هر ۲۰ روز یک واحد نیروگاهی به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود
هر ۲۰ روز یک واحد نیروگاهی به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر است تا پایان امسال هر ۲۰ روز یکبار یک واحد نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

به گزارش نبض انرژی، محسن طرزطلب روز جمعه در نشست خبری در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران و در جمع خبرنگاران، افزود: در پویش هر هفته الف-ب- ایران که وزارت نیرو آن را برگزار کرده است نیز ۶ طرح مهم در اسلام آباد کرمانشاه، هرمزگان، خرم آباد، قشم، پرند و عسلویه افتتاح خواهد شد.

وی میزان انرژی تولیدی نیروگاه‌های کشور در ۶ ماهه نخست امسال را  ۸۱ میلیارد کیلوات ساعت عنوان کرد و گفت: سهم نیروگاه‌های حرارتی از این میزان ۸۶ درصد بود این در حالی است که سهم این نیروگاه‌ها در سال گذشته بیش از ۹۲.۵ درصد بود که با توجه به بارندگی‌ها و افزایش راندمان نیروگاه‌های برق آبی این سهم کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها در ۶ ماهه نخست امسال معادل  ۴۰ میلیارد متر مکعب بوده که سهم گاز از این میزان بیش از ۹۱ درصد بود.

طرزطلب با اشاره به اینکه راندمان نیروگاه‌های حرارتی پارسال به ۳۸.۱ درصد رسید، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا راندمان این نیروگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد برسد، این در حالی است که متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی دنیا ۳۷.۳ درصد است.

وی ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی تا پایان سال ۹۷ و ۶ ماهه نخست امسال را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و خاطرنشان کرد: امسال در بخش  تولید مشکلی برای تامین برق وجود نداشت و اگر خاموشی صورت گرفت ناشی از مشکل در تامین برق نبوده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی عنوان کرد: پیک مصرف برق در سال جاری در ۳۱ تیر ۹۸ به میزان ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات بود درحالی که این رقم در پیک پارسال و در ۲۰ تیر ماه به میزان ۵۷ هزار و ۹۸ مگاوات رسیده  بود.

به گفته وی،‌ میزان رشد مصرف برق از سال ۹۷ تا ۹۸ کمتر از یک درصد بود.

این مقام مسئول درباره تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی در سال ۹۷ برای سال ۹۸ گفت: در این سال ۹۱ هزار مگاوات تعمیرگاه نیروی حرارتی صورت گرفت همچنین تعمیرات نیروگاه‌ها برای پیک سال ۹۹ از ۱۵ شهریور سال جاری آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۹۷ هزار مگاوات تعمیرات صورت گیرد.

طرزطلب ادامه داد: در پیک سال‌های ۹۷ و  ۹۸ حدود ۳ هزار و ۲۵۴ مگاوات ظرفیت جدید به نیروگاه‌های حرارتی اضافه شد که از این میزان ۵۰۰ مگاوات رفع محدودیت تولید بود و پیش بینی می‌شود تا پیک سال آینده ۳ هزار و  ۸۴۶ مگاوات ظرفیت جدید اضافه شود.

آخرین وضعیت بدهی نیروگاه‌های حرارتی

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در باره بدهی‌های این شرکت نیز گفت: در سه سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی بانکی نیروگاه‌های حرارتی تسویه شده است  و برنامه ریزی شده امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه شود.  وی میزان بدهی نیروگاه‌های حرارت  به بانک‌ها را ۲ هزار و  ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: به تولید کنندگان ۶ هزار میلیارد تومان، به پیمانکاران ۵۰۰ میلیارد تومان و به صندوق ذخیره ارزی ۹ هزار میلیارد تومان بدهی داریم.

آخرین وضعیت تامین سرمایه نیروگاه سیریک

طرز طلب درباره تامین سرمایه نیروگاه سیریک، گفت: روسیه قول داده ال‌.سی را آخر نوامبر باز کند. آنها اعلام کرده‌اند که مشکلات پرداخت وام که از طریق روسیه وجود داشت برطرف شده است و روسیه ضمانت نامه را تحویل می‌دهد امیدواریم به قول خود عمل کنند.

وی ادامه داد: مبلغ کل قرارداد ۱.۴ میلیارد یورو و مبلغ وامی که قرار است از طریق روسیه تامین شود ۱.۲ میلیارد یورو است. این آخرین فرصت به روسیه است و در غیر این صورت دولت روسیه باید پیمانکار را تغییر دهد.

آخرین وضعیت نوسازی نیروگاه ری

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی قدمت نیروگاه ری را بیش از ۴۵ سال اعلام کرد و گفت: راندمان این نیروگاه پایین است در این راستا مجوز قانونی برای احداث نیروگاه با راندمان ۶۰ درصد و همچنین مجوزات زیست محیطی اخذ شده است.

طرزطلب ادامه داد: پیگیر بودیم سرمایه مورد نیاز  برای نوسازی نیروگاه از خط اعتباری ژاپن تامین شود که ژاپنی‌ها به دلیل تحریم انصراف دادند. راهکارهای دیگر نیز به نتیجه نرسید و از آن جای که طبق تبصره یک قانون بودجه ۹۸ امکان تهاتر با نفت وجود دارد پیشنهاد داده شد این اتفاق صورت بگیرد اما دست اندر کاران هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده‌اند.

وی از احداث پست جی.ای.اس در نیروگاه ری خبر داد و گفت: اسناد مناقصه برای این منظور فراهم شده و تا یک ماه و نیم آینده پیمان کار آن مشخص می‌شود مبلغ مورد نیاز ۴۰۰ میلیارد تومان است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر امکان فراهم کردن سرمایه مورد نیاز برای نوسازی نیروگاه ری از طریق تهاتر با نفت فراهم نشود راهکارهای دیگر به کار گرفته خواهد شد.

وی از جمع آوری واحدهای فرسوده و قدیمی نیروگاه ری خبر داد و گفت: تا پایان سال این نیروگاه به پیمانکار ایرانی تحویل داده می‌شود.

برگزاری مناقصه برای نیروگاه طرشت

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مناقصه برای نیروگاه طرشت گفت: قرار است در این نیروگاه یک واحد ۵۰ مگاوتی گازسوز  با راندمان بالای ۴۰ درصد نصب شود هزینه آن ۲۵۰ میلیارد تومان است که شرکت پرداخت می‌کند.

۸ یا ۹ نیروگاه در لیست خصوصی سازی

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در ادامه با بیان این که ۱۲ هزار و ۲۲۰ مگاوات در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند این میزان شامل ۸ یا ۹ نیروگاه می‌شود و هر زمانی که سازمان خصوصی سازی آگهی کند و خریدار پیدا شود صورت می‌گیرد.

وی درباره بازسازی و نوسازی نیروگاه رامین عنوان  کرد: دولت روسیه موافقت کرده سقف اعتباراتی که برای ایران در نظر گرفته را عملیاتی کنند. برای نوسازی و بازسازی و کاهش مصرف آب از طریق وام روسیه ۳۵۳ میلیون یورو لازم است.