صنعت پتروشیمی، در صدر صادرات غیرنفتی
صنعت پتروشیمی، در صدر صادرات غیرنفتی
صنعت پتروشیمی پس از انقلاب روند رو به رشدی داشته است به نحوی که هم اکنون با 53 مجتمع پتروشیمی و تولید 65 میلیون تنی بالاترین سهم از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش نبض انرژی،موادپتروشیمی آن گروه از محصولات شیمیایی است که براثر تغییرشکا دادن و فعل و انفعالات نفت و گاز با سایر مواد ساخته می شود.
این صنعت در حال حاضر روند رو به رشدی در کشور دارد به نحوی که در فاصله سالهای ۵۷ تا ۸۱ تعداد واحدهای پتروشیمی از ۳ واحد به ۳۵ واحد افزایش یافت و به تبع آن میزان تولید نیز از یک میلیون و 600هزارتن به ۱۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد.
در پایان سال ۸۱ سهم صادرات پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی کشور به ۱۰ درصد رسید.
گام دوم تحول صنعت پتروشیمی از سال 82 با آغاز احداث خط اتیلن غرب به طول ۲۲۰۰ کیلومتر از عسلویه به مناطق مرزی غرب و شمال غرب کشور برداشته شد و با اجرا و تکمیل این خط مواد اولیه از مجتمع پتروشیمی باختر باگذر از ۱۲ استان کشور به آخرین مجتمع پتروشیمی در شمال غرب یعنی مهاباد رسید.
با تکمیل این خط تعداد واحدهای پتروشیمی از ۳۵ واحد در سال ۸۱ به ۵۳ واحد در سال ۹۶ و حجم تولید افزایش 4 و نیم برابری به  ۶۵ میلیون تن در سال رسید.
سهم صادرات صنایع پتروشیمی در سال 96 با افزایش چشمگیر ۳ برابر نسبت به سال ۸۱ به سهم ۳۰ درصدی از کل صادرات غیرنفتی کشور رسید.
اما در سال ۹۶ ساخت جدیدترین مجتمع پتروشیمی در میاندوآب آذربایجان غربی آغاز شد و در حال حاضر از ۸۰ درصد پیشرفت عملیاتی برخوردار است و پیش بینی می شود در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره برداری برسد.