نشر اوراق سلف موازی نفتی تا امروز
نشر اوراق سلف موازی نفتی تا امروز
شرکت نفت هدف از این عرضه را تامین مالی طرح احداث خطوط لوله نفت خام و پایانه های صادراتی در بنادر بهرگان و جاسک عنوان کرده است.

به گزارش نبض انرژی، یکی از روشهای تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها انتشار اوراق بهادار و انواع اوراق مانند اوراق سلف موازی برای پروژه‌های نفتی است.

بر اساس بند «و» تبصره1 قانون بودجه 98 که در سال 99 نیز تکرار شده، وزارت نفت مکلف است در سقف بند «ب» این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد (١٠٠ (%ریالی یا ارزی در چرخه(رینگ) بین‌الملل(صادراتی) بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

امروز قرار بود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفت خام شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی پذیره نویسی شود که تا الان انجام نشده است.

*تامین مالی 25 هزارمیلیارد ریالی نفتی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران روز دوشنبه 20 مرداد 99 میزبان عرضه اولیه 25 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفتی در بازار مشتقه بود.

سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران با اعلام عرضه اولیه 25 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفتی در روز جاری، گفت: طی روز دوشنبه شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی در بازار مشتقه بورس انرژی ایران اقدام به تامین مالی به ارزش 15 هزار میلیارد ریال نمود.

وی ادامه داد: همچنین در این روز شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان نیز در راستای تامین مالی طرح توسعه جامع و یکپارچه و تکمیل فازهای 11 الی 24 پارس جنوبی برابر با 10 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی در بورس انرژی ایران منتشر و پذیره نویسی کرد.

حسینی با اشاره به جزییات این تامین مالی افزود: یک میلیون و 491 هزار و 562  قرارداد سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی عرضه شده توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند به ارزش 15 هزار میلیارد ریال در نماد “سنفت 001” و یک میلیون و 21 هزار و 945  قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی عرضه شده توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان به ارزش 10 هزار میلیارد ریال در نماد “سمیعا 001” به روش حراج ناپیوسته عرضه شد که مجموعا 25 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد جهت تامین مالی فعالیت­های این شرکت­ها در بازار مشتقه بورس انرژی ایران منتشر شده است.

*انتشار 25 هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی نفت و میعانات گازی

به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به اقبال عامه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس،‌ فرصت مناسبی برای تامین مالی شرکتها از طریق بورس فراهم شده است.

در حال حاضر روزانه بین 25 تا 33 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران داد و ستد سهام انجام می‌شود که اگر فقط 10 درصد این رقم جذب تولید شود، می‌تواند رونق و اشتغال در اقتصاد کشور ایجاد کند.

کارشناسان می‌گویند،‌ شرکتهای حاضر در بورس و فرا بورس با انتشار اوراق مختلف مثل اوراق اجاره سهام، مرابحه،‌سلف موازی و انواع اوراق و افزایش سهام شناور در بورس، می‌توانند نسبت به جمع‌آوری نقدینگی از بازار اقدام و به رونق تولید کمک کنند.

* مشارکت «تملت» در انتشار اوراق نفتی

تامین سرمایه بانک ملت از پذیرش، تعهد خرید و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی و نفت خام سنگین صادراتی دو شرکت به ارزش 25 هزار میلیارد ریال خبر داد.

در حالی مشاور پذیرش، تعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی برای شرکت «توسعه نفت و گاز صبا اروند» و اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی شرکت «توسعه نفت و گاز صبای کنگان» بر عهده تامین سرمایه بانک ملت قرار داده شده که کل این اوراق از ارزشی بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال برخوردار است.

در این راستا روح اله حسینی مقدم، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: روز دوشنبه 20مردادماه 1399 ، 10هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان ، در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد «سمیعا001» عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: این اوراق در مجموع یک میلیون و 21 هزار و 945 قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان بوده که با هدف تامین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه 9 میلیون و 785هزار و 260 ریال برای هر قرارداد، واگذار می‌شود.

حسینی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه عرضه مزبور تنها در یک روز کاری خواهد بود، گفت: در همین راستا تامین سرمایه بانک ملت، تعهد خرید، مشاوره و بازارگردانی 15هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی شرکت «توسعه نفت و گاز صبا اروند» را نیز برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: این اوراق نیز روز 20مرداد ماه 1399 از بستر بورس انرژی عرضه شد. حجم اوراق مزبور بالغ بر در مجموع یک میلیون و 491هزار و 562 قرارداد سلف موازی بوده که به قیمت 10 میلیون و 56 هزار و 570ریال در هر قرارداد واگذار خواهد شد.

به گفته مدیرعامل «تملت»، شرکت نفت هدف از این عرضه را تامین مالی طرح احداث خطوط لوله نفت خام و پایانه های صادراتی در بنادر بهرگان و جاسک عنوان کرده است.