اتریش از پیشنهاد ایران برای صادرات برق به اروپا استقبال کرد
اتریش از پیشنهاد ایران برای صادرات برق به اروپا استقبال کرد
سرپرست مرکز توسعه صادرات آب و برق با توجه به فقدان نتایج عملی منتج از نقشه راه انرژی ایران و اتریش، بر اجرایی کردن توافقات حاصل از این نقشه راه تاکید کرد.
سرپرست مرکز توسعه صادرات آب و برق با توجه به فقدان نتایج عملی منتج از نقشه راه انرژی ایران و اتریش، بر اجرایی کردن توافقات حاصل از این نقشه راه تاکید کرد.
به گزارش نبض انرژی، این نقشه راه بر اساس هفتمین نشست کمیته مشترک انرژی در ژانویه ۲۰۱۹ در وین تدوین شده است. محمدعلی فرحناکیان، با اشاره به دیدار خود با اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران که در وزارت نیرو انجام شد، به پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون یورویی یک شرکت خصوصی اتریشی در پروژه‌های آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در جریان این ملاقات اشاره کرد و گفت: این مشارکت مشتمل بر سه بخش اصلی تقویت منابع آبی حوضه، ایجاد سیستم مانیتورینگ و تصفیه پساب برای استفاده در بخش کشاورزی است.
بر اساس این گزارش، مقرر شد موضوع سرمایه‌گذاری طرف اتریشی در استان خراسان رضوی و همچنین مطالبات مالی شرکت‌های سرمایه‌گذار اتریشی در حوزه تجدیدپذیر و امکان استفاده از مکانیزم اینستکس پیگیری و نتایج متعاقباً منعکس شود.
در این دیدار، طرف ایرانی ضمن تاکید بر حفظ و توسعه همکاری‌های دو جانبه، حمایت خود از تأسیس مرکز انرژی پاک اکو در ایران (به عنوان پل ارتباط فنی بین کشورهای عضو اکو) را اعلام کرد.
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، با تاکید بر اهمیت توسعه روابط و وجود چشم‌اندازهای گسترده‌تر در روابط فی مابین و قدردانی از حمایت اتریش در تأسیس مرکز انرژی پاک اکو در تهران با همکاری UNIDO گفت: تجارب خوب ایران در میزبانی مراکز منطقه‌ای بین المللی همچون RCUWM، امکان بسط همکاری‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با کشورهای همسایه مانند وجود پتانسیل چند ده هزار مگاواتی انرژی بادی در مرز ایران و افغانستان و توانایی و تجارب متخصصان ایرانی از جمله شواهد شایستگی ایران برای میزبانی این مرکز است.
در این دیدار، همچنین با توجه به نبود سابقه‌ای از پیشنهاد شرکت اتریشی برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب خراسان رضوی از طرف اتریشی خواسته شد مستندات مربوطه را در اسرع وقت به امور بین الملل وزارت نیرو ارسال کند تا پیگیری لازم صورت گیرد.
موضوع مورد بحث دیگر در این دیدار، پیشنهاد همکاری برای بررسی امکان صادرات برق ایران به کشورهای اروپایی (خصوصاً اروپای مرکزی)، به عنوان نسل سوم کریدور انتقال انرژی (بعد از انتقال نفت با بشکه و کشتی، و خطوط گاز) بود که مورد استقبال طرف اتریشی قرار گرفت و مقرر شد در این خصوص بحث و بررسی بیشتری انجام شود.
همچنین سفیر اتریش در تهران به برنده شدن یک شرکت اتریشی با همکاری مؤسسه GIZ آلمان برای انجام پروژه‌های مدیریت زباله اشاره کرد که در این خصوص مقرر شد با توجه به ارتباط موضوع با دیگر دستگاه‌های اجرایی، چنانچه به تولید انرژی تجدیدپذیر مرتبط شود، حمایت‌های لازم از سوی وزارت نیرو از طرف خارجی برای انجام پروژه‌های مربوطه به عمل آید.
منبع: ایلنا