مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را از دست ندهید تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره سرخ بهرام بامداد فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹ ) پس از حدود سه سال باردیگر به وضعیت مقابله می‌رسد، وضعیتی شگفت انگیز که تا شهریور ۱۴۱۴ تکرار نمی شود. مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو […]

مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را از دست ندهید

مقابله شگفت انگیز سیاره بهرام را از دست ندهید

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره سرخ بهرام بامداد فردا (چهارشنبه ۲۳ مهر ۹۹ ) پس از حدود سه سال باردیگر به وضعیت مقابله می‌رسد، وضعیتی شگفت انگیز که تا شهریور ۱۴۱۴ تکرار نمی شود.

مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت مقابله تنها برای سیارات بیرونی که از مدار زمین نسبت به خورشید دورتر هستند، رخ می دهد و با قرار گرفتن زمین میان یک سیاره بیرونی و خورشید وضعیت مقابله ایجاد می شود؛ سیاره سرخ  هر ۲۶ ماه یک بار در وضعیت مقابله نسبت به زمین قرار می گیرد.

وی ادامه داد: سیاره سرخ بهرام در وضعیت مقابله، سه شنبه ۲۲ مهر هنگام غروب خورشید از افق شرق طلوع می کند و نیمه شب این تاریخ به بیشترین ارتفاع در آسمان می رسد و سپس هنگام طلوع خورشید در بامداد فردا  ساعت ٢ و ٣٠ دقیقه، سیاره سرخ در افق غرب غروب می کند و در طول تاریکی قابل مشاهده و بررسی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این که در وضعیت مقابله امسال سیاره سرخ منظره بسیار جالبی را برای مشاهده کنندگان فراهم می کند و از درون تلسکوپ نیز بسیار شگفت انگیز دیده می شود، یادآور شد: این سیاره شبانگاه ۲۳ مهر تا بامداد چهارشنبه ۲۳ مهر، به روشن ترین حالت رسیده که تا شهریور سال ۱۴۱۴ چنین شرایطی تکرار نمی شود.

عتیقی تصریح کرد: شرایط مداری سیاره بهرام و زمین در همه مقابله ها یکسان نیست و امسال شرایط به مراتب بهتری داریم زیرا فاصله سیاره سرخ با زمین حدود ۶۲ میلیون کیلومتر است؛  در شهریور سال ۱۳۸۲ که مقابله مطلوب رخ داد نیز شرایط بسیار خوب رصدی برای این سیاره فراهم شد.

وی در توضیح وضعیت مقابله مطلوب گفت: مقابله مطلوب وضعیتی است که سیاره بهرام هر ۱۵ تا ۱۷ سال یک بار در این شرایط به مقابله می رسد که ضمن رخداد مقابله، سیاره بهرام در کم ترین فاصله با زمین قرار می گیرد. پس از مقابله مطلوب سال ۱۳۸۲، مقابله مطلوب بعدی روز جمعه پنجم مرداد در سال ۱۳۹۷ رخ داد.

وی یادآور شد: از آنجایی که مدار سیارات دایره کامل نیست و بیضی نزدیک به دایره است، نحوه قرارگیری اجرام از جمله سیاره بهرام نسبت به زمین به گونه ای است که هر چند مدت کمترین فاصله را با یکدیگر ایجاد می کند و از سوی دیگر با توجه به گردش یکساله زمین به دور خورشید که این زمان برای سیاره سرخ حدود ۲ سال زمینی طول می کشد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: مقابله یا رویارویی سیاره بهرام با زمین هر ۲۶ ماه یک بار تکرار می شود و این در شرایطی است که در برخی رویارویی ها سیاره سرخ در فاصله دوری نسبت به زمین قرار دارد برای مثال در شبانگاه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰، هر چند سیاره سرخ بهرام در وضعیت مقابله بود اما بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله داشت، درحالیکه در مقابله مطلوب ۵ مرداد ۹۷ سیاره مریخ حدود ۴۵ میلیون کیلومتر نسبت به سال ۱۳۹۰ به زمین نزدیکتر بود ضمن آنکه در مقابله مطلوب مرداد ۹۷ سیاره سرخ پایین تر از ماه کامل قرار داشت و در آن شب طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن ۲۱ رخ داد.

عتیقی همچنین گفت: سیاره بهرام در شبانگاه سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹ و بامداد چهارشنبه ۲۳ مهر، از سیاره برجیس که پس از خورشید، ماه و سیاره  ناهید چهارمین جرم پرنور آسماناست، درخشانترخواهد بود. پس از بهتر است علاقمندان فرصت پیش رو را از دست ندهند.

وی خاطرنشان کرد: در مقابله هایی که به مقابله مطلوب مشهور هستند سیاره سرخ کمتر از ۶۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و پس از مقابله پنجم مرداد ۹۷، مقابله مطلوب بعدی شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۱۴ رخ می دهد.

وی افزود: فاصله زمانی میان مقابله و نزدیک ترین سیاره سرخ با زمین میان ۱۰ دقیقه تا حداکثر هشت و نیم روز با یکدیگر متفاوت است. امسال یک هفته قبل در شبانگاه سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹، سیاره بهرام کم ترین فاصله را با زمین داشت؛  در بامداد سه شنبه ۲۲ مهر سیاره سرخ بهرام با توجه به نزدیکی به زمین به رنگ نارنجی متمایل به زرد دیده می شود و در صورت فلکی ماهی (حوت) قرار دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: امسال با توجه به این نکاتی که اشاره شد و ماموریت خاص بشر به سمت سیاره سرخ بهرام به نام سال مریخ نیز نامیده شده است.