دولت قصد دور زدن مجلس را داشت
دولت قصد دور زدن مجلس را داشت
عمده ترین دلیل این اتفاق، شفاف نبودن دولت با مردم است و حتی نمایندگان مجلس نیز اطلاع دقیقی از جزئیات این طرح ندارند و متاسفانه دولت از نشر جزئیات این طرح امتناع ورزیده است.

به گزارش نبض انرژی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در راستای عدم تمایل مشارکت اقشار جامعه با طرح گشایش اقتصادی و هدف آن از جبران کسری بودجه دولت گفت: عمده ترین دلیل این اتفاق، شفاف نبودن دولت با مردم است و حتی نمایندگان مجلس نیز اطلاع دقیقی از جزئیات این طرح ندارند و متاسفانه دولت از نشر جزئیات این طرح امتناع ورزیده است. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم مجموعه ای برای شرایط اضطراری و جلوگیری از سوء استفاده دشمن است اما این طرح مورد اضطراری و محرمانه ای نیست و به نظر اینجانب، این عمل خلاف مردم‌سالاری دینی است و دولت بایستی این تصمیم گیری را به اطلاع مجلس برساند؛ حتی با توجه به عدم نیازمندی این طرح به مصوبه خاصی، دولت موظف است گزارشی از این طرح به اطلاع مردم برساند.

رشد قیمت های بورس سنخیتی با شرایط واقعی اقتصاد ندارد
دکتر جام ساز اقتصاددان کشورمان دیگر مهمان برنامه بازار تهران ۲۵ مرداد در رابطه با طرح گشایش اقتصادی و تاثیرات آن بر معیشت مردم گفت: تصور جامعه از طرح گشایش اقتصادی، اتخاذ اقدامی عجیب در راستای از بین بردن فقر و گرفتاری های معیشتی مردم و زیان های ناشی از کرونا است. دولت در حال حاضر با کسری بودجه ناشی از بسته شدن منافذ ارز به دلیل وجود تحریم ها و کاهش ارزش نفت مواجه است. این اتفاقات در درآمدهای ریالی دولت بی تاثیر نبوده و به تبع آن دولت باید به دنبال راهی دیگر برای جبران کسری بودجه باشد.

وی افزود: کسری بودجه پیش‌بینی شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس دهم ، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین دولت با توجه به مصارف و هزینه ها، منابعی را لازم دارد که محقق نمی‌شوند. برای مثال طبق گفته آقای نوبخت، تنها ۶ درصد استفاده از منابع نفتی صورت گرفته است و انتظارات برآورده نشده اند. دولت دو روش استفاده از مسئله بورس دارد. یکی از این روش ها دریافت نیم درصد مالیات از معاملات صورت گرفته در بورس است هرچه معاملات بورس بیشتر شود درآمد دولت هم بیشتر خواهد بود و روش دیگر فروش اوراق نفت است. همچنین در بازار بورس نیز شاهد رشد قیمت ها علیرغم رشد اقتصادی منفی کشور هستیم. همانطور که در مجموع دو سال گذشته شاهد کوچک شدن ۱۴ درصدی اقتصاد کشور بوده ایم. پیش بینی IMS برای امسال، ۶ درصد رشد اقتصادی منفی و مرکز پژوهش‌های اقتصادی مجلس دهم نیز این رقم را تا ۱۲ درصد پیش‌بینی کرده است. بنابراین رشد قیمت های بورس سنخیتی با شرایط واقعی اقتصاد ندارد.

فلاح مدیر روابط عمومی بورس در گفتگو با محمدحسین راسخ مجری بازار تهران گفت: موضوع فروش اوراق سلف نفتی چیز جدیدی نیست مرحله اول آن هفته گذشته به فروش رفت و یکشنبه ۲۶ مرداد مرحله دوم آن برای فروش گذاشته می شود.

دکتر نهاوندیان باید پاسخگوی طرح گشایش اقتصادی باشد
دکتر مالک شریعتی نیاسر از باید و نباید های اجرای طرح گشایش اقتصادی باتوجه به رشد منفی اقتصادی و افزایش ۳۴ درصدی نقدینگی در کشور گفت: از اجرای این طرح سه قشر سود خواهند کرد. قشر اول دولت است که کسری بودجه خود را جبران می‌کند. برنده دوم شرکت های نفت هستند که از اجرای این طرح ۱۴,۵ درصد سود دریافت می‌کنند و قشر سوم افرادی هستند که قدرت خرید این اوراق را دارند.

وی افزود: پیش‌بینی ها حاکی از افزایش قیمت ارز هستند و افراد منتفع از این طرح به سود های خرد قانع نخواهند بود. گشایش مختصری برای کسری بودجه دولت رخ خواهد داد اما این طرح، نفع کلان اقتصادی نخواهد داشت. همچنین این طرح می‌تواند ضرر آفرین باشد و این ضرر مشمول تمام افراد جامعه می‌شود و تنها راه جلوگیری از آن انتشار جزئیات این طرح است تا ماجرای شوک بنزین آبان ۹۸ تکرار نشود. آقای دکتر نهاوندیان و معاون وی که طراحی این ایده را برعهده دارند باید پاسخگو باشند.