پیشنهاد منطقه‌ای شدن مرکز ملی خشکسالی ایران/رایزنی برای «سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب» ‌ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفتاد‌‌ و دومین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی، ایران پیشنهاد داد: نرم‌افزار سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب که در سازمانی جهانی هواشناسی و برخی کشورها در حال اجرا است، برای دیگر کشورها هم اجرا شود. […]

پیشنهاد منطقه‌ای شدن مرکز ملی خشکسالی ایران/رایزنی برای «سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب» ‌
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفتاد‌‌ و دومین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی، ایران پیشنهاد داد: نرم‌افزار سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب که در سازمانی جهانی هواشناسی و برخی کشورها در حال اجرا است، برای دیگر کشورها هم اجرا شود.

پیشنهاد منطقه‌ای شدن مرکز ملی خشکسالی ایران/رایزنی برای «سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب» ‌
سحر تاجبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری هفتاد‌‌ و دومین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی توضیح داد: هفتاد و دومین نشست شورای اجرایی (EC) امسال به صورت ویدیو کنفرانس در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی هواشناسی سه رکن اصلی دارد، اضافه کرد: «کنگره هواشناسی جهانی» و «شورای اجرایی» 2 رکن اولویت‌دار آن است؛ شورای اجرایی، متشکل از 37 کشور و چندین مرکز بین‌المللی و اعضای سازمان جهانی هواشناسی هستند که در تهیه و تولید مستنداتی که سازمان هواشناسی جهانی تولید می‌کند و برای ابلاغ علمی به کشورها ابلاغ می‌شود، حق رأی دارند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: کشور ایران از سال گذشته توانست مجدداً یکی از کرسی‌های شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی را کسب کند تا در آنجا حق رأی داشته باشیم، در منطقه‌ای که ما هستیم 6 کشور ایران، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و امارات حضور دارند و امارات رئیس منطقه است.

وی افزود: اتفاقاتی که در این شورا رخ می‌دهد مصوبات، آیین‌نامه و دستورالعمل است که سازمان جهانی هواشناسی در طول چهار سال برای کشورها ارسال و برنامه‌ریزی می‌کند و برای آن بودجه می‌گذارد، هفتاد و دومین نشست شورای اجرایی از روز دوشنبه 7 مهر 99 کار خود را آغاز کرد و به مدت پنج روز تا جمعه 11 مهرماه‌ به صورت ویدیو کنفرانس ادامه دارد.

تاجبخش ادامه داد: تاکنون در این اجلاس درباره برخی اسناد از جمله اسناد مربوط به مسائل هیدرولوژی آب‌شناسی، اسناد مربوط به پیش‌بینی‌های وضع هوا، و اسناد مربوط به خشکسالی و اقلیم، مواردی مطرح شد؛ همچنین برخی اسناد بررسی شد‌ تا مجدداً در شورای بعدی مطرح شود و برخی اسناد هم تصویب شده است که برای چهار سال آینده در کنگره، تصویب نهایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاداتی که از سوی ایران در اجلاس مطرح شده است، توضیح داد: چندین مسئله برای ما مهم است اول آنکه تاریخ برگزاری جلسات برابر با تاریخ میلادی است که پیشنهاد ما این بود تعطیلات و پایان هفته‌های کشورهای اسلامی را مدنظر قرار بدهند، زیرا کسانی که از کشورهای اسلامی در این نشست شرکت می‌کنند، از دوشنبه تا جمعه باید حضور یابند و مجدداً از شنبه کار خود را آغاز کنند، در حالی که کشورهای دیگر روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل خواهند بود که مقرر شد در نشست شورای اجرایی EC هفتاد و سوم، اگر جلساتی درباره دوره‌های طولانی‌مدت 5 تا 6 روزه بود، حتماً این موضوع برای کشورهای اسلامی لحاظ شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: موضوع دومی که مطرح شد، مباحث تخصصی درباره نرم‌افزاری است که در سازمانی جهانی هواشناسی در حال اجرایی شدن است و در بسیاری از کشورها اجرا شده است، این سامانه، «سامانه راهنمایی پیش‌بینی سیلاب» نام دارد.

وی افزود: در این نشست پیشنهاد ایران به عنوان یکی از اعضا این بود که برخی کشورها به این سامانه مجهز هستند و ضرورت دارد، برای دیگر کشورها هم اجرا شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: البته ما چندان نمی‌توانیم در EC راجع به کشور خودمان صحبت کنیم، بلکه باید درباره منطقه صحبت کنیم، اما می‌توان از این ترفند استفاده و اعلام کرد که برای کشورهای منطقه خاورمیانه این سامانه را نصب و راه‌اندازی کنند، به هر حال برخی کشورها به این سامانه مجهز هستند و ضرورت دارد، برای دیگر کشورها هم اجرا شود.

* پیشنهاد منطقه‌ای شدن مرکز ملی خشکسالی ایران

تاجبخش افزود: موضوع بعدی درباره منطقه‌ای شدن مرکز ملی خشکسالی ایران بود، عنوان شد ما در منطقه غرب آسیا « مرکز منطقه‌ای خشکسالی» نداریم و برخی کشورها متقاضی راه‌اندازی هستند که این مورد هم در اسناد نوشته شد، البته فرآیند تبدیل مرکز ملی به منطقه‌ای، طولانی است، اما به هر حال در اسناد ثبت شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: متأسفانه ارتباطات و مسائل سیاسی‌ نظیر چتری بر هر مسائلی حتی مسائل علمی سایه افکنده است،کشورهای ابرقدرت همانطور که در سایر جلسات سیاسی موضع از بالا به پایین دارند در چنین نشست‌های علمی هم همین موضع را دنبال می‌کنند در حالی که این یک اجلاس علمی است، ولی با چنین مشکلاتی مواجه‌ است، به همین دلیل ثابت کردن نظرات به راحتی انجام نمی‌شود و با چالش‌هایی مواجه است.

وی اضافه کرد: البته اجماع‌های برخی کشورها برای مقابله با این ابرقدرت‌ها وجود دارد،اما به هر حال برخی کشورهای منطقه هم همراهی نمی‌کنند، البته این مشکل فقط مربوط به منطقه ما نیست و در مناطق دیگر نظیر آفریقا، آمریکای جنوبی و غیره نیز مطرح است.

به گزارش فارس 194 کشور، عضو سازمان جهانی هواشناسی (WMO) هستند که از این تعداد فقط 27 کشور می‌توانند عضو EC شوند و 10 عضو دیگر نیز از بدنه WMO انتخاب می شوند؛ جمهوری اسلامی ایران در فروردین 1398 ‌توانست کرسی 23 ساله عربستان را در منطقه دو (آسیا) از آن خود کرده و عضو شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی شود، این شورا شامل 6 منطقه است و منطقه آسیا با 33 عضو و 6 کرسی در EC، منطقه 2 نامگذاری شده است.