مروری بر روابط ایران و چین و انرژی
مروری بر روابط ایران و چین و انرژی
تعامل تمدن چینی و تمدن ایرانی اسلامی توسط جاده ابریشم بوده است و زمینه خوش‌بینی از سابقه رابط مثبت ایران و چین را رقم می‌زند.

به گزارش نبض انرژی، نشست علمی مجازی مروری بر فرصت‌ها و چالش‌های حقوقی و سیاسی روابط ایران و چین از منظر امنیت انرژی توسط دبیرخانه برنامه علمی پدافند غیرعامل به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به‌صورت آنلاین و حضوری با حضور چند نفر از متخصصان سازمان پدافند غیرعامل برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، سکینه ببری گنبد استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با اشاره به سابقه رابطه ایران و چین گفت: مغول‌ها از توانمندی مردم ایران از دیوان‌سالاری و تجارت ذکرشده است. تعامل تمدن چینی و تمدن ایرانی اسلامی توسط جاده ابریشم بوده است و زمینه خوش‌بینی از سابقه رابط مثبت ایران و چین را رقم می‌زند.

وی در خصوص ارتباط ایران چین در زمان معاصر گفت: با رویکرد نگاه حاکمیتی؛ رابطه با چین بسیار اهمیت داشته است. از سال ۶۰ تاکنون مناسبات ایران در سطح دیپلماتیک با چین گسترش می‌یابد. در سال ۷۱ توافق گسترده بین ایران و چین منعقد می‌شود. در سال ۷۲ نیز توافق جامع برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای منعقد می‌شود.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال اظهار کرد: در طول دهه ۸۰ در مناسبات داخل یکدیگر مداخله ندارند. در دهه ۹۰ شروع تغییرات مهم در چین است (به دلیل فروپاشی کمونیسم) تفاهم دیگر بین ایران و چین در حوزه دام و فرآورده‌های دامی بوده است. سابقه تفاهم مشترک بین ایران و چین حدود ۴۰ سال است. در حوزه قراردادهای انرژی نیز بین ایران و چین منعقدشده است. عدم تعهد چینی‌ها در زمان تحریم ایران در خصوص این قرا دادها به چشم می‌خورد.

ببری گنبد با تأکید بر اینکه چین در منطقه خاورمیانه با عربستان نیز وارد همکاری گسترده می‌شود و عربستان نیز در چین سرمایه‌گذاری‌های مستقیمی انجام می‌دهد، مطرح کرد: عمان، عربستان، امارات، کویت و … دیگر کشورهایی هستند که به چین انرژی صادر می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت چین در نظام بین‌الملل تصریح کرد: در نیمه اول قرن بیستم، چین با شعار جهش بزرگ روبه‌جلو؛ بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. در مناسبات بین‌المللی برای چین مشکلاتی پیش می‌آید. جنگ با ژاپن، کره و… خرج از شورای امنیت در این مقطع است. در سال ۱۹۶۴ چین به انرژی هسته‌ای دست می‌یابد و روابط بین‌الملل خود را از درون‌گرا به برون‌گرا تغییر می‌کند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه داد: توسعه همکاری‌های بین‌المللی و جهان در دستور کار چینی‌ها قرار می‌گیرد. در قرن بیست و یکم؛ ورود به اقتصاد جهانی و برنامه‌ریزی در سرمایه‌گذاری‌ها در چین قدرتی به وجود می‌آید که در ۲۰۰۸ وام‌دهنده به آمریکا محسوب می‌شود و شروع آرمان‌های بزرگ رهبران چین است.

ببری گنبد خاطرنشان کرد: در یک ماه اخیری که تفاهم‌نامه مطرح‌شده است؛ ظاهراً چینی‌ها تمایلی نداشته‌اند این تفاهم‌نامه مطرح شود. انتقادات وسیع سبب یک بیم در چینی‌ها شده است.

وی با اشاره به طرح احیای دوباره جاده ابریشم گفت: این طرح درصدد این است تا قدرت آمریکا را در منطقه کم کند. چینی‌ها دنبال هژومون منطقه در شرق هستند. از باب امنیت انرژی؛ انرژی یک کالای استراتژیک است. ایران به دلیل بهره‌مندی از منابع استراتژیک است و نگه‌داری آن برای ایران امنیت انرژی محسوب می‌شود. برای ۵۰ سال آینده چین به انرژی نیاز دارد و نگاه چینی‌ها در دسترس بودن انرژی و قابل‌خرید بودن؛ برایشان امنیت انرژی محسوب می‌شود.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال عنوان کرد: الزاماً چینی‌ها به دنبال کمک نیستند؛ به دنبال نفع بیشتر خواهند بود. چین از گسترش ثروت به دنبال گسترش قدرت و احیای فرهنگ چین است. با یک نگاه واقع‌بینانه در توافق‌نامه چین با نگاه منطقه‌ای به دنبال قدرت در شرق است. در راستای تأمین امنیت انرژی در چین؛ اقدام به تأسیس بانک در شرق و … کرده است.

منبع: انا