۲۵ هزار تن آبزی امسال در استان کرمانشاه تولید می‌شود
۲۵ هزار تن آبزی امسال در استان کرمانشاه تولید می‌شود
کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اعلام اینکه استان در تولید ماهیان گرم آبی رتبه اول و در تولید ماهیان سردآبی نیز رتبه چهارم را در میان استان های غیرساحلی کشور دارد، گفت: براساس برآوردها امسال ۲۵ هزار تن انواع آبزیان در سطح استان تولید خواهد شد.

«سید فرزاد افضلی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون کار آب گیری مراکز پرورش آبزی در مناطق گرمسیری به پایان رسیده است و در ماه های آینده کار آبگیری مراکز مناطق سردسیری نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال تاثیر خشکسالی بر میزان پرورش آبزیان در استان گفت: بدون شک خشکسالی بر روند پرورش آبزی در استان موثر است اما به نظر می رسد برای تعیین میزان خسارت ها باید تا پایان سال منتظر بمانیم.

به گزارش نبض‌انرژی،افضلی توضیح داد: با وجود خشکسالی چند سد امسال برای آبزی پروری مورد بهره برداری قرار می گیرد که می توانند خسارت های ناشی از کم آبی در بخش آبزی پروری را جبران کند.

وی افزود: همچنین به دنبال تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام در سطح استان هستیم تا به بهره برداری رسیدن آنها بتوانیم میزان تولید آبزیان تا پایان سال را افزایش دهیم.

رتبه نخست در تولید ماهیان گرم آبی

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به تولید ماهیان گرم آبی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از آبزیان تولیدی استان ماهیان گرمابی است که هم اکنون رتبه اول کشور در میان استان های غیرساحلی را دارا هستیم.

افضلی افزود: تلاش می کنیم در صورت راه اندازی مرحله دوم مجتمع شهدای قصرشیرین تولیدات آن امسال به ۶ هزار و ۸۲۵ تن برسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان سردآبی نیز رتبه چهارم استان های غیرساحلی کشور را داراست، میزان تولیدات این محصول را در سال جاری ۱۳ هزار و ۹۵۰ تن عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم این میزان تولیدات امسال به بیش از ۱۶ هزار و ۳۷۰ تن برسانیم.

مدیرکل شیلات کرمانشاه در خصوص تولید ماهی در منابع آب طبیعی نیز گفت: سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسیده ایم و برای امسال تولید سه هزار تن را هدف گذاری کرده ایم.

افضلی در ادامه به پرورش ماهی در قفس نیز اشاره کرد و گفت: این کار هم اکنون در دریاچه سدهای مخزنی شهدای گمنام، زاگرس، جامیشان و بیستون پارس انجام می شود؛ تولیدات سال گذشته به هزار و ۵۰۰ تن رسیده است که در نظر داریم آن را به هزار و ۸۰۰ تن در سال آینده برسانیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محصولات تولیدی در حوزه آبزیان، تولید ماهیان خاویاری است که تولیدات آن در سال گذشته به ۷۰ تن رسیده و پیش بینی می شود برای ۱۴۰۰ به ۸۰ تن افزایش یابد.

تولید ۲۵ تن میگو در استان

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش به تولید میگوی آب شیرین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه گذشته ۲۵ تن از این محصول در کارگاه تکثیر میگوی قصرشیرین تولید شده است، گفت: برای سال آینده برنامه ریزی شده تا میزان تولیدات به ۴۵ تن برسد.

افضلی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۵۰ مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان فعال است، میزان تولید این محصول در استان را ۴.۵ میلیون قطعه عنوان کرد و گفت: برای امسال این مقدار به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا می کند.

وی اشاره ای هم به مصرف سرانه آبزیان در استان داشت و گفت: مصرف سرانه از ۹.۵ کیلوگرم در سال ۹۸ به ۹.۷ کیلوگرم در سال ۹۹ رسیده و تلاش می کنیم برای سال آینده به ۱۰ کیلوگرم برسد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اشتغالزایی بخش آبزیان استان در سال گذشته را سه هزار و ۷۹۴ نفر و امسال را حدود چهار هزار و ۱۰۰ نفر عنوان و تصریح کرد: تلاش می کنیم با تسهیلات در نظر گرفته شده میزان اشتغال این بخش را برای امسال به بیش از چهار هزار و ۸۰۰ نفر برسانیم.

تولید آبزیان در استان کرمانشاه از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۹۹ به ترتیب، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۴ هزار تن بوده است که نشان از روند افزایش تولید آبزیان در استان دارد.

بر اساس برنامه سه ساله ای که سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۷ ارائه کرد قرار بود میزان تولید آبزیان در استان کرمانشاه در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۱ هزار تن برسد.

اداره کل شیلات کرمانشاه نیز سال گذشته پیش بینی کرده بود که میزان تولید آبزیان در استان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۸ هزار تن برسد.