واردات نفت و گاز هند از آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
واردات نفت و گاز هند از آمریکا ۱۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
هند با هدف کاهش وابستگی به نفت کشور های عضو سازمان اوپک قصد دارد واردات نفت و گاز خود را از آمریکا تا ۴۲ درصد ( ۱۰ میلیارد دلار) افزایش دهد.

به گزارش نبض انرژی، نشریه “تایمز او ایندیا” روز چهارشنبه نوشت: دارمندرا پرادان وزیر نفت هند در سخنرانی خود در اجلاس سالانه همکاری راهبردی هند و آمریکا گفت در سال ۱۹-۲۰۱۸ ارزش کل واردات گاز ال ان جی و زغال سنگ هند از آمریکا ۷.۲ میلیارد دلار بوده است که این رقم تا پایان سال جاری ارزش این واردات به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: افزایش واردات به دلیل گسترش ناآرامی های جغرافیایی و سیاسی، افزایش تولید نفت و گاز آمریکا، نیاز هند به انرژی و همچنین علاقه دو کشور به گسترش روابط دوجانبه در زمینه انرژی بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۶ قرارداد همکاری راهبردی در زمینه انرژی را با هند امضا کرد و به این ترتیب توانست یک بازار بزرگ برای گاز ال ان جی خود به دست آورد.

از سوی دیگر گسترش روابط در زمینه انرژی با آمریکا بخشی از طرح هند برای کاهش وابستگی به نفت کشور های خاورمیانه است. اکنون ۶۵ درصد از نفت مورد نیاز هند از منطقه خاورمیانه تامین می شود.

حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و کاهش بیش از نیمی از تولید نفتی این کشور و همچنین افزایش قیمت نفت به دلیل ناآرامی های خاورمیانه سبب شد هند به عنوان کشوری که ۸۲ درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می کند، به دنبال منابع جدید انرژی باشد.

شرکت “گیل” اولین شرکت هندی بود که در سال ۲۰۱۳ یک قرارداد ۲۰ ساله برای واردات گاز شل آمریکا را امضا کرد. اکنون این شرکت دارای قرارداد با آمریکا برای واردات ۵.۸ میلیون تن گاز از این کشور می باشد.

افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی به معنی افزایش قیمت سوخت در بازار های داخلی هند است. در ماه های پایانی سال میلادی گذشته قیمت بنزین و گازوئیل در هند به شکل بی سابقه ای افزایش یافت.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد. این کشور جنوب آسیا به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی جهان را مصرف خواهد کرد.