فرصت سه ساله ایران برای عضویت دائم در اتحادیه اوراسیا
فرصت سه ساله ایران برای عضویت دائم در اتحادیه اوراسیا
وزیر نیرو اعلام کرد: از آبان ماه امسال فرصت حداکثر سه ساله‌ای داریم که می‌توانیم الحاق موقت ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به حالت دائمی تغییر دهیم؛ به صورتی که همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بتوانند به صورت منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

به گزارش نبض انرژی، «رضا اردکانیان» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به ارمنستان به خبرنگاران گفت: این سفر به دعوت سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی نخست وزیر ارمنستان صورت گرفت و ایران برای اولین بار به عنوان عضوی که به این مجموعه ملحق شده در این جلسه شرکت می‌کرد.

وی با بیان اینکه موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه عملیاتی می‌شود، افزود: به موجب این تفاهم‌نامه حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد و این یعنی تعرفه‌ها تخفیف پیدا کرده و تعرفه تعدادی از کالاها هم صفر خواهد شد.

این مقام مسئول توضیح داد: ایران می‌تواند بیش از ۵۰۰ کالا را با تعرفه‌های تخفیف خورده یا صفر از ایران صادر کند و صادرات بیش از ۳۰۰ قلم هم برای سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

وی استفاده از این فرصت را مشروط به رعایت الزاماتی دانست و اظهار کرد: در وهله اول آمادگی بخش خصوصی و تولیدکنندگان و تجار اهمیت دارد که باید در این فرصت باقی مانده تا ۵ آبان از طریق تشکل‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسئول در جریان جزئیات امر قرار بگیرند.

اردکانیان با اعتقاد به اینکه این تفاهم‌نامه در شرایط تحریم می‌تواند برای افزایش اشتغال در کشور نقش تعیین کننده ایفا کند، ادامه داد: از دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای مسئول در دبیرخانه دعوت کرده‌ایم در فرصت زمانی باقی‌مانده به ایران سفر کنند. همچنین سازمان‌های مهمی مانند گمرک، سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی، سیستم حمل و نقل، سازمان استاندارد و سازمان توسعه تجارت خارجی جزو دستگاه‌هایی هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات عملیاتی شدن این الحاق هستند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از آبان ماه امسال فرصت حداکثر سه ساله‌ای داریم که می‌توانیم این الحاق موقت را به حالت دائمی تغییر دهیم، به صورتی که همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بتوانند به صورت منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

این مقام مسئول با اشاره به دیدارهای دوجانبه سفر بیان کرد: با توجه به اینکه وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصاد با ارمنستان را هم دارد، در جلسات متعدد موضوع تسریع در احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان مورد تاکید قرار گرفت که تا زمستان سال آینده به بهره برداری برسد و هزار مگاوات دیگر به ظرفیت انتقال انرژی اضافه شود.

به گفته اردکانیان، موضوع تهاتر گاز با برق و تمدید قرارداد فعلی تا ۲۰ سال آینده و توسعه تهاتر گاز، برق و کالا نیز در این جلسات مورد تاکید بود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال ایرنا درباره احتمال ترسالی در پاییز امسال پاسخ داد: بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی ، پاییز امسال نرمال خواهد بود، یعنی نزولات جوی معدل متوسط ۳۰ ساله است و این را نمی‌توان لزوما به معنی ترسالی تلقی کرد.

وی ادامه داد: جدای از این مساله در پی سیلاب‌های انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری، برنامه بازنگری در میزان آب قابل دسترس را در دستور کار داریم و از قبل این بازبینی هرجا باید در برنامه طراحی سدها هم تجدید نظری رخ بدهد، حتما این کار انجام خواهد شد.