دانشگاه‌ها ظرفیت خود را در زمینه هوش مصنوعی در اختیار شرکت ملی گاز قرار دهند
دانشگاه‌ها ظرفیت خود را در زمینه هوش مصنوعی در اختیار شرکت ملی گاز قرار دهند
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: حتما از ظرفیت دانشگاه‌ها به صورت کاربردی استفاده خواهیم کرد، بنابراین از دانشگاه‌ها می‌خواهیم ظرفیت‌های خود را در زمینه هوش مصنوعی در اختیار شرکت ملی گاز قرار دهند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محسن مظلوم فارسی باف روز سه شنبه در همایش بین المللی هوش مصنوعی علم داده و تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز که در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: شرکت ملی گاز ایران مراودات خیلی خوبی با دانشگاه ها دارد، همچنین دو انستیتو فعال و ده ها میلیارد تومان قرارداد ارزی و ریالی دارد.

وی افزود: در حوزه توربین های گازی و هوشمند سازی دستاوردهای خوبی داریم که ظرفیت های بسیار خوبی است و از طریق انستیتو توربین گازی هوشمند سازی ادامه دار است و نماد انستیتوها هم دانشگاه ها است.

مظلوم فارسی باف ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران نماد عمل گرایی در ارتباط با دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علم و صنعت است و علاوه بر برنامه‌های تدوین شده برای همکاری با دانشگاه هاT به صورت عملیاتی با دانشگاه ها کار می کنیم.

وی گفت: دستاوردهای همکاری با دانشگاه ها ۲ توربین ملی است. توربین ها از حالت نمایشی و تحقیقاتی خارج شده و زحمات شما در دانشگاه علم و صنعت به همراه یک شرکت دانش بنیان بزرگ وارد تاسیسات اجرایی و عملیاتی شرکت ملی گاز شده است. یکی از توربین ها در حال کار است و دیگری اردیبهشت و خرداد سال آینده نصب خواهد شد و یک توربین دیگر از ۲۵ مگاوات به ۳۰ مگاوات ارتقا می یابد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در حوزه هوشمندسازی هم اتفاقات خیلی خوبی افتاده است؛‌ اقلام و مواردی مثل کنتورهای اندازه گیری گاز مشعل برای اولین بار در کشور ایجاد شده است. در حال حاضر شرکت ملی گاز در حوزه اقلام فناورانه و ارتباطات راهبردی و مطالعاتی با دانشگاه ها نزدیک به سه هزار میلیارد تومان پروژه قراردادی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه هوش مصنوعی یک نقشه راه راهبردی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: به محض اینکه نقشه راه در حوزه هوشمندسازی و شاخصه های مد نظر مشخص شود، حتماً از ظرفیت دانشگاه ها به صورت کاربردی استفاده خواهیم کرد. بنابراین از دانشگاه ها می‌خواهیم آن ظرفیتی را که در قالب این کنفرانس می‌توانند در اختیار شرکت ملی گاز قرار دهند، در اختیار ما قرار دهند.

دعوت از دانش بنیان ها برای اجرای طرح ملی هوشمندسازی ۲۶ میلیون کنتور گاز

مظلوم فارسی باف با بیان اینکه در حوزه هوش مصنوعی دو کار ارزشمند در دست اقدام است، گفت: یکی بحث کنتورهای هوشمند است. از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه علم و صنعت یا دانشجویانی که با حوزه دانش‌بنیان‌ها ارتباط دارند، برای اجرای طرح ملی بزرگ هوشمند سازی کنتورها دعوت می کنیم و هدف گذاری بیش از ۲۶ میلیون کنتور در یک برنامه چهار ساله است.

وی گفت: برای کنتورهای هوشمند پروژه مشخصی را تعریف کرده ایم که با همکاری شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها حوزه عملیاتی آن در حال پیگیری است. بنابراین هر جا نیاز باشد، آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان را داریم.

مظلوم فارسی باف یادآور شد: از ماژول های هوشمند گرفته تا کنتورهای هوشمند و پلتفرم‌های نرم‌افزاری و ارتقای این پلتفرم ها و سامانه ها و دیتاها در شرکت ملی گاز حتماً نیازمند کمک دانشگاه ها هستیم. دست ما به سوی آنها دراز است و می خواهیم به ما کمک کنند.

وی گفت: شرکت ملی گاز در حوزه شبکه های توزیع اقدام کرده است و پروژه خوبی را برای آن تعریف کرده ایم؛ شبکه‌های توزیع هم هوشمند می شوند. همچنین بحث سنسورهای مجازی را شروع کرده ایم.

مظلوم فارسی باف تاکید کرد: نقشه راه در حال تدوین است و به محض کامل شدن در اختیار دانشگاه هایی که بتوانند به ما کمک کنند قرار خواهیم داد تا از این ظرفیت علمی کمال استفاده را داشته باشیم. سابقه شرکت ملی گاز نشان داده است که در حوزه ارتباطات دانشگاهی روی کاغذ کار نمی کنیم و عملگرا هستیم و حتما ارتباطات علمی با دانشگاه ها و دانشگاه علم و صنعت با توجه به ظرفیت آن، قطع نخواهد شد.

وی گفت: نزدیک به ۳۰ میلیون کنتور، نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر خط انتقال پرفشار و بیش از ۴۰۰ هزار شبکه توزیع گاز داریم. همچنین بیش از یک میلیارد متر مکعب توان تصفیه و پالایش گاز طبیعی داریم که برنامه های ما برای هوشمند سازی است.