صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون دلاری با بومی‌سازی گرید پلیمری
صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون دلاری با بومی‌سازی گرید پلیمری
مدیرعامل شرکت پتروشیمی آریاساسول با اشاره به بومی سازی تولید گرید استراتژیک پلیمری در این پتروشیمی گفت: این گرید در تولید باک خودرو کاربرد دارد و سالانه از خروج ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

به گزارش نبض انرژی، امیرحسین بحرینی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی آریاساسول در مراسم رونمایی از بومی‌سازی تولید گرید باک پلیمری خودرو در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: آریا ساسول تنها شرکت ایرانی است که دارای زیر ساخت‌های تولید پلی اتیلن سنگین است و قابلیت این را دارد تا گریدهای تخصصی پلی‌اتیلن مانند گرید باک خودرو را در داخل کشور تولید کند.
وی با اشاره به اینکه این گرید تا پیش از این از خارج وارد کشور می‌شد، افزود: این محصول تخصصی و جذاب است و تا پیش از این تنها چهار پلنت از آن در جهان وجود داشت از همین رو بازار مناسبی برای صادرات دارد.
بحرینی گفت:  مصرف تخصصی کاتالیست این گرید در کشور قابل تولید است و از سال گذشته با یک تحقیق و توسعه سطح بالا ابتدا تلاش شد تا  بازخورد بازار مصرف داخلی گرفته شود.
وی ادامه داد: نیاز سالانه کشور به این گرید ۵۰ هزار تن برآورد می‌شود که علاوه بر ساخت باک در تولید انواع بشکه‌های حمل مواد شیمیایی استفاده می‌شود.
مدیرعامل آریاساسول با اشاره به اینکه کار کردن در شرایط تحریم آسان نیست، افزود: با همکاری شرکت‌های داخلی، کاتالیست تولید و نمونه آزمایشگاهی و در نهایت به تولید صنعتی رسید.
وی تاکید کرد: نمونه تولید شده در کشور، همانند نمونه مشابه بازل سوییس است و می‌تواند کلیه نیازهای کشور را تامین کند.
بحرینی گفت: سبد محصولات این شرکت متنوع شده و محصولات جدید با استفاده از کاتالیست جدید و حرکت به سمت تولید محصولات نو خواهد بود.
وی صرفه جویی ارزی تولید این محصول را ۹۰ میلیون دلار در سال دانست و افزود: آریا ساسول در ۲ ماه آینده با طراحی لینده آلمان، ۱۰۰ هزار تن تولید اتیلن افزایش و توقف منجر به تولید تا اخر آبان تکمیل می‌شود.
مدیرعامل آریاساسول به احداث واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن‌سنگین در این پتروشیمی نیز اشاره کرد و ادامه داد: تا ۲.۵ سال آینده می‌توانیم گریدهای مختلف پلیمرهای تخصصی را تولید کنیم و در پایان سال  ۱۴۰۴، آریا ساسول به ۲ میلیون تن محصولات پلیمری می‌رسد.
به گفته بحرینی، تا پایان سالاین شرکت وارد بازار سرمایه می‌شود.
وی افزود: در ۳ سال گذشته تولید تمام واحدها، به میزان ظرفیت طراحی شده رسیده است.
مدیرعامل آریاساسول فروش این شرکت را پنج هزار ۸۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته اعلام کرد و گفت: سه هزار و۲۵۰ میلیارد تومان از این رقم سود خالص شرکت بوده است.
وی به ثبت سفارش خرید ۱۰ هزار تن از گرید باک خودرو در نمایشگاه اشاره کرد.
بحرینی تاکید کرد: ۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در واحد الفین صورت گرفته که ظرفیت یک میلیون تنی را به ۱.۱ میلیون تن می‌رساند. همچنین ۳۰۰ میلیون دلار نیز برای پلی‌اتلین سنگین سرمایه‌گذاری شده است.

تامین گریدهای پلیمری مورد نیاز صنعت کشور 
مرضیه طهاسبی، رئیس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز در حاشیه رونمایی از تولید بومی گرید باک خودرو در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: امروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی امضا می‌کنند تا تامین گریدهای پتروشیمی مورد نیاز صنایع کشور بومی‌سازی شود.
وی گفت: پتروشیمی آریاساسول در دو گرید به دانش فنی رسیده که شامل گرید تولید باک پلیمری و گرید تولید چراغ اتومبیل می‌شود.
طهماسبی با اشاره به استقلال کشور در تامین گرید مورد نیاز باک خودرو، افزود: باید نیازهای صنعت کشور به مواد پتروشیمی شناسایی شود تا در بخش‌های مختلف این گریدها را تولید و عرضه کنیم.
رئیس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی در مورد فروش محصولات پتروشیمی نیز گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی کف عرضه را تعریف می‌کند و فروش داخل از طریق بورس انجام می‌شود، بعد از آن شرکت‌ها می‌توانند مابقی تولید خود را صادرات کنند.
وی در ایان گفت: هر مقدار بازار داخلی نیاز به مواد پتروشیمی داشته باشد عرضه می‌شود و اولویت همواره با فروش داخلی است.