۳۰ روستا در هر هفته به شبکه آب سالم متصل می شود
۳۰ روستا در هر هفته به شبکه آب سالم متصل می شود
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در پیک گرما به ۶ هزار روستا با تانکر آب رسانی شده، گفت: تلاش می‌شود تاپایان دولت دوازدهم هرهفته ۳۰ روستا از آب سالم و بهداشتی برخوردار شود.

به گزارش نبض انرژی، «شاهین پاکرو» روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی آبرسانی و تامین آب در حاشیه سومین روز از برپایی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب کشور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، افزود: سیاستگذاری وزارت نیرودر بخش آب روستایی بگونه ای برنامه‌ریزی شده تا ۱.۳ میلیارد متر مکعب

به ظرفیت آبرسانی روستایی افزوده شود و این رقم  ۱۹ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعت بالغ بر ۱۰ میلیون نفر را در برگیرد.

وی رسالت اصلی صنعت آب را تامین آب شرب سالم و پایدار دانست و اضافه کرد: کشورمان در ۱۰ سال گذشته با تنش آبی روبرو بوده که اثر نامطلوبی بر منابع آب زیر زمینی داشت.

پاکرو خاطر نشان کرد: براساس آخرین شاخص‌ها پارسال ۹۹.۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفت و کل جمعیت شهری نیز تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی تعداد تصفیه خانه‌های آب کشور ۲۷ فقره بود که این رقم امروز به ۱۴۰ واحد رسیده و ظرفیت تصفیه نیز از ۱.۹ میلیون متر مکعب در روز به ۱۱میلیون متر رسیده است.

وی گفت: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری  اکنون به بیش از ۵۰ درصد رسیده که این میزان در ابتدای انقلاب  ۸.۵ درصد بود و تعداد تصفیه  خانه های فاضلاب  شهری که در ابتدای انقلاب چهار تصفیه خانه بود، اکنون به ۲۱۶ واحد رسیده و این تصفیه خانه ها ۴.۸ میلیون متر مکعب سرجمع تصفیه انجام می دهند.
پاکرو اضافه کرد: براساس برنامه از محل صندوق توسعه ملی ورود جدی به بخش آب رسانی روستایی انجام شد بگونه ای که اکنون بیش از ۸۱ درصدجمعیت روستایی تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۳۲ مدول تصفیه خانه در دست احداث قرار دارد، گفت: ۵۱ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند که این خدمات در ۲۱۶ واحد ارایه می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب افزود: برنامه ریزی شده تا جمعیت تحت پوشش فاضلاب در پایان برنامه ششم توسعه( ۱۴۰۰ )  به ۲۵ درصد برسد.
 تنش آبی تا ۱۴۰۰ به صفر می رسد

وی توضیح داد: سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب برای روستاییان تامین می شود که ۸۵درصد از منابع زیر زمینی و ۱۵ درصد از منابع سطحی است و با توجه به بروز خشکسالی ۱۰ ساله در کشور مشکلاتی به لحاظ شوری و کیفیت آب برای برخی استان ها ایجاد شده که برای رفع آن، تلاش می شود.

پاکرو افزود: برای انکه بتوانیم تنش آبی را تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسانیم نیاز است تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به مناطق متاثر رسانده شود.

این مقام مسوول گفت: ۱۲۰ طرح  ابرسانی در پیوست قانون بودجه کشور دیده شده که برای تکمیل نیاز به ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است که برنامه ریزی شده تعدادی از این طرح ها امسال و سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرند.

به گفته وی، برای اینکه بتوان هرسال این ۱۰۰میلیون لیتر آب را تامین کنیم، چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای تامین از منابع مختلف تلاش می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب افزود: نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و طرح های آبرسانی روستایی در اختیار قرار گرفته که توانسته ایم نزدیک به ۱.۹ میلیون خانوار با جمعیت ۶.۷ میلیون نفری در ۱۰ روستا تحت پوشش قرار داده شود.