۷۶۰ کیلومتر رودخانه‌های‌کشور لایروبی شد
۷۶۰ کیلومتر رودخانه‌های‌کشور لایروبی شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: تاکنون ۷۶۰ کیلومتر رودخانه‌های کشور برای رویارویی با سیلاب‌های احتمالی لایروبی شده است.

به گزارش نبض انرژی، «میثم جعفرزاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: روندلایروبی رودخانه‌ها تداوم خواهد داشت تا آنها بتوانند به خوبی سیلاب‌های احتمالی را مدیریت داشته باشند.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای تسریع در امر لایروبی رودخانه‌ها، گفت: اختصاص منابع مناسب می تواند سرعت کارها را بیشتر کند.

ایران با وجود قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک، اما دارای چندین رودخانه مشهور و پر آب است که منشا و سرچشمه بسیاری از آنها رشته کوهای البرز و زاگرس است.رودهای ایران از نظر مقدار آب ومدت زمانی که آب در آنها جاری است، به دو دسته کلی رودهای فصلی و رودهای دائمی تقسیم می شوند.

رودخانه‌های ارس، جاجرود، کارون، باهوکلات سیستان و بلوچستان، زاینده رود، زرینه رود، کرج، طالقان رود، سفید رود (سپیدرود)، تجن درمازندران، اترک، کردرفارس، تلخه رود، حبله رود، سیمینه رود و جراحی از جمله رودخانه‌های مهم و دائمی کشورمحسوب می‌شوند.

همچنین «سیف الله آقا بیگی » مدیرکل مدیریت بحران منابع آب ایران هم  روزهای نخست آبان ماه جاری گفته بود،‌لایروبی ۵۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی انجام شده است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو،‌” آقابیگی” افزود:سازمان هواشناسی برای پاییز امسال بارش‌های نرمال و بالای نرمال را برای برخی از استان‌های کشور پیش‌بینی کرده است، بر این اساس برنامه‌ای جامع برای انجام همه امور پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل سیلاب به همه متولیان و مدیران ذی‌ربط بخش آب ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد:بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار کشور نیز با استفاده از منابع مالی تدارک دیده شده از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول، ضمن تاکید بر اینکه در نیمه نخست امسال ۳۵ کیلومتر از رودخانه‌های کشور ساماندهی شده است، گفت: اکنون حجم قابل توجهی از ظرفیت سدهای مخزنی برای کنترل، مهار و تسکین سیلاب‌های احتمالی اختصاص پیدا کرده است تا در صورت تشدید بارندگی‌ها و افزایش میزان ورودی آب بتوان بدون آسیب به پایین دست، سیلاب‌ها را کنترل کرد.

به گفته وی، در نیمه نخست امسال سه هزار و ۲۵۰ سازه تقاطعی غیراصولی در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها شناسایی شده که فاقد آب‌گذری مناسب به منظور عبور سیلاب‌های احتمالی هستند. این نقاط به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده تا اقدامات لازم را برای عبور ایمن سیلاب انجام دهند.

بازسازی و تقویت ۱۴۶ کیلومتر سیل‌بند و دایک‌ در استان‌های سیل‌خیز

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۴۶ کیلومتر از سیل‌بندها و دایک‌های استان‌های سیل‌خیز به‌ویژه در خوزستان و گلستان بازسازی و تقویت شده است.

آقابیگی با تاکید بر اینکه پایش مستمر جبهه‌های بارشی و آمادگی سیستم‌های مدیریتی برای مواجهه با سیلاب‌های احتمالی در دستور کار برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است، گفت: مانور دریچه و تاسیسات سدها، تمامی تجهیزات، امکانات و شیرآلات انجام شده است تا هیچگونه مخاطره‌ای را در مواجهه با سیلاب‌های احتمالی نداشته باشیم.