ترمز افزایش قیمت نفت کشیده شد
ترمز افزایش قیمت نفت کشیده شد
قیمت‌های نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌های مجدد نسبت به روند احیای تقاضا با وجود روند تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد.
قیمت‌های نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌های مجدد نسبت به روند احیای تقاضا با وجود روند تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد.
به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۱ سنت معادل ۰.۶  درصد کاهش یافت و به ۳۵ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۱ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۴ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید.
گروه اوپک پلاس شامل اوپک و روسیه در واکنش به افت شدید قیمتها پس از شیوع پاندمی ویروس کرونا و سقوط تقاضا، تولیدشان را در ماه‌های مه و ژوئن حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش می دهند.
در آمریکا برخی از ایالتها پس از قرنطینه وضع شده، در حال بازگشایی هستند و خوش بینی نسبت به بهبود تقاضا، فضای مثبتی در بازار ایجاد کرده است اما تحلیلگران هشدار داده اند که این احیا شکننده است.
تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: برآوردهای اولیه نشان می دهد که تقاضا برای بنزین با ماندن مردم در خانه، حداکثر ۳۰ درصد در مقایسه با یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
گروه اوراسیا اعلام کرده که برخی از تحلیلگران و بانک‌ها پیش بینی می کنند که بازار نفت تا ژوئن متوازن می شود اما چنین پیش بینی بیش از حد خوش بینانه است. ریسک جدی تکرار شیوع ویروس کرونا و قرنطینه مجدد وجود دارد. حتی بدون این ریسک هم برخی از محدودیت‌ها به خصوص در بخش هواپیمایی همچنان ادامه دارد.
با این حال تقاضا برای سوخت در آمریکا به مرور بهبود پیدا می کند و نشانه هایی از کاهش سطح ذخایر نفت دیده می شود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند که ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته احتمالا برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است.
اما عاملی که قیمتها را تحت فشارهای کاهشی قرار داد، تنشهای مجدد میان آمریکا و چین بود. لری کودلاو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که چین با وضع قانون امنیت ملی در خصوص هنگ کنگ، اشتباه بزرگی مرتکب می شود.
قانون امنیتی پیشنهادی پکن که انتظار می رود روز پنج شنبه در پارلمان چین تصویب شود، جایگاه قانونی مستقل این منطقه را تنزل می دهد.
اما بانک مورگان استنلی با اشاره به احیای سریعتر از حد انتظار تقاضای جهانی برای نفت و کاهش چشمگیر عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، قیمت مورد پیش بینی برای هر بشکه نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۰ را به ۴۰ دلار افزایش داد.
تحلیلگران مورگان استنلی پیش بینی کردند که تقاضا برای نفت تا سه ماهه چهارم امسال که اقتصادها از قرنطینه خارج می شوند، به حدود ۹۷ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا خواهد کرد که بهبود قابل توجهی است اما حدود چهار میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.
این بانک همچنین پیش بینی کرد که میزان عرضه در داخل و خارج از گروه اوپک تا پایان سال کاهش خواهد داشت و این امر باعث کمبود عرضه بین چهار تا شش میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ خواهد شد.
مورگان استنلی با اشاره به رشد سریع ذخایر فرآورده های نفتی، روند اخیر قیمتهای نفت را عمدتا در نتیجه کاهش عرضه و نه بهبود تقاضا دانست.
بر اساس گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی قیمت مورد پیش بینی برای هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم امسال را از ۳۰ به ۳۵ دلار و در سه ماهه چهارم را از ۳۵ به ۴۰ دلار افزایش داد اما دورنمای بلندمدت این شاخص قیمت بازار جهانی را تغییر نداد و همچنان ۴۵ دلار حفظ کرد.
منبع: ایسنا