ارایه تضمین به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه
ارایه تضمین به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه
مدیر پژوهشگاه نیرو از تضمین این پژوهشگاه به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه خبر داد و گفت: اگر سرمایه باز نگشت، پژوهشگاه به بخش خصوصی که سرمایه به آر اند دی وارد کرده، خسارت پرداخت می‌کند.

به گزارش نبض انرژی، محمدصادق قاضی‌زاده در نشست خبری که در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه  بین‌المللی صنعت برق ایران برگزار شد، با تاکید بر این‌که هدف پژوهشگاه تسهیل کردن بخش خصوصی کشور در حوزه توسعه فناوری و آر اند دی است اظهار کرد: در تلاشیم که در شرکت‌های خصوصی واحدهای آر اند دی شکل بگیرند یا شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان راهبری داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا با سندیکای تجهیزات برق تفاهم نامه‌ای امضا کردیم تا با همکاری یکدیگر با شرکت‌های بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم و شرکت‌های دانش بنیان را حمایت کرده و بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را به یکدیگر متصل کنیم.

مدیر پژوهشگاه نیرو در ادامه در مورد رویکرد این پژوهشگاه توضیح داد: ماموریت پژوهشگاه نیرو بررسی آینده و تدوین ره‌نگاشت در همه حوزه‌های فناوری است که در بازار شانس خواهند داشت. در این راستا ره نگاشت‌های طرح‌های توسعه فناوری را تعریف و آغاز به حمایت کرد.

دو چالش پژوهشگاه نیرو

وی با بیان این که پژوهشگاه نیرو با دو چالش مواجه است گفت: نخستین چالش مقبولیت هزینه‌کرد و دومین چالش تامین منابع است. آن چه که باعث شد رویکرد تحقیقات در وزارت نیرو اصلاح شود، این بود که قرار شد مسیری دنبال کنیم که هزینه‌کرد در تحقیقات به نتیجه برسد و مطلوب تلقی شود.

مدیر پژوهشگاه نیرو ادامه داد: در این راستا فرآیندی اتخاذ می‌کنیم که ریل گذاری مناسبی صورت بگیرد و  دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بتوانند فعالیت موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا به بخش خصوصی که سرمایه‌ای به آر اند دی وارد کند، تضمین بازگشت سرمایه می‌دهیم و اگر سرمایه‌اش بازگشت نداشت، به آن خسارت پرداخت خواهیم کرد.

مدیر پژوهشگاه نیرو با اشاره به استفاده از منابع دولتی نیز گفت: همچنین وزارت نیرو در نظر دارد در قسمتی که می‌خواهند از سوی دولت کمک تامین مالی بگیرند، از تلاطمات فاصله داشته باشند، یعنی دولت اعلام کند منابع حاصل از بخش مشخصی را به آر اند دی اختصاص می‌دهد.

وی در مورد یکی از دستاوردهای پژوهشگاه توضیح داد: تبدیل ضایعات به انرژی در دست کار است و پژوهشگاه در این مورد در حال انجام اقداماتی است.

۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه می‌شود

در ادامه مراسم، بابک امینی – مدیر دفتر برنامه‌ریزی پژوهشگاه – با بیان این‌که سه دغدغه اصلی در حوزه پژوهش صنعت برق وجود دارد توضیح داد: حوزه نخست فناوری، حوزه دوم علوم انسانی و حوزه سوم تجهیزاتی است که در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری باید به یک سری نیازهای کوتاه مدت، یک سری نیازهای میان مدت و نیازهای بلند مدت پاسخ داده شود. در حوزه علوم انسانی نیز گروه‌های پژوهشی مشخصی را تعیین کرده‌ایم تا مثلا زمانی که پدیده ریزگرد و قطع برق در خوزستان رخ می‌دهد، بازخورد اجتماعی بررسی شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی پژوهشگاه در مورد دستاوردهای پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: مهمترین دستاورد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها بود و برنامه این است که تا ۴۰۰ مگاوات در سال جاری با استفاده از بهینه سازی سیستم‌های موجود به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه کنیم تاکنون بیش از ۱۰۰ مگاوات اضافه شده است.