تامین منافع ملی در سایه استخراج صحیح بیت‌کوین/ برق ارزان نقطه قوت تولید ارزهای دیجیتال
تامین منافع ملی در سایه استخراج صحیح بیت‌کوین/ برق ارزان نقطه قوت تولید ارزهای دیجیتال
اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر استخراج صحیح بیت‌کوین انجام گیرد شاهد تامین منافع ملی کشور خواهیم بود اما متاسفانه هیچ گونه حمایت وزارتخانه‌ای از سوی دولت برای ایجاد مزرعه بیت‌کوین در کشور مشاهده نمی‌شود.

 

 

به گزارش نبض انرژی ،آلبرت بغزیان در گفتگوی با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه استخراج بیت‌کوین در کشور می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی ایران داشته باشد، گفت: برق ارزان از نقاط قوت کشورمان برای استخراج بیت‌کوین است اما شرایط مساعدی در این زمینه برای ایجاد مزارع بیت کویین مشاهده نمی شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی اضافه‌کرد: فرادولتی بودن ارزهای دیجیتال و امنیت آنها مهم است.امنیت بیت‌کوین با موضوع بلاک‌چین ارتباط مستقیم دارد و به طور قطع دولت در تامین امنیت بلاک‌چین در یک کشور نقش بسزایی دارد.

 

دلیل سودآوری بیت کوین چیست؟

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل سودآوری بیت کوین را چه می داند گفت:

به طورمشخص باید به این نکته مهم اشاره کنم که استقرار بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در اماکنی مقرون به صرفه است که برق ارزان قیمت دریافت می‌کنند و اگر هم برق برای استخراج ارز دیجیتال گران شود، به طورعملی از سود استخراج بیت‌کوین کاسته خواهد شد.

بغزیان افزود: قیمت پایین نرخ برق و بنزین در کشور ما منافع مادی بسیاری از افراد را تامین می‌کند و اگر قیمت برق بدون یارانه حساب شود، سودی عاید استخراج‌کننده نخواهد شد که در نهایت بیت‌کوین حاصل شده در چنین فرایندی برای فرد معامله‌کننده سودآور نخواهد بود.

وی اضافه‌کرد: درمعاملات بیت‌کوین سود وجود دارد، اما در مساله استخراج آن شاهد تبلیغات گسترده‌ای نیستیم البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که موضوع استخراج بیت‌کوین با معامله آن تفاوت دارد که اگر بخواهیم از منظر فنی و اقتصادی نگاه کنیم استخراج بیت‌کوین به شرط گرانی نرخ برق کار کارشناسی شده‌ای نیست.

 

منافع ملی در سایه تغییر نگاه به منابع ملی و ارز دیجیتال

 

وی با انتقاد از نگاه فردی و جناحی به موضوع استخراج بیت کوین در کشور اضافه‌کرد: دیدگاه شخصی در استخراج بیت‌کوین می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به کشور وارد کند اما اگر به دنبال تامین منافع ملی از یک طرف و تامین منافع فردی هر ایرانی از طرف دیگر باشیم به طور قطع با نرخ کنونی برق استخراج بیت‌کوین می‌تواند بسیار سودآور باشد.

بغازیان خواستار نگاه ویژه مسئولان وزارتی به استخراج بیت‌کوین در کشور شد وافزود:به طور کلی استخراج بیت کوین در کشور مزایای مهمی دارد که می‌توان به این موضوع اشاره کرد که که برای انتقال بیت کوین نیاز نیست آن را به ارزهای دیگر تبدیل کرد چرا که در سراسر جهان انتقال رمز ارزها، آنلاین و متکی به خودشان انجام می‌پذیرد البته همین آنلاین بودن محدودیت‌هایی را نیز به دنبال دارد؛ هرچند مدتی است در بعضی فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون امکان خرید با بیت کوین وجود دارد. از طرف دیگر معاملات با بیت‌کوین تنها در بستر شبکه بلاک‌چین امکان‌پذیر است که این موضوع امنیت بالایی به معاملات می‌بخشد ولی از سوی دیگر قابل ردیابی نیست.

 

بهینه سازی بورس نیز در تعامل با نگاه مثبت به ارزدیجیتال حاصل می شود

بغزیان درپایان گفت:حمایت از استخراج صحیح بیت‌کوین در کشور می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل و موجب اشتغال‌زایی شود به شرطی که دولت همان‌طوری که از بورس حمایت کرد با اعلام قاطعانه حمایت خود از استخراج بیت‌کوین در کشور گام موثری را به منظور راه‌اندازی مزرعه بیت‌کوین در ایران بردارد.