سازگاری با کم آبی در دستور کار وزارت نیرو
سازگاری با کم آبی در دستور کار وزارت نیرو
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به نقاط ضعف استفاده از مدیریت غیر یکپارچه حوزه‌های آبریز، گفت: در نبود این مدیریت اتفاق‌های دیگری نظیر تشکیل شوراها رخ داده است، اما همه این‌ها در مدیریت یکپارچه نهفته است.

به گزارش “نبض انرژی” ، 

عصر در آئین آغاز به‌کار رسمی پروژه ساز و کاری مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز که در محل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، برگزار شد، قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو، ضمن اشاره به نوزدهمین هفته از پویش هرهفته الف_ب_ایران، با یادآوری پیشینه اقدام‌های صورت گرفته در این راستا از سال ۱۳۲۲ با شکل‌گیری بنگاه‌های آبیاری تا ۱۳۸۵ و شکل‌گیری شرکت‌های استانی در کشور گفت: از سال ۸۵ ، صنعت آب دچار افت و خیزهای زیادی شده و اتفاق‌های زیادی رخ داده است، اما اتفاقی که امروز رخ داده و ادامه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب شهری و روستایی است، اقدامی جسورانه و حاصل چند دهه تجربه و مورد نیاز و الزامی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به نقاط ضعف استفاده از مدیریت غیر یکپارچه حوزه‌های آبریز، گفت: در نبود این مدیریت اتفاق‌های دیگری نظیر تشکیل شوراها رخ داده است، اما همه این‌ها در مدیریت یکپارچه نهفته است. با اقدام امروز، تمام ایده‌های مطرح در کمیته‌ها و شوراهای پیش از این، در مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز قرار می‌گیرد.

وی در ارتباط با لزوم تغییر ساختار مدیریتی حوزه آب، اضافه کرد: برای تغییر این ساختار با اغلب وزرای پیشین و معاونان وزرا، کارشناسان در سطوح مختلف و مدیران صحبت کرده‌ام؛ جز یکی دو مورد از وضعیت موجود رضایت نداشتند.
تقی‌زاده خامسی، ادامه داد: کسی هم ندیدم که از تشکیل این مدیریت دفاع نکند؛ همه معتقدند که راه نجات آب کشور تشکیل مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز است.

*سازگاری با کم آبی در دستور کار وزارت نیرو است

این مقام مسئول در تشریح باید و نبایدهای این حوزه، ادامه داد: در زمان حاضر، باید دنبال سازگاری با کمبود منابع آبی باشیم که با مشارکت دیگر وزارتخانه و سازمان‌ها انجام می‌شود و گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

تقی‌زاده خامسی، در توضیح نتایج مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز، گفت: بدون تفاهم این کار به نتیجه نخواهد رسید، سند سازگاری با کمبود منابع آبی مهم است، ممکن است نقص داشته باشد اما این که برنامه‌ای دادیم بهتر از نبود آن است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در پایان تصریح کرد: برنامه سازگاری با کمبود منابع آبی در استان‌ها را باید جدی بگیریم، هماهنگی لازم وجود دارد و جلسات در حال شکل‌گیری است.

*حجم کارهای زمین مانده در حوزه آب بسیار است

در ادامه این نشست، محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل سابق شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، ضمن اشاره به دستاوردهای این شرکت در بازه 10 ساله گفت: بسیاری از کارها در دوره 10 ساله گذشته عملی شد اما حجم کارهای زمین مانده بسیار بیشتر از کارهای انجام شده است و از جمله آن همین توجه به مدیریت یکپارچه حوضه‌های آب ریز است.

مشاور وزیر نیرو، در ارتباط با لزوم کار بلندمدت در حوزه آب گفت: زمانی که به کشور آلمان سفر کردم، رودخانه گذر کرده و تمیزی آب آن از این کشور توجه مرا جلب کرد، مقام مسئول آلمانی در ارتباط با این رودخانه اظهار کرد که این اتفاق در قالب یک برنامه بلند مدت رخ داده است.

قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ضمن اشاره به پروژه فدک در بخش کشاورزی گفت: زمانی که با سخت‌ترین خشکسالی‌ها دست و پنجه نرم می‌کردیم، در دولت قبلی پروژه‌های بدون برنامه‌ریزی و مطالعه‌ای بدون تخصیص آب در دستور کار بود که در اولین اقدام نسبت به ابطال آن‌ها اقدام شد.