کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد پوتین و بن سلمان روز شنبه در مورد بازارهای انرژی و اجرای توافق اوپک پلاس گفت و گو کردند، این درحالی است که این دو مقام دو روز پیش از آن نیز در این زمینه تلفنی مذاکره کرده بودند. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل […]

کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد پوتین و بن سلمان روز شنبه در مورد بازارهای انرژی و اجرای توافق اوپک پلاس گفت و گو کردند، این درحالی است که این دو مقام دو روز پیش از آن نیز در این زمینه تلفنی مذاکره کرده بودند.

صلح مسلح در بازار نفت/ علت مذاکرات تلفنی پی در پی پوتین و بن سلمان چیست؟

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز شنبه در مورد بازارهای انرژی و اجرای توافق های تولیدکنندگان نفت موسوم به اوپک پلاس بحث و گفت و گو کردند.

وی افزود: «هر دو طرف بر تمایل بر ادامه همکاری نزدیک در این حوزه به منظور حفظ ثبات بازار جهانی انرژی تاکید کردند.»

این دو مقام در مورد همکاری در زمینه مقابله با شیوع کرونا و چشم انداز استفاده از واکسن روسی این بیماری در عربستان نیز گفتگو کردند.

به گزارش فارس، سه روز پیش هم کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه و ولیعهد عربستان در جریان یک گفتگوی تلفنی با تاکید در مورد همکاری مشترک، در مورد وضعیت کنونی بازارهای انرژی صحبت کردند.

همان روز، وزیر انرژی امارات گفت: تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس همچنان قصد دارند تا از میزان کاهش تولید خود از ماه ژانویه کم کنند و تغییری در برنامه از پیش تعیین شده خود نمی دهند.

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نیز در همان روز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: علی‌رغم افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، گروه اوپک پلاس همان طور که برنامه‌ریزی شده بود، کم کردن میزان کاهش تولید را آغاز خواهند کرد.

وی در مقاله‌ای در مجله داخلی وزارت نفت روسیه نوشت: «علی رغم آغاز موج دوم شیوع کرونا، ما همگی با همکاران‌مان همچنان با خوش بینی به وضعیت می‌نگریم و معتقدیم که توانایی خواهیم داشت تا به تدریج تولید را افزایش دهیم.»

اما در عین حال، روز گذشته، رویترز با استناد به یک سند محرمانه از اوپک که به دستش رسیده، نوشت: « اوپک پلاس از طولانی شدن موج دوم شیوع کرونا و جهش تولید نفت در لیبی نگرانند، زیرا این عوامل می تواند بازار نفت را در سال آینده با مازاد روبرو کند.»

بر اساس این گزارش، چنین مازادی می تواند طرح های اوپک، روسیه و هم پیمانان موسوم به اوپک پلاس برای کاهش تولید را با خطر مواجه کند. این گروه قرار است در سال 2021، دو میلیون دیگر میزان کاهش تولید کم کنند.

بر اساس سند مورد استناد در نشست ماهانه این گروه در ماه اکتبر: «نشانه های اولیه بهبود اقتصادی در برخی از بخش‌های جهان تحت تاثیر شرایط شکننده و رشد تردیدها در مورد سرعت بهبود قرار گرفته است.»

بر اساس این سند، بدترین سناریو این است که بازارها در سال 2021 روزانه با 200 هزار بشکه نفت مازاد مواجه خواهند شد.

اوپک پلاس امسال با هدف تقویت قیمت‌ها بر کاهش تولید روزانه 9.7 میلیون بشکه از ماه می توافق کرد و آن را در ماه آگوست به 7.7 میلیون بشکه در روز رساند. قرار است این رقم از ماه ژانویه به 5.7 میلیون بشکه در روز برسد.

راشاتودی نیز طی گزارشی نوشت، عربستان و روسیه هر دو به خاطر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در مضیقه مالی هستند و از آنجا که تقاضای نفت در بازار جهانی به اندازه کافی در مسیر رشد قرار ندارد ممکن است شاهد شکل گیری یک جنگ دیگر بر سر قیمت نفت از سوی عربستان در بازار جهانی باشیم.

این رسانه روسی با اشاره به احتمال تشدید تنش بین اعضای اوپک پلاس به علت ضعیف بودن بازار نفت در شرایط کنونی و ایجاد اختلاف و شکاف در رهبری این گروه بزرگ، نوشت: « از ابتدای سال جاری تاکنون مسکو و ریاض بانی توافق کاهش عرضه نفت اوپک پلاس بودند و شیوع ویروس کرونا در کنار حجم بالای نفت ذخیره شده در جهان باعث شد تا آنها اختلافات درونی را موقتا کنار بگذارند.»

اما به نظر می‌ رسد واقعیت‌ ها در سطح بازار آنگونه که این گزارش ها نشان می ‌دهند امیدوار کننده نیست.

در ادامه این گزارش آمده است، هنوز کسی درباره یک جنگ دیگر بر سر قیمت نفت صحبت نمی ‌کند اما زمزمه‌ هایی شنیده می ‌شود که برخی کشورها به فکر افزایش دوباره تولید و مقابله با اقدام دیگران برای افزایش عرضه افتاده ‌اند.

عربستان و روسیه به نظر می‌ رسد روزهای خوبی را سپری نمی ‌کنند چرا که اگر دست به افزایش عرضه بزنند بازار به قدری ضعیف است که به سرعت واکنش منفی نشان داده و به خود آنها آسیب خواهد زد.