خراسان‌رضوی نیازمند اتصال به خط اصلی گاز جنوب کشور است
خراسان‌رضوی نیازمند اتصال به خط اصلی گاز جنوب کشور است
محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌رضوی گفت: به ‌منظور اطمینان از تأمین گاز مردم شریف خراسان‌رضوی، استان نیازمند اتصال به خط اصلی تأمین گاز جنوب کشور است.
استاندار خراسان‌رضوی گفت: به‌منظور اطمینان از تأمین گاز مردم شریف خراسان‌رضوی، استان نیازمند اتصال به خط اصلی تأمین گاز جنوب کشور است.
محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: برای تأمین گاز نیازمند آن هستیم تا از خط اصلی جنوب کشور به خطوط گاز متصل شویم. بر این اساس مکاتبات این امر را هم انجام داده‌ایم تا از مسیر کرمان، طبس و خط انتقال عسلویه، گاز را به استان بیاوریم. با توجه به اینکه امسال محدودیت واردات گاز داشتیم، با تحقق این اقدام، مشکل استان و بخشی از مشکلات تأمین انرژی شرق کشور در حوزه گاز حل خواهد شد. استاندار افزود: از سوی دیگر، توسعه مخازن گازی در منطقه خانگیران را در دستور کار قرار داده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش نبض‌انرژی،مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی نیز در این جلسه گفت: صنایع سیمان به این شرکت ۲۴میلیارد تومان بدهی دارند که باید آن را تسویه کنند و افزون بر این، از هم‌اکنون باید به فکر ذخیره سوخت دوم خود برای زمستان سال آینده باشند. حسن افتخاری افزود: امسال به‌دلیل وضعیت خاص تأمین گاز در کل کشور، همه واحد‌های تولیدی سیمان از نظر مصرف گاز سهمیه‌بندی شدند و این مهم فقط به صنایع این استان اختصاص نداشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این جلسه به مشکل قطع گاز صنایع در زمستان اشاره و بیان کرد: با اینکه امسال زمستان سردی نداشتیم، گاز و برق صنایع سیمان و فولاد برای چند هفته قطع شد. اگر سرمای هوا افزایش می‌یافت، وضعیت صنایع چگونه می‌شد؟ غلامحسین شافعی با اشاره به قرارداد هشت‌ماهه شرکت گاز با صاحبان صنایع سیمان و فولاد، گفت: اگر ماده‌های ۲۵ و ۱۱ قانون بهبود فضای کسب‌وکار درباره قرارداد‌های واحد‌های تولیدی سیمان استان با شرکت‌های گاز و فراورده‌های نفتی در مجلس مصوب و ابلاغ شده است، چگونه است که این شرکت‌ها از قانون تبعیت نکرده و قرارداد‌های هشت‌ماهه برای تأمین سوخت صنایع منعقد و در تأمین سوخت آن‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند؟
شافعی افزود: اگر قرار است شورای تأمین درباره قطع گاز صنایع در فصل زمستان تصمیم بگیرد، چرا شرکت گاز محدودیت ایجاد می‌کند و چه کسی یا نهادی مسئولیت نظارت بر اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار درباره قرارداد‌های کارخانجات را برعهده دارد؟ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرکت‌های دولتی انحصاری مثل شرکت‌های برق و آب نباید این حق را داشته باشند که متن قرارداد با بخش خصوصی را به مصرف کننده تحمیل کنند.
به عنوان مثال به طرف مقابل قرارداد گفته شود که ما فقط ۸ ماه گاز شما را تأمین می‌کنیم. محمدحسین روشنک افزود: کمبود سوخت در ایران را نباید پای برجام و آمریکا گذاشت و باید نمایندگان مجلس از وزیر نفت سؤال کنند که چرا در کشوری که مخزن فراورده‌های نفتی است باید کمبود سوخت وجود داشته‌باشد. وی اضافه کرد: صنایع سیمان و فولاد، پایه اصلی صنعت ساختمان و بسیاری از صنایع وابسته به ساختمان سازی هستند و توقف تولید آن‌ها در زمستان به دلیل کمبود گاز، ده‌ها صنعت دیگر را دچار رکود می‌کند و به اشتغال و کسب و کار مردم لطمه می‌زند.