آبگیری کامل سد گیوی امکان‌پذیر نیست
آبگیری کامل سد گیوی امکان‌پذیر نیست
معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: به سبب وجود برخی کمبودها و نواقص در بدنه امکان آبگیری کامل سد گیوی استان اردبیل وجود ندارد.

به گزارش نبض انرژی، قاسم تقی‌زاده خامسی روز چهارشنبه در بازدید از طرح‌های آبرسانی شهرستان‌های خلخال و کوثر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدنه سد گیوی در سمت چپ دارای مشکلاتی بوده و از این قسمت آب را از خود عبور می‌دهد.

وی با بیان اینکه در گذشته این سد افتتاح ولی مشکلات و نواقص موجود در آن نادیده گرفته شده، اظهار داشت: به دلیل وجود این نواقص به ویژه مشکل موجود در سمت چپ سد امکان آبگیری کامل آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: علاوه بر نواقص موجود در بدنه سد که باید در اسرع وقت با تزریق حداقل ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برطرف شود، ۵۰ درصد از اراضی واقع در مخزن سد تملک نشده و این امر نیز به مشکل آبگیری کامل این سد افزوده است.

وی با بیان اینکه دولت اعتباری برای پرداخت هزینه تملک اراضی داخل مخزن سد گیوی در اختیار نداشته و حل این مشکل و تامین اعتبار نیاز به همکاری مسئولان استان دارد، گفت: مشکلی که در بسیاری از اعتبارات پروژه‌های عمرانی وجود دارد پرداخت اوراق و اسناد خزانه ۲ ساله به جای پول نقد است که بسیاری از مردم و پیمانکاران مجری طرح‌های عمرانی این روش پرداخت را قبول ندارند و این مشکل شامل حال سد گیوی در بخش تملک اراضی داخل سد مخزن نیز می‌شود.

او اظهار کرد: اگر قرار بانک‌های سپه و کشاورزی مبنی بر تشکیل کنسرسیوم و تامین مالی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه پایاب سد گیوی از محل اعتبارات ماده ۵۶ عملیاتی شود، این پروژه قابلیت اجرایی یافته و می‌توان برای آن پیمانکار انتخاب و شبکه آبیاری سد را راه انداخت.

معاون وزیر نیرو در بازدید از محل احداث سدهای شهید عمران پستی شهر هشجین در بخش خورش‌رستم و نیاخرم در بخش مرکزی خلخال نیز گفت: با توجه به در حال مطالعه بودن این سدها مشکل اصلی اجرای این ۲ پروژه تامین اعتبار است.

او اظهارداشت: با وضعیت اعتباری فعلی دولت نمی‌توان امیدی به تامین اعتبار این پروژه‌ها از محل اعتبارات دولتی داشت و پیشنهاد برای اجرایی شدن این ۲ پروژه طراحی روش مالی از سوی شرکت آب منطقه‌ای برای تامین اعتبار آن  همراه با مساعدت مرکز استان است.

وی با بیان اینکه مشکلی برای تامین و تخصیص آب مورد نیاز این سدها وجود ندارد، گفت: در صورت آغاز عملیات اجرایی پروژه از محل منابع اعتباری مشارکتی دولت نیز بخشی از اعتبار آن را تامین خواهد کرد.

تقی‌زاده خامسی در بازدید از محل اجرای طرح آبرسانی شرب شهر خلخال نیز بیان‌کرد: عملیات اجرایی تصفیه‌خانه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده ولی بدلیل افزایش قیمت تجهیزات سرمایه‌گذار این طرح که آن را با روش بی او تی اجرا می‌کند، به مشکل مالی برخورد کرده است.

وی گفت: در تلاش هستیم به هر نحو ممکن این پروژه این طرح تا پایان امسال و یا حداکثر تا اول تابستان سال آینده تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

او همچنین با اشاره به هدایت فاضلاب خام در محل تصفیه‌خانه آب شرب شهر خلخال به داخل رودخانه هروچای نیز اظهارداشت: این مشکل را اطلاع‌رسانی کرده‌اند و تلاش می‌کنیم در اولین فرصت در تهران راه حلی برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تعمیر تجهیزات تصفیه‌خانه خلخال از ادامه هدایت فاضلاب خام به داخل رودخانه و تهدید بهداشتی و زیست‌محیطی محل پیشگیری کنیم.

معاون آب و فاضلاب وزیر نیرو در سفر به شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل از طرح‌های آب و فاضلاب این ۲ شهرستان بازدید کرده و در جریان مسائل و مشکلات این طرح‌ها قرار گرفت.