بازارهای نفت دچار مازاد عرضه می‌شوند
بازارهای نفت دچار مازاد عرضه می‌شوند
یکی از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد بازارهای نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تولید و ضعیف شدن رشد تقاضا، با مازاد عرضه مواجه خواهند شد.

به گزارش نبض انرژی، کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در هفته انرژی بین‌المللی سنگاپور اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ بازارهای نفت به خوبی تامین خواهند بود. مگراین که زمانی اتفاقی روی دهد یا رشد تقاضا برای نفت بهبود پیدا کند وگرنه احتمالا شاهد مازاد عرضه خواهیم بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ رشد کند.

ساداموری به شبکه CNBC گفت: نگرانی‌های اقتصادکلان جهانی مانند مناقشه تجاری آمریکا و چین و تحولات پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مسائلی هستند که دورنمای بازار نفت را تیره کرده‌اند.

اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه با هدف تقویت قیمت‌ها، از ژانویه تولیدشان را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند. با این حال عرضه نفت امسال از سوی کشورهای غیرعضو اوپک مانند آمریکا افزایش پیدا کرده است. برزیل و نروژ نیز سال میلادی آینده نفت بیشتری تولید خواهند کرد.

در این بین، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به دلیل رشد اقتصادی کندتر در نیمه اول سال، ضعیف بوده و رشد تقاضای هند کمتر از حد انتظار بود.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، عربستان سعودی در سپتامبر پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی این کشور انجام گرفت، مجبور شد تولید نفت خود را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت بود.

این مدیر آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگرچه پس از این حملات نگرانی‌هایی نسبت به امنیت عرضه به وجود آمده اما بهبود عرضه این کشور کاملا قابل توجه بوده است.