سودگیری مانع افزایش قیمت نفت شد
سودگیری مانع افزایش قیمت نفت شد
قیمت نفت پس از رشد چشمگیر در روز چهارشنبه که تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا روی داد، در معاملات روز پنج‌شنبه در پی سودگیری معامله‌گران و دورنمای تقاضای ضعیف کاهش یافت.

به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۳ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۹۶۰ دلار و ۳۸۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت برنت روز چهارشنبه ۲.۵ درصد صعود کرده و در ۶۱ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه بسته شده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۴ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۵ دلار و۵۳ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت آمریکا روز گذشته با ۳.۳ درصد افزایش قیمت بسته شده بود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: نفت پس از رشد چشمگیر قیمت‌ها در شب گذشته، شاهد سودگیری معامله گران در بازار آسیا است.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر به میزان ۱.۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، رشد ذخایر آمریکا به میزان ۲.۲ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. این آمار برخلاف گزارش روز سه‌شنبه موسسه امریکن پترولیوم بود که اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا به میزان ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۳۷ میلیون بشکه رسیده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کاهش هفتگی ذخایر نفت در پی افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها و کاهش واردات نفت روی داد. اما معامله‌گران می‌گویند نگرانی‌های مستمر نسبت به دورنمای تقاضا برای نفت هم‌چنان جو بازارها را منفی نگه داشته است.

بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز در این باره گفت: کندی رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک‌های نزولی، ریسک‌پذیری را محدود نگه داشته است و معامله‌گران به ارزیابی وضعیت تقاضا برای سوخت در آینده نزدیک می‌پردازند.

اما برخی از فعالان بازار اظهار کرده‌اند که افت ذخایر آمریکا که در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا منعکس شده است، نشان دهنده وجود تقاضاست.

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده، دورنمای کاهش بیش‌تر تولید از سوی اوپک و متحدانش بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه اظهار کرد که هیچ تقاضای رسمی برای تغییر پیمان فعلی محدودیت عرضه وجود نداشته است.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب گروهی معروف به اوپک پلاس با هدف تقویت بازار، از ابتدای ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند. این توافق قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود و این تولیدکنندگان در دیدار رسمی که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت.