گاز‌های غرب کارون با قطار طرح NGL به پتروشیمی بندرامام می‌روند
گاز‌های غرب کارون با قطار طرح NGL به پتروشیمی بندرامام می‌روند
کرباسیان گفت: اجرایی شدن طرح NGL از سوی هلدینگ خلیج فارس منجر به انتقال گاز‌های غرب کارون به پتروشیمی بندرامام می‌شود.

مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای قرارداد‌های ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ با سازندگان داخلی و قرارداد جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت منطقه رگ سفید افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، روزانه یک هزار و ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز‌های مشعل در سطح مناطق عملیاتی استان‌های خوزستان و ایلام جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با بیان اینکه با اجرای طرح ان‌جی‌ال ۳ هزار و ۲۰۰، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز‌های مشعل جمع‌آوری می‌شود، اظهار داشت: جمع‌آوری ۲۵۰ میلیون فوت مکعب آن امسال به نتیجه می‌رسد.

کرباسیان پیشرفت این طرح را ۷۵ درصد اعلام کرد و افزود: با اجرایی شدن این طرح که از سوی هلدینگ خلیج فارس دنبال می‌شود، گاز‌های غرب کارون به پتروشیمی بندرامام انتقال می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح ان‌جی‌ال ۳ هزار و ۱۰۰ نیز با ظرفیت روزانه ۲۶۰ میلیون فوت مکعب تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته و با اجرای آن، گاز‌های همراه نفت حوزه ایلام جمع‌آوری می‌شوند، بیان کرد: طرح دیگر طرحی است که از سوی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون دنبال می‌شود و با اجرای آن، در مجموع روزانه ۸۷۰ میلیون فوت مکعب گاز‌های مشعل جمع‌آوری خواهد شد.

وی بهبود محیط زیست و ایجاد ارزش‌افزوده را از جمله دستاورد‌های مهم اجرای طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل عنوان کرد و ادامه داد: افزون بر این، این طرح‌ها به ایجاد خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها منتهی می‌شود.

کرباسیان با بیان اینکه برای پیگیری طرح‌ها در زمینه جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت نشست‌ها به‌طور مستمر برگزار می‌شود، گفت: در نیمه نخست امسال ۱۴ قرارداد دیگر مرتبط با طرح‌های جمع‌آوری گاز‌های مشعل امضا می‌شود و با اتکا به توان داخلی، همه مشعل‌ها خاموش خواهند شد.

 

صداوسیما