وزیر نیرو: ۵۶ میلیون لیتر آب آشامیدنی برای زائران تامین شده است
وزیر نیرو: ۵۶ میلیون لیتر آب آشامیدنی برای زائران تامین شده است
وزیر نیرو گفت: ۵۶ میلیون لیتر آب آشامیدنی با کیفیت و سالم به اشکال مختلف به ویژه بسته بندی برای زائران اربعین در مرزهای چهارگانه و بخشی از داخل خاک عراق فراهم کرده‌ایم.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان روز سه شنبه در حاشیه بازدید از روند خدمات رسانی به زائران در پایانه مرزی مهران در جمع خبرنگاران افزود: امسال تاکنون نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد جمعیت بیشتری از زوار از مرزهای کشور تردد داشته اند لذا شرکت های وزارت نیرو هم در بخش برق و هم آب و فاضلاب از سراسر کشور در پنج مرز ترددی زوار (شملچه، چذابه، مهران، خسروی و میرجاوه) در قالب قرارگاه‌هایی برای خدمات رسانی مستقر هستند.
وی اظهار داشت: استانداران استان‌های مرزی تردد زائران به عنوان نمایندگان عالی دولت مسئولیت راهبری فعالیت‌ها و هماهنگی‌ها را بر عهده دارند و ما قدردان تلاش شبانه‌روزی آنها هستیم ضمن اینکه یکی از رسالت‌های وزارت نیرو بحث کیفیت آب است که هشت آزمایشگاه سیار میکروبی و شیمیایی  در این قرارگاه‌ها مستقر شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه تا به حال هیچ گزارشی مربوط به آلودگی و یا بیماری میکروبی نداشته ایم، اضافه کرد: از لحاظ تامین آب هم ۵۶ میلیون لیتر آب آشامیدنی باکیفیت به اشکال مختلف به ویژه بسته بندی برای زائران فراهم کردیم.
اردکانیان یادآور شد: در کشور میزبان هم ۱۸۰ نیروی متخصص بخش آب و فاضلاب از وزارت نیرو مستقر شدند و سه هزار انشعاب آب و برق و فاضلاب نیز به موکب ها در داخل کشور و مرزها داده و برای تعدادی از آنها مشکل فاضلاب را هم بر طرف کردیم.
اردکانیان با بیان اینکه تانکرهای آب به ظرفیت ۷۰۰ سرویس در شبانه روز در پایانه های مرزی مشغول بکار هستند، افزود: در حال حاضر بیش از هفت میلیون مترمکعب آب بسته بندی برای بازگشت زوار از مراسم اربعین در مرزهای ورودی کشور ذخیره شده و در صورت نیاز این میزان بیشتر هم می‌شود.
وی اضافه کرد: ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال و روشنایی نیز در مناطق مرزی برای موکب ها و دستگاه‌های خدمات رسان ایجاد کرده و ۶۵۰ پارکینگ نیز به سیستم روشنایی مجهز شده اند و از این بابت هیچ مشکلی در مرزها نداریم.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین المللی مهران تردد داشته اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.
پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات شده و یا از این مسیر باز می گردند.

اربعین سال گذشته ۲ و نیم میلیون نفر از مرز مهران عبور کردند که پیش بینی می شود امسال این میزان تردد از سه میلیون نیز فراتر رود.