخراج رمزارز به ازای هر کیلووات، ۸ سنت یعنی معادل ۱۸۰۰ تومان است، گفت: بالاترین عدد فروش برق در کشور ما، حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است و این یعنی بالاترین نرخ فروش برق معادل یک‌پنجم قیمت در صنعت رمزارز است. کشور ما به هیچ عنوان نمی‌تواند برق را با قیمت ۸ سنت به هیچ کشوری صادر کند و این عدد در کشور ما اصلا سابقه نداشته است. اگر صنعت استخراج همه برق کشور را با بالاترین نرخ بخرد، می‌توانیم صنعت برق را زیر رو کنیم.

رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین ایران ادامه داد: صنایع دیگر هم برق مصرف می‌کنند و حتی به آن‌ها یارانه هم پرداخت می‌شود، این صنعت نه تنها یارانه‌ای دریافت نمی‌کند، بلکه بیشتر از قیمت تمام‌شده‌اش هم هزینه پرداخت می‌کند. پس انصاف نیست این صنعت را هم گران حساب کنیم و هم بلاگردان سوء مدیریت کشور کنیم. باید دید بانک‌های دنیا که اطلاعات را در سرورهایشان ذخیره می‌کنند، چه مقدار انرژی مصرف می‌کنند، صنایعی هستند که به مراتب بسیار بالاتر از شبکه بیت‌کوین برق مصرف می‌کنند.

شرفی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برق رایگان به هیچکس نمی‌دهند همه کسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند شرایطشان یکسان است مگر اینکه جایی باشند که کنتور نداشته و یا در خود نیروگاه فعالیت کنند.