با نصب نیروگاه خورشیدی در پشت بام، ماهانه ۲.۵ میلیون تومان برق به دولت بفروشید
با نصب نیروگاه خورشیدی در پشت بام، ماهانه ۲.۵ میلیون تومان برق به دولت بفروشید
رئیس سازمان ساتبا گفت: در صورتی که یک نیروگاه ۱۰ کیلوواتی خورشیدی روی پشت بام منازل مسکونی نصب شود امکان خرید ۲.۵ میلیون تومانی برق آن توسط دولت در هر ماه وجود دارد.

به گزارش نبض انرژی، سیدمحمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در دو سه سال اخیر خوب بوده و در یک ماه اخیر که شاهد افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بودیم باز هم شاهد استقبال بیش از پیش از سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

وی افزود: مهمترین مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قیمت پایین فروش تکلیفی برق است که اصلاح قیمت برق در ماده 39 قانون برنامه ششم دیده شده بود اما در عمل اجرای این ماده قانونی با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شده و مجلس مقاومت زیادی در برابر اصلاح نرخ برق داشته است به طوری که در برخی از سخنرانی‌های نمایندگان مجلس حتی موضوع کاهش نرخ برق نیز عنوان شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به تأکید ماده 50 قانون برنامه ششم توسعه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان این قانون به مقدار 4500 مگاوات، گفت: نمی‌توان انتظار داشت بخشی از قانون اجرا نشود اما بخش دیگری از قانون اجرا شود و در صورتی که ماده 39 قانون برنامه پنجم اجرا نشده نمی‌توان انتظار داشت که ماده 50 آن به صورت کامل اجرایی شود و همین مقدار که از این ماده در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر محقق شده نیز بیشتر شبیه معجزه است.

صادق زاده ادامه داد: درحال حاضر 115 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 841 مگاوات در کشور داریم که از این تعداد 6 نیروگاه با ظرفیت مجموع 11 مگاوات نیروگاه‌های زباله سوز هستند.

وی تصریح کرد: در مجموع در کل کشور استعداد تولید برق از زباله به میزان 800 مگاوات وجود دارد که لایحه ای به مجلس ارائه شده که در صورت تصویب آن به صورت قانون می‌توان با توسعه نیروگاه‌های زباله سوز در کلان شهرها و شهرهای ساحلی 400 مگاوات ظرفیت تولید برق در بخش نیروگاه‌های زباله سوز را محقق کرد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر نرخ خرید برق از نیروگاه‌های زباله سوز به ازای هر کیلووات ساعت 900 تومان است، گفت: در صورتی که لایحه ارائه شده به مجلس در قالب قانون تصویب شود امکان رسیدن نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های زباله سوز به حدود 1500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت وجود دارد.

صادق زاده در پاسخ به اینکه برای تأمین مالی توسعه نیروگاه‌های زباله سوز چه پیش بینی صورت گرفته، گفت: در لایحه ای که به مجلس ارائه شده یکی از موادی که پیش بینی شده این است که در قبوض مردم عوارض جدیدی به عنوان عوارض توسعه نیروگاه های زباله سوز اضافه شود و در این صورت ردیف مجزایی برای تأمین مالی تولید برق از پسماند داشته باشیم؛ همچنین در این لایحه پیش بینی شده که هر سال نیاز مالی توسعه نیروگاه‌های زباله سوز در قوانین بودجه سنواتی کشور دیده شود.

وی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی روی پشت بام منازل مسکونی گفت: این موضوع از دو سال پیش در کشور مطرح شده بود و در حال حاضر سه هزار و 500 نیروگاه کیلوواتی بالای پشت بام‌های منازل مسکونی و برخی کارخانجات نصب شده که هم اکنون برق آنها توسط دولت خریداری می‌شود.

رئیس سازمان ساتبا افزود: ساتبا مسئولیت راهبری این موضوع را در نقاط مختلف کشور به شرکتهای توزیع برق داده و در حال حاضر تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی که در پشت بام منازل نصب می‌شوند به ازای هر کیلووات ساعت 1040 تومان است که این رقم با ضرایبی مثل استفاده از تجهیزات ساخت داخل و ضرایب تعدیل سالانه باز هم امکان افزایش دارد.

صادق زاده هزینه احداث یک نیروگاه 10 کیلوواتی خورشیدی را حدود 60 تا 70 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اگر یک نیروگاه 10 کیلوواتی در پشت بام منازل مردم نصب شود چیزی در حدود ماهانه دو میلیون و 500 هزار تومان برق این نیروگاه توسط دولت خریداری می‌شود.