آب سد شیرین‌دره خراسان شمالی رها شد
آب سد شیرین‌دره خراسان شمالی رها شد
رهاسازی بخشی از آب از سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان، صبح دوشنبه با هدف ظرفیت‌سازی برای مهار سیلاب‌های احتمالی پاییزی و مدیریت کیفیت آب مخزن آغاز شد.

به گزارش نبض انرژی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: رهاسازی آب سد شیرین‌دره، از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده، به مدت ۴۸ ساعت ادامه می یابد که پیش‌بینی شده در آن، یک میلیون مترمکعب از آب پشت سد با دبی هفت مترمکعب بر ثانیه، تخلیه شود.

سیدعقیل مرتضوی، مدیریت حجم آب ذخیره شده در پشت سد، مدیریت و کنترل سیلاب های پاییزه و همچنین کنترل ایمنی و پایداری سازه سد را از مهمترین اهداف رهاسازی آب سد شیرین دره اعلام کرد.

شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به شهروندان، ساکنان و مسافران حاشیه رودخانه اترک در شهرستان مانه و سملقان هشدار داده است که به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناخواسته و ناگوار، در مدت رهاسازی آب سد، از نزدیک شدن به حاشیه این رودخانه خودداری کنند و رفت و آمد در این مناطق را به حداقل برسانند.

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به حدود ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رودخانه شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

این سد علاوه بر تامین آب برای کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

اکنون هفت سد با حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی ۲۲ هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.