دریاچه ی خشکی که به چاه هایش آب می دهد
دریاچه ی خشکی که به چاه هایش آب می دهد
در حالی که طی چند مدت اخیر به دلیل بارشهای مناسب تمام دریاچه‌های استان فارس از جمله بختگان و کافتر آبگیری شده‌اند اما دریاچه پریشان به عنوان یکی از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین کشور همچنان خشک است.
در حالی که طی چند مدت اخیر به دلیل بارشهای مناسب تمام دریاچه‌های استان فارس از جمله بختگان و کافتر آبگیری شده‌اند اما دریاچه پریشان به عنوان یکی از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین کشور همچنان خشک است.
به گزارش نبض انرژی، دریاچه پریشان یکی از دریاچه‌های مهم کشور به شمار می‌رود که به دنبال خشکسالی طی چند سال اخیر کاملاً خشک شده و گونه‌های حیوانی از جمله شنگ از این دریاچه رفتند.
طی این مدت که دریاچه پریشان در شهرستان کازرون فارس رو به خشکی رفت، همگان دلیل اصلی این رویداد را خشکسالی‌های پی درپی معرفی می‌کردند.
خشکسالی اگرچه در روند خشکی تالاب پریشان سهم چشمگیری داشت اما عوامل دیگر نیز بودند که در این مشکل نقش آفرینی داشتند. یکی از این عوامل چاه‌های اطراف دریاچه بود که باعث می‌شد سفره‌های آب زیرزمینی منطقه روز به روز افت کند.
طی چند مدت اخیر کارشناسان و دوستداران محیط زیست نسبت به وضعیت دریاچه پریشان اظهار نگرانی کرده و اظهار داشتند که در صورت ادامه این روند دریاچه با یک بحران زیست محیطی روبه رو خواهد شد.
حال با وجود اینکه بارندگی‌های اخیر استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته اما دریاچه بختگان همچنان خشک است و کارشناسان امر بر این باورند که دلیل اصلی آن وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز در اطراف این دریاچه است که باعث کاهش سطح ایستای آب‌های زیرزمینی شده است.
در این میان معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس در گفت و گو باخبرنگار مهر ضمن اظهار نگرانی از خشکی دریاچه پریشان گفت: متأسفانه طی چند سال گذشته وجود چاه‌های مجاز و غیرمجاز بدون نظارت و برداشت‌های بی رویه مشکلات عدیده ای را برای این دریاچه به وجود آورده است.
نبی الله مرادی افزود: برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی باعث کاهش سطح ایستایی شده به گونه‌ای که با وجود بارش‌های مناسب این دریاچه همچنان خشک است.
وی با تاکید بر اینکه باید نظارت قوی بر روی برداشت‌های زیرزمینی انجام شود، گفت: چاه‌های مجاز زیادی در اطراف دریاچه پریشان است که هیچ‌گونه نظارتی برای کنترل میزان برداشت بر روی آنها انجام نمی‌شود.
معاون فنی محیط زیست استان فارس بیان کرد: علاوه بر این چاه‌های غیرمجاز نیز بلای جان دریاچه پریشان شده و افراد بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای اقدام به برداشت آب برای کشاورزی می‌کنند.
مرادی گفت: در حال حاضر موتورهای چاه‌های اطراف پریشان ۲۴ ساعته روشن است و با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که دریاچه احیا شود.
وی خواستار همکاری دستگاه‌های ذی ربط برای کنترل میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی شد و تاکید کرد: در این راستا ضروری است جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای وارد کار شده و از برداشت بی رویه آب جلوگیری کند.
در این رابطه یک فعال حوزه محیط زیست نیز معتقد است حفر چاه‌ها علل اصلی خشکی دریاچه در سال‌های اخیر بوده است.
علی اکبر کاظمینی افزود: تا زمانی که تمام چاه‌های غیر مجاز پر نشود و چاه‌های مجاز نیز با محدودیت برداشت مواجه نشود بارندگی‌ها و آب‌های جاری شده در پریشان نمی‌توان بر وضعیت تالاب تأثیر زیادی بر جای گذارد.
وی ادامه داد: همین میزان آب که از سطح سفره آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود مربوط به حقابه دریاچه پریشان است که وارد آن نشده و حیات تالاب را به خطر می‌اندازد.
منبع: کازرون ما