اردوغان: به خرید گاز از ایران ادامه خواهیم داد
اردوغان: به خرید گاز از ایران ادامه خواهیم داد
رییس جمهوری ترکیه گفت که کشورش با وجود تحریم ها به خرید نفت و گاز از ایران همچنان ادامه خواهد داد.

به گزارش نبض انرژی، «رجب طیب اردوغان» امروز (جمعه) و قبل از ترک هفتاد وچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در گفت وگو با خبرنگاران ترک، این مطلب را در پاسخ به سووالی پیرامون روابط ترکیه با ایران عنوان کرد.

اردوغان گفت: در زمینه تجارت با پول ملی ترکیه مجددا پیشنهاد خود به ایران را در نشست آنکارا به رییس جمهوری ایران ارایه کرده است و عزم ترکیه در این زمینه پابرجا است.

وی با تاکید بر لزوم ادامه این مساله گفت: روسای بانکهای مرکزی دو کشور نیز در این راستا گردهم آمده و مذاکراتی انجام دادند و ما این مساله را ادامه خواهیم داد.
رییس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه در خرید نفت و گاز از ایران امکان به صفر رساندن روابط ممکن نمی باشد، گفت: ما به خرید گاز از ایران ادامه خواهیم داد ولی در زمینه خرید نفت با مشکل مواجه هستیم چرا که نفت را عمدتا بخش خصوصی ترکیه از ایران خریداری می کرد و به دلیل تهدیدهای آمریکا متاسفانه در حال حاضر این خرید انجام نمی شود.
اردوغان حجم تجارت دو کشور را در حال حاضر ۷/۵ میلیارد دلار خواند و گفت: دو کشور برای حجم تجارت خود ۳۰ میلیارد دلار هدف گذاری کرده بودند و متاسفانه این رقم در حال حاضر به ۷.۵ میلیارد دلار افت کرده است ولی در ارتباط با ایران از هدف استراتژیک خود دست برنداشته ایم و خواستار تحقق آن هستیم.
اردوغان در زمینه خرید جنگنده های اف ۳۵، سیستم های ضد هوایی پاترییون و رساندن حجم تجارت ترکیه با آمریکا به ۱۰۰ میلیارد دلار هم گفت: ترکیه در این زمینه پیشنهادهای خود به طرف آمریکایی را ارایه کرده است و جزئیات مساله در بعد از مذاکرات وزیران تجارت دو کشور مشخص خواهد شد. هدف گذاری ما برای حجم تجارت دو کشور نیز ۱۰۰ میلارد دلار تعیین شده است.
اردوغان در مورد خرید هواپیماهای اف ۳۵ نیز گفت: در این زمینه مساله کاملا حل نشده است؛ من در گفتگو با ترامپ به وی گفتم که ترکیه در کنار اس ۴۰۰ های روسی می تواند از آمریکا پاترییوت نیز خریداری بکند و وی نیز گفته است در صورتی که مساله جدی باشد بر روی آن کار بکنیم.

** تعرض به آرامکو از خاک یمن
رییس جمهوری ترکیه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی فوکس تی وی نیز در سوالی در ارتباط با ادعاهای ارتباط ایران با حمله به تاسیسات نفتی عربستان گفت: مقصر دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی صحیح نیست. بسیار واضح و مبرهن است که تعرضی از چند منطقه از خاک یمن صورت گرفته است که همه نیز آن را بیان می‌کنند. مقصر دانستن ایران از منظر ما صحیح نیست. نباید این موضوع را به گردن ایران انداخت. زیرا اسناد و مدارک چیزی را در این زمینه اثبات نمی کند.

** دنیا باید بر اساس عدالت باشد

اردوغان در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت: نباید دنیایی داشته باشیم که در آن هر کسی که قدرت بیشتری دارد، محق نیز باشد. این صحیح نیست که کسی بگوید من قدرت بیشتری دارم پس حق به جانب هستم. باید دنیایی بر اساس عدالت، واقعیت و حقوق ایجاد کنیم.

وی ادامه داد، تحریم‌ها موضوع جدیدی نیستند. تحریم ها تا کجا؟ اگر می خواهیم که دنیایی پایدار تاسیس کنیم باید بر اساس برقراری صلح باشد. در سخنان خود در سازمان ملل متحد نیز بر لزوم آن تاکید کردم. ما با ایران همسایه هستیم. شاهد آن بودیم که اعمال تحریم مشکلی را حل نمی کند.