تلاش وزیر انرژی سعودی برای حفظ آبروی از دست رفته
تلاش وزیر انرژی سعودی برای حفظ آبروی از دست رفته
"عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر جده عربستان برای حفظ آبروی از دست رفته رژیم ریاض ادعا کرد که کشورش نمی داند عامل حمله پهپادی شنبه گذشته به تاسیسات نفتی شرکت "آرامکو" کیست .

به گزارش نبض انرژی، “جنبش انصارالله” بلافاصله پس از حمله به تاسیسات آرامکو، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت، اما رسانه های گروهی و وزارت خارجه سعودی در یک اقدام فرافکنانه انگشت اتهام خود را به سوی کشورهایی دیگر نشانه رفتند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه، وزیر انرژی سعودی با اجتناب از متهم کردن طرف دیگری در دست داشتن در تهاجم پهپادهای یمنی به میدان های نفتی “بقیق” و “خریص” و پالایشگاه های آرامکو در استان “الشرقیه” عربستان، به منظور اطمینان بخشیدن به مشتریان نفت کشورش و آرامش بازار جهانی نفت مدعی شد که سطح تولید این کشور به وضعیت قبل از حملات مزبور بازگشته است و عربستان در همین رابطه از مخازن ذخیره خود کمک گرفت.

این وزیر سعودی که فرزند شاه سعودی است، همچنین مدعی شد که کشورش توانسته ظرف دو روز گذشته ضرر و زیان حاصل از حملات یاد شده را مهار کرده و بیش از 50 درصد تولید را از سر بگیرد و تولید نفت تا پایان سپتامبر جاری به وضعیت گذشته خود بازخواهد گشت.

عربستان روزانه 9 میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید می کند که بخش عمده آن را یعنی 7 میلیون بشکه در روز را به بازارهای آسیایی صادر می کند.

حملات پهپهادهای یمنی به بزرگ ترین پالایشگاه نفت جهان باعث شد تا سطح تولید نفت عربستان به میزان 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز یعنی معادل پنج درصد تولید نفت در سطح جهان کاهش یابد.

حمله به آرامکو باعث افزایش 19 درصدی قیمت نفت شد، اما دیروز قیمت جهانی این فرآورده به میزان 5 درصد کاهش یافت و شماری از تحلیل گران پیش بینی کردند که تولید نفت سعودی ظرف مدت زمان کمتر از آنچه که تصور می شد، به روال گذشته خود بازخواهد گشت.

نیروهای مردمی یمن پس از مسلح شدن به پهپادهای نظامی، دومین مرحله از سیاست بازدارنده خود را آغاز کردند و طی آن در اواخر اردیبهشت امسال تاسیسات نفتی شهر “ینبع” در جنوب غرب عربستان در ساحل دریای سرخ در فاصله چند صد کیلومتری یمن و در ۲۶ مرداد سال جاری با ۱۰ پهپاد میدان و پالایشگاه نفتی  الشیبه شرکت ملی نفت عربستان آرامکو و بالاخره شنبه گذشته با ده پهپاد میدان های نفتی بقیق و خریص و پالایشگاه های آرامکو در استان الشرقیه عربستان را مورد هدف قرار دادند.