به گزارش نبض انرژی ، به نقل از بلومبرگ، شرکت سرمایه‌گذاری‌های نفتی عرب اعلام کرد که علیرغم آنکه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای حامل‌های انرژی در جهان را کاهش داده است،‌اما پیش‌بینی می‌شود، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ تولید گاز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا باشیم. این شرکت اعلام کرده است که پروژه‌هایی که در […]

به گزارش نبض انرژی ،

به نقل از بلومبرگ، شرکت سرمایه‌گذاری‌های نفتی عرب اعلام کرد که علیرغم آنکه شیوع ویروس کرونا تقاضا برای حامل‌های انرژی در جهان را کاهش داده است،‌اما پیش‌بینی می‌شود، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ تولید گاز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا باشیم.

این شرکت اعلام کرده است که پروژه‌هایی که در خاورمیانه در حوزه گازی تعریف شده به 211 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین سال‌های 2020 تا 2024 نیاز دارد.

این شرکت البته در پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرده بود که بین سال‌های 2019 تا 2023 در خاورمیانه و شمال آفریقا برای تامین بودجه پروژه‌های گازی به 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

22 میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری مربوط به قطر بوده و ایران و عربستان با حدود 90 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال 2024 بیشترین طرح و پروژه‌های در دست اجرا را دارند.

در واقع کشورهای خاورمیانه همگام با کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی حدود به سمت افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه گازی روی آورده‌اند و این در حالی است که شیوع ویروس کرونا هم قیمت نفت و هم قیمت گاز در بازار جهانی را با کاهش تقاضا پایین آورده است.

ممکن است دلیل روی آوردن کشورهای خاورمیانه به سمت پروژه‌های گازی رویکرد دولت‌ها در ترویج استفاده از گاز در تولید برق به جای نفت خام است چرا که نفت خام آلودگی بیشتری را به بار می‌آورد.

لیلا بنالی، کارشناس ارشد اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری‌های نفتی عرب، طی مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت جنگ کشورها برای تصاحب بازار LNG در جهان طی دو تا سه سال آینده شدیدتر خواهد شد.

در صورتی که قیمت LNG در بازار جهانی همچنان پایین بماند ممکن است کشورهای تولید کننده گاز به سمت افزایش استفاده از گاز در بازار داخلی خود روی بیاورند.

این مؤسسه می‌گوید، 92 درصد سرمایه‌گذاری‌های گازی در خاورمیانه و شمال آفریقا از سوی شرکت‌های دولتی انجام خواهد شد.