علت تاخیر در اتمام فاز‌های پارس جنوبی مشخص شد/ این بار نوبت به منشی‌های پروازی رسید!
علت تاخیر در اتمام فاز‌های پارس جنوبی مشخص شد/ این بار نوبت به منشی‌های پروازی رسید!
در ساخت و بهره برداری از فاز‌های پارس جنوبی هزینه‌های نامتعارفی از جمله استخدام منشی‌ها و تلفنچی‌های پروازی دیده می‌شود.

در ساخت و بهره برداری از فاز‌های پارس جنوبی هزینه‌های نامتعارفی از جمله استخدام منشی‌ها و تلفنچی‌های پروازی دیده می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،

 شواهد نشان می‌دهد که در ساخت و بهره برداری از فاز‌های پارس جنوبی، به جای استفاده از نیرو‌های بومی با هزینه کمتر، حتی در سمت منشی و تلفنچی نیز از نیرو‌های غیربومی گران قیمت استفاده شده است و یکسری جریان‌ها در تلاش هستند تا مجلس نتواند به ماجرای تاخیر در اتمام برخی فاز‌های پارس جنوبی ورود کند.

عملیات حفاری اولین چاه اکتشافی میدان مشترک گازی پارس جنوبی در ایران که طرف قَطری آن را گنبد شمالی می‌نامد، در سال ۱۳۷۵ انجام شد؛ طرح توسعه آن در ایران نیز از مهرماه سال ۱۳۷۶ با هدف ایجاد پالایشگاه‌های تامین گاز مورد نیاز کشورمان آغاز شد.

این پالایشگاه‌ها مجموعه‌ای ۱۴ گانه در ۲۴ فاز هستند که تاکنون فاز‌های ۱ تا ۱۰، ۱۲ و ۱۵ تا ۲۱ آن مورد بهره برداری قرار گرفته اند و فاز‌های ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ آن نیز در حال توسعه هستند.

در میان فاز‌های در حال توسعه، تاخیر در اتمام فاز ۱۴ پارس جنوبی که عملیات احداث آن از خردادماه ۱۳۸۹ تاکنون آغاز شده، با انتقادات فراوانی همراه بوده است چرا که بنابر آمار‌های رسمی مجری این طرح، طی بازه زمانی خردادماه ۱۳۸۹ تا خردادماه ۱۳۹۲، یعنی پیش از شروع به کار دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از ۵۹ درصد پیشرفت داشته، اما برای به اتمام رسیدن آن، تاکنون بیش از ۷ سال گذشته و همچنان مجری این طرح وعده تابستان ۱۴۰۰ را برای اتمام آن می‌دهد!

این انتقاد‌ها به حدی رسید که مجلس یازدهم تصمیم گرفت به این موضوع ورود کند و از وزیر نفت سوال بپرسد، سوالی که ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان پاسخ آن را قانع کننده ندانست.

شلوغی فرودگاه عسلویه، دلیل تاخیر در اتمام فاز‌های پارس جنوبی

دلیل تاخیر در بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی

دهم مهرماه امسال، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خبری را منتشر کرد مبنی بر این که محمد مهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در این شرکت، بیان کرده که به دلیل چالش‌های ایجاد شده از محل تحریم‌های ظالمانه بین المللی علیه کشور، دسترسی به برخی از اقلام حیاتی ساخت خارج با موانعی مواجه شده است.

وی گفت: بی ثباتی مدیریتی در شرکت پیمانکار از سال ۸۹ تا کنون منجر به نقض تصمیمات مدیران قبلی و دوباره کاری‌های فراوان شده است، با این حال وزارت نفت به دلیل اهداف عالیه تقویت پیمانکاران و افزایش سطح توان شرکت‌های داخلی، بدون در نظر گرفتن خلع ید، مصمم است تا این طرح را که از نیمه گذشته، با تجمیع توان ملی، تعامل، همگرایی و هم افزایی در میان پیمانکاران فعلی به سرانجام برساند.

این‌ها دلایلی بود که مجری طرح برای توجیه تاخیر ۷ ساله بیان کرده؛ اما از همین صحبت‌ها دلیل اصلی تاخیر را می‌توان فهمید و آن هم این است که در طول این ۷ سال، مدیران ذیربط عقیده‌ای به تکیه بر توان داخلی نداشته اند و به جای صدور فراخوان به شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت پژوهشگران داخلی برای بومی سازی اقلام حیاتی مورد نیاز، به دنبال جلب همکاری شرکت‌های خارجی با هزینه‌های گزاف بوده اند، اما گویا مدیران نفتی، تحریم‌ها را بیشتر از عملکرد خود مقصر می‌دانند.

زنگنه و علاقه اش به خارجی ها

منشی‌ها و تلفنچی‌های پروازی، دلیل تاخیر در بهره برداری از فاز‌های پارس جنوبی برگردیم به اظهارات نماینده دشتسان در مجلس شورای اسلامی؛ ابراهیم رضایی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در نشستی که به مناسبت روز دانشجو توسط یکی از تشکل‌های دانشجویی برگزار شده بود، گفت: استان بوشهر سرشار از منابع گازی است؛ مستنداتی در دست داریم که در این طرح منشی یا تلفنچی را از استان‌های دیگر و به صورت پروازی جذب کرده اند.

او گفت: امروز پارس جنوبی تقریبا تمام شده؛ باید در زمان ساخت و بهره برداری فاز‌های مختلف آن مراقبت می‌بودیم تا امروز فرودگاه عسلویه شلوغ نباشد؛ طبق اظهارات مسئولان ذیربط، حدود ۲۰ درصد از نیرو‌های پارس جنوبی بومی هستند، اما طی پایشی که انجام داده ایم، این آمار کمتر از ۱۰ درصد است.

این درحالی که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سفری که به استان های نفت خیز داشته از اهمیت استخدام بومی ها در پالایشگاه ها گفته و تاکید ویژه ای بر این موضوع داشته است.


 


اما نکته جالب توجه، مشکلات پیش آمده برای این نماینده در ایفای نقش نظارتی مجلس است؛ او می‌گوید برخی کارچاق کن ها، مانع از تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شده اند.

شلوغی فرودگاه عسلویه، دلیل تاخیر در اتمام فاز‌های پارس جنوبی

این اظهار نظر جنجالی رضایی، در شرایطی بیان شده که او طی ماه‌های اخیر، مصاحبه‌های زیادی در رابطه با طرح‌های نیمه تمام پارس جنوبی مثل فاز ۱۴ آن داشته است و می‌توان گفت سخنان او به وزارت نفت که باید در بحث نظارت همکاری کند، اشاره دارد.
او همچنین در تاریخ پانزدهم آذرماه، در گفت و گوی تصویری با خبرنگاران در فضای مجازی ضمن اشاره به اهمیت اشتغال نیرو‌های بومی در شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی عسلویه گفت: اطلاعات کافی از فساد‌های مختلف مدیران در این مجتمع‌های عسلویه وجود دارد و اگر حقوق نجومی برخی مدیران پتروشیمی اصلاح نشود، آن را منتشر و اطلاع رسانی می‌کنم.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی کشف شده در جهان است که ایران و قطر به طور مشترک در حال بهره برداری از آن هستند و این بهره برداری مشترک همواره محلی برای رقابت مدیران نفتی هر دو کشور است؛ در ایران نیز بحث اشتغال نیرو‌های بومی در ساخت و بهره برداری از فاز‌های مختلف پارس جنوبی، محل مناقشه بوده است.

انتهای پیام/