کمک به مصرف پیک تابستان با آمادگی کامل نیروگاه های برقآبی
کمک به مصرف پیک تابستان با آمادگی کامل نیروگاه های برقآبی
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران از آمادگی کامل نیروگاه های برقآبی استان تهران جهت کمک به شبکه برق سراسری کشور در مصرف پیک تابستان خبر داد.
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران از آمادگی کامل نیروگاه های برقآبی استان تهران جهت کمک به شبکه برق سراسری کشور در مصرف پیک تابستان خبر داد.  
به گزارش نبض انرژی، “محمد شهریاری” با بیان این مطلب اظهار کرد: نیروگاه های برقآبی جزء نیروگاه های پاک و تجدیدپذیر محسوب شده  و به عنوان یک بنگاه اقتصادی، سهم به سزایی در تامین انرژی مورد نیاز کشور به خصوص در زمان پیک مصرف را دارند.
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای تهران با 9 واحد برقآبی و مجموع ظرفیت نصب شده 268.3 مگاوات و متوسط تولید انرژی سالانه 431 هزار مگاوات ساعت، سهم تولیدی در حدود 2 درصد نیروگاه های برق آبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: نیروگاه امیر کبیر با دو واحد 45 مگاواتی، نیروگاه طالقان با دو واحد 8.9 مگاواتی در سامانه غرب تهران، نیروگاه لتیان با دو واحد 22.5 مگاواتی و نیروگاه کلان با سه واحد 38.5 مگاواتی در سامانه شرق تهران درخصوص تولید انرژی و کمک به شبکه برق سراسری کشور نقش مهمی را ایفاء می نمایند.
شهریاری افزود: تولید برق در نیروگاه های مذکور  با توجه به شرایط منابع آبی و متناسب با نیاز آبی مصارف مختلف در پایین دست سدها برنامه ریزی می شود و افزایش و یا کاهش تولید از متوسط تولید انرژی سالیانه متأثر از این موضوع خواهد بود.
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران  تصریح کرد: در سال 98 با توجه به وضعیت بی سابقه نزولات جوی و به تبع آن آبگیری مناسب در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار و طالقان موجب شد برنامه ریزی های تامین آب و تولید برق از سدهای موصوف و نیروگاه های برقآبی مربوطه به نحوی صورت پذیرد که بتوان از حداکثر پتانسیل منابع آبهای سطحی در این زمینه ها بهره برداری کرد. 
وی ضمن تاکید بر اینکه در این راستا میزان تولید خالص نیروگاه های تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران در سال 98 به بیش از 547 هزار و 995 مگاوات ساعت رسید، ادامه داد: این میزان در مقایسه با تولید سال 97 افزایش 132 درصدی داشته است که با توجه به سابقه سال های گذشته یک رکورد به حساب می آید.
شهریاری همچنین یادآور شد: در این خصوص نیروگاه کلان با تولیدخالص 207 هزار مگاوات ساعت و افزایش  248 درصد، نیروگاه لتیان با تولیدخالص 862 هزار و 39 مگاوات ساعت و افزایش 146 درصد، نیروگاه امیرکبیر با تولیدخالص 194 هزار مگاوات ساعت و افزایش 80 درصد و نیروگاه طالقان با تولیدخالص 612 هزار و 57 مگاوات ساعت و افزایش  79 درصدی تولید انرژی در سال 98 نسبت به سال 97 در جایگاه های اول تا چهارم افزایش تولید قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه ثبت این رکورد را می توان ناشی از عواملی همچون  فراوانی نزولات جوی در سال آبی 98-97 و همچنین افزایش ذخیره آبی و به تبع آن بالا بودن تراز دریاچه و ارتفاع آب سد دانست، اضافه کرد: درمدار بهره برداری بودن واحدهای نیروگاهی با حداکثر توان، آماده به کار بودن همه نیروگاه های تحت پوشش بدلیل انجام تعمیرات اساسی و اورهال واحد 2 نیروگاه کلان و واحد 1 نیروگاه امیرکبیر با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال از محل درآمدهای جاری شرکت و انجام به موقع و مؤثر عملیات نگهداری و تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاهی را می توان از جمله موارد دیگر این رکورد عنوان کرد.
مدیر دفتر تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: برنامه ریزی تامین حداکثری نیاز آبی مصارف پایین دست سدها و همزمان برنامه ریزی و افزایش تولید نیروگاه های تحت پوشش،مدیریت و برنامه ریزی مناسب به منظور تولید و همچنین بهره برداری بهینه از واحدهای نیروگاه های برقآبی تحت پوشش نیز از دیگر موارد این رکورد می باشد.
شهریاری عنوان کرد: سهم تولید نیروگاه های شرکت آب منطقه ای تهران در میان تولید کل نیروگاه های کشور و همچنین نیروگاه های برق آبی کشور حکایت از این دارد که با مجموع تولید خالص (درب نیروگاه) 309 میلیون و 304 هزار و 476 مگاوات ساعت نیروگاه های کشور در سال 98، سهم تولید 548 هزار و 539 مگاوات ساعت نیروگاه های تحت پوشش در میان آنها برابر 177 درصد می باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با درنظر گرفتن مجموع تولید خالص 31 میلیون مگاوات ساعت نیروگاه های برق آبی کشور در سال 98، سهم تولید نیروگاه های امیرکبیر، لتیان، کلان و طالقان در میان آنها تقریباً برابر 2 درصد می باشد.
منبع: شرکت سهامی آب تهران