اختصاصی نبض انرژی/بودجه بندی مجلس طی دوران بایدن نیز به نفت متکی نخواهد بود /درآمد نفت به «خودِ نفت» اختصاص خواهد یافت!
اختصاصی نبض انرژی/بودجه بندی مجلس طی دوران بایدن نیز به نفت متکی نخواهد بود /درآمد نفت به «خودِ نفت» اختصاص خواهد یافت!
مصطفی نخعفی: بودجه بندی مجلس، با وجود پیروزی بایدن در انتخابات، و احتمال تغییرات ناشی از بازگشت امریکا به برجام و تغییرات در صادرات و بازار نفت و انرژی ایران، اتکای صد در صد به درآمدهای نفتی نخواهد داشت.

 

 

مهری بهزادپور: مصطفی نخعی در گفت و گو با خبرنگار ما در باره تغییر و تحولات احتمالی بازار انرژی در سطح بین المللی و تاثیر آن بر بازار ایران، با توجه به نتیجه انتخابات اخیر امریکا گفت :
هنوز برای پیش بینی آنچه که قرار است در آینده رخ دهد زود است و حداقل باید در انتظار تغییرات یک ساله آتی بود که در سایه بازگشت بایدن به برجام، سهمیه صادرات نفت ایران و ….به وقوع می پیوندد.

 

مشکل تامین بودجه پیش از تحریم نیز وجود داشته است

 

وی با تاکید بر اینکه، مشکلات ایران در بخش «بودجه بندی» پیش از اعمال تحریم ها و شیوع کرونا و … باز هم وجود داشت یادآور شد:

تحریم های ایران، لیبی، ونزوئلا و … توسط دونالد ترامپ بیشتر با توجه به تاکید و اهمیت دادنِ وی بر روی تولید «نفت شِل» در آمریکا صورت می گرفت تا زمینه حفاریها و اخذ مجوزهای بیشتر در این خصوص را فراهم آوَرَد.

 

رونقِ «شِل» معلول تحریم های ایران!

عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی در ادامه، خروج ترامپ از پیمان های زیست محیطی جهانی را نیز در راستای فراهم آوردن شرایط مناسب برای تولید بیشتر «نفتِ شِل» ذکر و خاطرنشان کرد: ترامپ با اعمال سیاستهایی این چنینی در عرصه بین المللی زمینه تولید نفت بیشتر برای «شِل» را تا تولید حتی 12 میلیون بشکه نفت روزانه مهیا ساخت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های موجود، «بایدن» نسبت به رقیب حذف شده انتخاباتی خود، متعهدانه تر نسبت به مناسبات بین المللی عمل خواهد کرد و در صورت بازگشت به برجام و حذف تحریم های اعمال شده پیشین، فرصت را برای صادرات بیشتر نفت برای ایران هموار خواهد کرد؛ گفت :

«بایدن» با پایبندی به تعهدات زیست محیطی جهانی، فروش بیشتر نفت را کاهش خواهد داد و بیشتر بر روی انرژی های تجدیدپذیر متمرکز شده و در افقی ده ساله در این مسیر سرمایه گذاری خواهد کرد و باعث کاهش تولید «نفتِ شِل» خواهد شد و در نتیجه، به افزایش سهمیه تولید نفت جهان خواهد انجامید و به این ترتیب بازار نفت جهان متعادل تر می شود.

 

بودجه بندی با اتکاء به درآمدهای نفتی خیانتی به آیندگان است

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با تاکید بر مشکلات ساختاری ایران، فارغ از موانع تحریم و … گفت:

تامین بودجه کشور، هیچ گاه نباید تنها بر اساس فروش نفت بسته شود، چرا که «نفت» سرمایه ای است که متعلق به همه نسل هاست و فروش آن نیز باید بر این اساس صورت گیرد.

به گفته نخعفی، تخصیص درآمد ناشی از فروش نفت، به هزینه های جاری مانند؛ تامین حقوق های دولتی و … ، اقدامی ناپسند است که به هیچ وجه نباید صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ حتی تامین هزینه پروژه هایی نظیر ساخت راه، پروژه های عمرانی نیز از طریق «فروش نفت» انجام نشود، بلکه هزینه فروش نفت را باید به توسعه صنعت نفت و صنایع جانبی آن اختصاص داد تا در این زمینه بتوانیم با اقتدار کامل در زمینه بهره برداری، ایجاد ارزش افزوده در مواد اولیه، حضور موثر در میادین رقابتی نفت و گاز حضور یابیم.

 

درآمدهای نفتی به توسعه «صنعت نفت و گاز» تخصیص یابد

به اعتقاد عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم، چنانچه سرمایه گذاری های لازم برای توسعه صنایع گاز و نفت انجام نشود، نه در منطقه و نه در داخل کشور، نخواهیم توانست حضور موثری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنایع نفت و صنایع وابسته آن نیاز به سرمایه دارد و این سرمایه از فروش خود این محصول تامین خواهد شد تا در بخش صنایع پالایشی و ایجاد ارزش افزوده هزینه و رونق داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: به این ترتیب در بودجه بندی نیز سعی خواهد شد، درآمدهای نفتی، جهت رونق و توسعه بلند مادت کشور، به خود نفت اختصاص داده شود.