اعتبار 2200 میلیارد تومانی وزارت نیرو برای 22 هزار شغل
اعتبار 2200 میلیارد تومانی وزارت نیرو برای 22 هزار شغل
علاءالدینی گفت: وزارت نیرو برای 6 ماهه دوم سال 2200 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است تا 22 هزار شغل در بخش خصوصی داخل کشور ایجاد شود.

به گزارش نبض انرژی، علاءالدینی مدیرعامل ساتکاب ( شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب وبرق ) امروز 10 مهرماه98، با اعلام این خبر در غرفه انجمن صنفی شرکت های آب و فاضلاب واقع در نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب تهران، گفت: این اعتبار برای ایجاد فرصت شغلی شرکت های داخلی بخش حوزه وزارت نیرو خواهد بود تا زمینه ای برای توسعه شرکت های ایرانی در بخش های تولید و تقویت ساخت داخل باشد.
وی در خصوص تشکیل مجمع اخیر و مسئولیتی که این مجمع بر عهده ساتکاب نهاده شده است، گفت: ساتکاب یک نهاد دولتی است و متولیان این شرکت از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و وزارت نیرو هستند که شخص وزیر هم ریاست آن را بر عهده دارد، لذا اخیرا در مجمعی که این شرکت با حضور متولیان و سهامداران خود تشکیل داد مصوبه ای را به تصویب رساند که شرکت ساتکاب برای تنظیم بازار و حمایت از ساخت محصولات داخل در خارج از کشور، اقدامات و حمایت هایی را ترتیب دهد.
وی ادامه داد: در خارج از کشور شرکت های ایرانی هستند که توان مالی داشته و می توانند در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند اما به دلایلی این حضور آنها مقطعی می شود. از این رو برای تداوم و حضور شرکت های ایرانی حوزه نیرو در بازارهای خارجی و حمایت از کالاهای ایرانی قرار شد ساتکاب، دفاتری را در کشورهای هدف دایر کرده و به صورت متمرکز کار را دنبال کند.
علاء الدینی اظهار داشت: آنچه در این مجمع به تصویب رسید قرار شد در برخی از کشورهای هدف به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، علاوه بر ایجاد دفاتر، در کنار آن نمایشگاه دائمی از محصولات ایرانی هم داشته باشیم.
وی در حوزه رقابتی نبودن شرکت های ایرانی در بازارهای خارجی گفت: برخی از شرکت های ایرانی  در خارج از کشور رقابت منفی با یکدیگر دارند. مثلا در مناقصات رو دست هم بلند می شوند و قیمت ها را پایین اعلام می کنند و این قیمت ها به قدری پایین است که توان تحقق کار نیز به سرانجام نمی رسد که ما اسم این را رقابت منفی می گذاریم که در نهایت هم نتیجه ای در بر ندارد.
وی در خصوص یکی از کشورهای هدف برای بازاریابی محصولات ایرانی گفت: بر اساس نظر وزیر نیرو قرار شد ابتدا از کشور لبنان این فعالیت را آغاز کنیم و کالاهای ایرانی را دراین کشور به نمایش  وفروش و بازاریابی بگذاریم و سپس در سوریه و کشورهای شمال آفریقا دنبال کنیم.
وی در خصوص مزیت فعالیت تجاری در لبنان گفت: کشور لبنان از 21 میلیون نفر جمعیتی که دارد 15 میلیون نفر آن تاجر هستند و در حوزه بین المللی کار می کنند و درکل تاجرهای خوبی هستند و می توانند برای تجارت و معاملات محصولات ایرانی فضای بین المللی خوبی باشد.
وی در مورد تحریم ها گفت: متاسفانه ما در تحریم های دوگانه هستیم یعنی هر چه قدر در زمینه صادرات و دریافت ارز دچار مشکل هستیم در زمینه واردات و خرید تجهیزات و مواد اولیه هم دچار مشکل هستیم لذا برای تقویت محصولات ایرانی و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان در فضای بین المللی سعی در انجام بهترین شیوه هستیم.
مدیرعامل ساتکاب گفت: بخش اعظمی از صنایع داخلی ما پس از انقلاب بویژه بعد از جنگ شکل و توسعه یافت و این نشان از خودباوری ایران در تولید صنایع داخلی است. اما این روزها تحولی که در بخش دانش بنیان ها و استارت آپ ها بوجود آمده تحول بزرگی را دنبال می کند. به طوری که در برخی از تجهیزات داخل ممکن است نوع و کاربرد تجهیزات گذشته با تجهیزاتی که از سوی شرکت های دانش بنیان ارائه می شود کاملا متفاوت باشد.
وی ادامه داد: در صنعت نانو 37 هزار نفر مشغول کار و فعالیت هستند که این نیروها تحولی در تجهیزات جدید ایجاد خواهند کرد که باید بازارهای خارجی را برای ورود این تجهیزات جدید مهیا کنیم. زیرا افزایش تولید محصولات داخلی تا برهه ای از زمان در داخل جواب می دهد و با گذشت زمان و تجمیع این محصولات تضعیف شده و باید در حوزه ارتباط با دنیای خارجی نیز این کالاها نمود پیدا کند.

 

منبع: سهام انرژی