آیا گاز ال پی جی ایران به ترکیه می رسد؟
آیا گاز ال پی جی ایران به ترکیه می رسد؟
در حال حاضر نیازگازی ترکیه بیش از گذشته است اما اختلافات روسیه و ترکیه موجب شده است تا این کشور واردات گاز از روسیه را کاهش دهد و به دنبال روش های جدید تامین گاز باشد که یکی از این روش ها میتواند صادرات گاز ال پی جی ایران به این کشور همسایه باشد.
در حال حاضر نیازگازی ترکیه بیش از گذشته است اما اختلافات روسیه و ترکیه موجب شده است تا این کشور واردات گاز از روسیه را کاهش دهد و به دنبال روش های جدید تامین گاز باشد که یکی از این روش ها میتواند صادرات گاز ال پی جی ایران به این کشور همسایه باشد.
به گزارش نبض انرژی، اوایل تیر ماه بود که خبر اتصال دوباره گاز ایران به ترکیه در رسانه ها مطرح شد و این موضوع موجب شد تا گمانه زنی ها دوباره در مورد نیاز گاز ترکیه به ایران در رسانه های داخلی و بین المللی مطرح شود.
میزان مصرف گاز طبیعی ترکیه  معادل 50 میلیارد متر مکعب در سال است که تقریبا تمامی این مقدار از کشورهای روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان وارد میشود . روسیه بیش از نیمی از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین نموده وصادرات گاز این کشور به ترکیه از طریق خط لوله انتقال گاز بستر دریای سیاه تحت عنوان ‘’  جریان آبی ‘’ و ‘’ جریان ترک ‘’ ( ترک استریم ) صورت میگیرد .
ترکیه همچنین در تامین گاز مورد نیاز خود، از کشورهایی مانند آمریکا ، قطر و الجزایر گاز مایع وارد نموده و در داخل پس از تبدیل به گاز ، آن را وارد شبکه توزیع مینماید. نگاهی به آمار و ارقام واردات گاز ترکیه در سال 2019 میلادی حاکی از آن است که این کشور حجم واردات گاز خود را از روسیه به طور قابل توجهی کاهش داده است . 
در سال 2017 میلادی میزان کل واردات گاز ترکیه 55 میلیارد و 249 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان گاز روسیه 51.93 درصد از حجم کل ورادات ترکیه را تشکیل میداد. ترکیه در سال 2018 میلادی نسبت به واردات 50 میلیارد و 360 میلیون مترمکعب گاز از خارج اقدام کرد که این بار نیز سهم روسیه در آن با 23 میلیارد و 642 میلیون متر مکعب 47 درصد بود . 
میزان واردات گاز  ترکیه در سال 2019 میلادی 45 میلیارد و 207 میلیون مترمکعب بوده که از این مقدار 15 میلیارد و 185 میلیون متر مکعب گاز روسیه بوده که 33.5 درصد از کل واردات گاز را تشکیل میدهد.  
این اعداد و ارقام نشان می دهد ترکیه روی واردات گاز برای تامین انرژی مورد نیاز خود حساب ویژه ای باز کرده است هرچند که این کشور خود نیز به دنبال کشف منابع گازی و استخراج آن است.
فاتح دولمز، وزیر انرژی ترکیه اخیرا اعلام کرد که کشتی حفاری فاتح متعلق به این کشور عملیات اکتشاف حفاری را در دریای سیاه آغاز کرده است و ما برای تامین امنیت ترکیه در حوزه انرژی متر به متر دریاهای خود را بررسی کرده و اگر چیزی باشد پیدا خواهیم کرد.
فاتح یکی از کشتی‌های ترکیه است که قبلا در سواحل قبرس در مدیترانه حفاری داشته است.
این اقدام از سوی دولت قبرس و مقامات اروپایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و باعث تیره شدن روابط آنکارا با هر دو طرف شد.
اتحادیه اروپا بارها نسبت به عملیات‌های نفتی ترکیه در مدیترانه و مناطقی که مورد اختلاف با قبرس هستند انتقاد کرده اما ترک‌ها می‌گویند منابع درون مرزی هر کشوری برای همان کشور است.
ترکیه همچنین مدعی است که به نفع قبرس شمالی اجازه حفاری در مدیترانه را صادر کرده است.
این موضوع نشان می دهد ترکیه در کنار واردات گاز به دنبال اکتشاف و تولید از است اما تاکنون نتوانسته در این زمنیه موفق باشد این مسئله موجب شده است تا گمانه زنی ها برای افزایش نیاز گاز ترکیه در سالهای اتی مطرح شود که این مسئله می تواند نوید بخش انعقاد یک قرارداد صادراتی گاز بین ایران و ترکیه در سالهای اتی باشد هرچند که ترکیه اعلام کرده است به دنبال واردات گاز به صورت ال ان جی است اما این همسایه شمال غربی ایران که با ایران مرز مشترک داردمی تواند همچنان مانند گذشته گاز خود را از طریق خط لوله وارد کند.
این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که ترک ها اعلام کرده اند قصد دارند واردات گاز از روسیه را کاهش دهند حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، درباره توقف صادرات گاز روسیه به ترکیه از خط بلواستریم و اینکه آیا می‌تواند تاثیری بر پررنگ‌تر شدن نقش ایران در این بازار داشته باشد، اظهار کرده است : در حال حاضر ترکیه از سه کشور روسیه، ایران و آذربایجان واردات گاز دارد که ۵۵ درصد این بازار متعلق به روسیه و مابقی در دست ایران و آذربایجان است.
وی افزود: باید از سرگیری واردات گاز از ایران بعد از وقفه حدود ۴ ماهه و همچنین توقف دریافت گاز از بلواستریم روسیه را و اینکه ترک‌ها دریافت گاز ایران را به روسیه ترجیح داده‌اند به فال نیک گرفته شود، ضمن اینکه قطعا قراراد ایران با ترکیه قرارداد محکمی بوده که ترکیه حرفه‌ای عمل کرده و نسبت به تداوم برداشت گاز از ایران اقدام کرده است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هر چند مصرف گاز در این کشور نیز به خاطر فصل گرما و همچنین تعطیلی کسب و کار و صنعت توریسم به دلیل کرونا تحت تاثیر قرار گرفته و روند کاهشی دارد، اینگونه نیز می‌توان برداشت کرد که شاید ترکیه به نوعی در صدد مدیریت مصرف انرژی در کشور خود است.
وی خاطرنشان کرد: آنچه ایران در این شرایط ایران می‌تواند انجام دهد تا در بازار ترکیه اثرگذار باشد، توسعه ال.پی.جی است که اکنون این کشور با کشتی از امریکا، قطر و الجزایر وارد می‌کند، ایران می‌تواند با شرایط بهتر و سریع‌تر این محصول را در اختیار ترک‌ها قرار دهد.
صالحی با بیان اینکه پروژه‌های ال.پی.جی باید در دستور کار راهبردی و جدی انرژی ایران قرار گیرد، گفت: برای برنده شدن در رقابت بدست آوردن بازار بزرگتر به دیپلماسی اقتصادی نیاز است، کشوری می‌تواند برنده بازار باشد که شرایط بهتر و قیمت مناسب‌تری ارائه دهد. در همین راستا ما می‌توانیم حتی برای اینکه بازارهای خود را بزرگتر کنیم قیمت‌ها را نیز جذاب‌تر کنیم. حرف اول دنیای امروز اقتصاد را بازار می‌زند، برای اینکه ما بتوانیم کیک اقتصادی کشور را بزرگتر کنیم باید درآمدهای نفتی را افزایش دهیم که لازمه آن گسترش بازار و پیشروی به تمام نقاط به هر نحو ممکن است.
این گزارش درپایان اضافه می کند ایران در حال حاضر روزانه 12.5 میلیون متر مکعبگاز ال پی جی تولید می کند که به دلایل تحریم نمیتواند بخش اعظمی از آن را صادر کند به همین دلیل اکنون فرصت مناسبی است که مسئولان ایرانی بر سر صادرات گاز ال پی جی نیز با ترک ها به توفق برسند.
منبع: ایلنا