دغدغه وزارت نفت اشتغال جوانان خوزستانی
دغدغه وزارت نفت اشتغال جوانان خوزستانی
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، اشتغال‌زایی در کشور به‌ویژه در استان خوزستان را از دغدغه‌های مهم وزارت نفت عنوان کرد و گفت: با وجود کمبود منابع مالی در شرکت ملی نفت ایران، آن دسته از فرآیندهای کاری که اجرای آن منوط به ایجاد خلل در وضع اشتغال یا حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت شود، در برنامه‌های این شرکت جایگاهی ندارد.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، اشتغال‌زایی در کشور به‌ویژه در استان خوزستان را از دغدغه‌های مهم وزارت نفت عنوان کرد و گفت: با وجود کمبود منابع مالی در شرکت ملی نفت ایران، آن دسته از فرآیندهای کاری که اجرای آن منوط به ایجاد خلل در وضع اشتغال یا حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت شود، در برنامه‌های این شرکت جایگاهی ندارد.
به گزارش نبض انرژی، کریم زبیدی، به شبهات مطرح‌شده اخیر درباره نحوه به‌کارگیری دکل‌های ملی حفاری پاسخ داد و گفت: طرح دکل – لاین برای شرکت ملی حفاری ایران تقریباً هم‌زمان با طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت مدنظر قرار گرفت، چراکه پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از این بود که طرح نگهداشت و افزایش تولید (موسوم به طرح توسعه ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز جنوب) با سرعت در مسیر اجرا قرار می‌گیرد و در نتیجه، زمینه فعالیت حداکثری دکل‌های شرکت ملی حفاری ایران فراهم خواهد بود. در گزارشی که از سوی وزارت نفت برای طرح موضوع توسعه ۲۸ مخزن به شورای اقتصاد ارسال شد نیز ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین آثار این طرح برشمرده شده است.
وی افزود: با توجه به امضای قراردادهای ۶ بسته کاری طرح توسعه ۲۸ مخزن در اواخر سال ۹۷ و روند نه‌چندان پرشتاب بسته‌های قراردادی به دلایل مختلف، عملاً روال کاری شرکت ملی حفاری ایران در تعامل با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ همانند قبل ادامه یافت، به‌طوری‌که با وجود تعریف برنامه دکل -لاین، دکل‌های ملی حفاری در دو سال گذشته مشغول به‌کار بوده‌اند.
زبیدی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران نیز با وجود شرایط و فضای کاری موجود، در این سال‌ها نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و مطالبات شرکت ملی حفاری (که در حیطه مسئولیت خود این شرکت است) نیز اقدام کرده است، ادامه داد: هم‌زمان با طرح تغییر ریل در شرکت ملی حفاری ایران، به صراحت به این شرکت اعلام شد شرکت ملی نفت ایران تا زمان قرار گرفتن در ریل جدید، شما را در پرداخت مطالبات یاری می‌دهد و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی برای این شرکت و کارکنان آن وجود ندارد، کما اینکه تنها در اسفندماه سال گذشته، بیش از هزار میلیارد تومان از مطالبات ملی حفاری از سوی شرکت ملی نفت ایران پرداخت شد.
این مقام مسئول تأکید کرد: بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که تغییر روال کاری دکل‌های ملی حفاری در شرایطی مدنظر قرار گرفت که اولاً مقرر شد برنامه‌های تعمیرات چاه‌ها به قوت خود باقی بماند و ثانیاً اجرای بسته‌های EPD ایجاب می‌کرد که به‌منظور پرهیز از موازی‌کاری‌ها، دکل‌های حفاری در قالب یک برنامه یکپارچه و منسجم به‌کار گرفته شوند، بنابراین شرکت ملی نفت ایران به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، طرحی را که به بیکاری دکل‌ها، ایجاد خلل در اشتغال‌زایی یا وقفه‌ در حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت منجر شود دنبال نکرده است و نخواهد کرد.
زبیدی با بیان اینکه اشتغال‌زایی به‌ویژه در استان خوزستان از دغدغه‌های جدی وزارت نفت است، یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران که دغدغه اشتغال‌زایی دارد و طرح کلانی مانند طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را با تأکید شخص وزیر نفت و با محوریت اشتغال‌زایی و رونق کار در صنعت نفت پیگیری می‌کند، هرگز طرحی را دنبال نخواهد کرد که این هدف‌گذاری‌ها را زیر سؤال ببرد.
وی ادامه داد: فعالیت شرکت ملی حفاری ایران در قالب پروژه‌های EPD، در بلندمدت ضمن کاهش هزینه‌ها، بر حجم سفارش‌های کاری این شرکت می‌افزاید و زمان انتظار دکل‌های حفاری را کاهش می‌دهد. افزون بر این، باید واقعیت‌های کشور و صنعت نفت را بپذیریم و در مواجهه با کمبود منابع مالی، دخل و خرجمان را متناسب کنیم؛ همان رویکردی که در شرایط فعلی بازار نفت در همه شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا مدنظر قرار گرفته است.
عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تنگناهای موجود در صادرات و حتی ذخیره‌سازی نفت خام در شرایط فعلی گفت: طبیعی است نمی‌توان در وضع کنونی، همان رویکرد سابق را در هزینه‌کرد برای حفاری چاه‌های جدید دنبال کرد. واقعیت‌های امروز بازار نفت و شرایط تحریمی اقتصاد ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.
زبیدی گفت: با در نظر گرفتن هم‌زمان محدودیت‌های شرکت ملی نفت ایران و منافع شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان بخشی از بدنه شرکت ملی نفت، برای استفاده از ظرفیت‌های ملی حفاری در تعمیر چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب به نحو مقتضی برنامه‌ریزی شده است؛ به جز برنامه دکل لاین، این شرکت در دو بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید و بسته مربوط به طرح سپهر و جفیر  و فعالیت‌های حفاری در سایر شرکت‌های تابع ملی نفت نیز فعال است و این‌گونه نیست که ملی حفاری صرفاً با مناطق نفت‌خیز جنوب کار کند، بلکه در همکاری با فلات قاره، متن، نفت مرکزی، اکتشاف و اروندان نیز فعالیت‌های نسبتاً قابل‌توجهی دارد و با آغاز به‌کار عملیات دیگر بسته‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید، حتماً با حجم کار بیشتری مواجه خواهد شد.
وی متذکر شد: شرکت ملی حفاری ایران باید از این فرصت به نحو بهینه استفاده کند و با اتکا به راهکارهایی مانند ارتقای کیفیت کار مهندسی، متناسب‌سازی قیمت پروژه‌ها و افزایش راندمان، بازار کاری خود را گسترش دهد. در شرایط فعلی بازار نفت، شاید گاهی درآمد ایده‌آل برای دکل حفاری به میزانی باشد که تنها پاسخگوی حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه دکل شود، این فرصت‌ها را هم باید غنیمت شمرد. دکل حفاری یک سرمایه است و مضاف بر کاهش قیمت نفت که قاعدتاً کاهش هزینه‌های دکل روز حفاری را باید در پی داشته باشد، باید توجه داشت صرف بیکار شدن دکل یعنی هزینه منفی برای این شرکت، پس باید بازار کار را در دست بگیرند، حتی در صورت لزوم، گاهی با قیمت‌های پایین‌تر.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کمی بیش از نصف مجموع دکل‌های موجود در کشور در اختیار ملی حفاری است و انتظار می‌رود به همین اندازه برای گرفتن کار تلاش شود، افزود: امروزه نیازی به تعیین تکلیف توسط شرکت ملی نفت ایران نیست. اگر شرکت ملی حفاری شرایط کسب‌وکار جدید را لحاظ نکند، دیر یا زود از رقبای دیگرش نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، دانا انرژی و … عقب خواهد افتاد. در دیگر شرکت‌ها هم نیروی انسانی همین مملکت مشغول فعالیت‌اند و بیکاری آنان نیز جای نگرانی دارد. این واقعیت‌ها را باید در نظر گرفت. البته بنده اطلاع دارم که این سیاست‌ها در برنامه کاری شرکت ملی حفاری قرار دارد، اما انتظار می‌رود تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد و آثار عملی آن مشاهده شود.
منبع: شانا