تحریم‌های یک جانبه آمریکا شرایط همکاری های انرژی را با ایران دشوار کرد
تحریم‌های یک جانبه آمریکا شرایط همکاری های انرژی را با ایران دشوار کرد
سفیر نروژ در تهران با اشاره به همکاری های خوب دو کشور در بخش انرژی گفت: متاسفانه تحریم های یک جانبه آمریکا پس از برجام، شرایط همکاری را دشوار کرد.

به گزارش نبض انرژی، لارس نوردوم سه شنبه شب در نشست نقش انرژی در تحولات ژئوپولتیک اروپا و منطقه که در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، افزود: همکاری ایران و نروژ بسیار چشمگیر بود طوری که در دهه ١٩٩٠ سه شرکت انرژی نروژی  در ایران فعالیت و میدان های نفتی و گازی را اکتشاف کردند.
وی ادامه داد: البته یکی از این شرکت ها بابت فساد رسوایی به بار آورد و از ایران اخراج شد.
سفیر نروژ در تهران با بیان اینکه بعد از برجام شرکت های نفتی به ایران سرازیر شدند، اظهار داشت: نروژ هم مانند دیگر کشورها به ایران آمد اما تصمیم امریکا بر خروج برجام به ویژه در اوایل کار باعث شد شرایط دشوار و در بازار ایران مشکلاتی ایجاد شود.
این مقام سیاست خارجی نروژ ابراز امیدواری کرد، شرایط در آینده عادی شود و شرکت ها برگردند؛ چون  برنامه های زیادی در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد. دو سال پیش که ایران آمدم  شرکتی نروژی بزرگترین تولیدکننده ناوگان ایرانی بود اما فعالیت این شرکت هم تحت تاثیر تحریم های یک جانبه امریکا قرار گرفت.
نوردوم درباره وضعیت انرژی در نروژ و سیاست های این کشور گفت: منابع همراه با مدیریت محیط زیست و استفاده از انرژی برای توسعه باعث پیشرفت نروژ شده است؛ نروژ در انرژی برق‌آبی، زغال سنگ و نفت نخست وارد کننده بود اما از اواخر قرن ١٩ انرژی برق‌آبی در نروژ ساخته شد و بخش عمده ای از انرژی نروژ از طریق برق آبی است.
وی با بیان اینکه در سال ٢٠١٨ نفت حدود ٢٦ درصد کل صادرات نروژ بوده است، گفت: نروژ در همین سال دومین صادرکننده نفت و گاز به اتحادیه اروپا بوده و ٢٥ درصد انرژی اروپا را تامین کرده است. آلمان و بلژیک بزرگترین واردکنندگان انرژی از ما هستند.
سفیر نروژ خاطر نشان کرد: ٩٤ درصد برق نروژ از ٦٠ نیروگاه برق آبی تامین می شود؛ ٣.٥ درصد انرژی بادی تامین کننده برق است. همچنین در نروژ آلاینده ها ٧٠ درصد کاهش یافته است
نوردوم با اشاره به اینکه در بحث انرژی روی نیروی برقابی سرمایه گذاری می کنیم و از صادرکنندگان عمده گاز در دنیا هستیم، اضافه کرد: ظرفیت تولید باید افزایش می یافت که با معرفی نیروی برقابی این اتفاق افتاد. توربین هایی قرار دادیم که قابلیت ١٠ هزار مگات وأت تولید برق را دارد.
وی ادامه داد: انرژی های تجدیدپذیر اگر چه نقش چشمگیر ندارند اما بدون نقش هم نیستند؛ هر دو خودرویی که در نروژ فروخته می شود یک خودرو الکتریکی است و فناوری در این تغییرات اخیر نقش به سزایی ایفا کرد.
سفیر نروژ سپس به ایجاد صندوقی برای ذخیره ارزی حاصل از فروش انرژی در این کشور اشاره و تصریح کرد: نروژ سالهای اخیر سعی کرد طلای سیاه را به اوراق مشارکت تبدیل کند دید ما این است وابسته به نفت نباشیم؛ تمرکز کمتری به نفت در اقتصاد است و اینکه منبع تجدیدناپذیر نفت را برداریم تا این سرمایه برای نسل های بعدی بماند.
وی افزود: از همین رو صندوق ارزی با پول حاصل از فروش انرژی ایجاد کردیم به نام صندوق بازنشستگی نفت که ٣ تا ٤ درصد آن در سال استفاده می شود و بقیه در این صندوق ذخیره یا ثابت باقی می ماند یا افزایش می یابد قرار نیست این صندوق ذخیره کاهش یابد.
نوردوم درباره تامین انرژی اروپا هم گفت: یک دهه قبل روسیه استفاده از گاز را شروع کرد که جنبه سیاسی داشت و این ترس بود که تامین گاز ممکن است از روسیه متوقف شود؛ اروپایی ها مشتاق بودند تنوع تامین داشته باشند و نروژ توانست تامین کننده ثابت و پایدار گاز برای اروپا باشد؛ ایده آل این است که همه سیاست ها را براساس منافع تجاری بنیان بگذاریم.