افزایش پنج درصدی مصرف برق مازندران در تابستان خنک
افزایش پنج درصدی مصرف برق مازندران در تابستان خنک
اگر چه خنکی تابستان و همچنین گرمای ملایم هوای فصل بهار، کاهش یا حداقل ثبات مصرف برق مازندران را نسبت به نیمه اول سال گذشته نوید می‌داد، اما تازه‌ترین گزارش شرکت توزیع برق مازندران گویای افزایش مصرف برق در این استان است، موضوعی که نشانگر اثرگذاری فاکتورهای دیگر علاوه بر گرمای هوا در میزان مصرف این انرژی است.

به گزارش نبض انرژی، تداوم هوای خنک و بارانی در تابستان امسال آن هم در پی بهار پر باران، انتظار تابستانی کم مصرف در برق مازندران را قطعی نشان می داد، تابستانی که برخی روزها دماسنج های هواشناسی در گرم ترین ساعات دمای ۱۶ درجه ای را ثبت کرد که به طور معمول برابر با دمای فصل پاییز در استان است.

اعتدال جوی در تابستان سبب شده بود تا استانداری مازندران مصوبه ساعت کار تابستانی را پس از اجرای کمتر از یک ماهه لغو کند. این مصوبه با هدف مدیریت مصرف برق در اوج گرمای تابستانی و جلوگیری از قطعی برق خانوارها از ۲۵ خرداد به اجرا گذاشته شده بود. قرار بود با اجرای ساعت تابستانی میزان مصرف برق روزانه در استان ۶۴ مگاوات کاهش یابد ولی در عمل تنها ۲۰ مگاوات محقق شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران که مسئول توزیع برق استان از گلوگاه تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان آمل است، روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۳ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۲۸۸ هزار کیلووات ساعت برق در این منطقه استفاده شد، در حالی که مدت مشابه سال گذشته میزان مصرف ۲ میلیارد و ۸۹۲ میلیون و ۶۰۴ هزار کیلووات ساعت بود.

رضا غفاری با اشاره به رشد پنج درصدی مصرف برق نسبت به نیمه اول سال گذشته ، افزود: حدود ۵۰ درصد از مصرف برق مازندران در ایام تابستان که پرمصرف‌ترین ایام است مربوط به سیستم‌های سرمایشی است که انتظار می رفت با خنک شدن تابستان شاهد کاهش چشم گیر مصرف برق باشیم، اما اینگونه نشده است.

رونق تولید صنعتی؛ مهم‌ترین فاکتور

وی با اعلام این که افزایش مصرف برق چند عاملی است ، توضیح داد: یکی از عوامل مهم در سال جاری ، افزایش بیش از ۵۰ هزار مشترک به مصرف کنندگان برق این منطقه از استان بوده است.

غفاری همچنین بازگشت برخی از کارگاه های تولیدی خطوط صنعتی و کارخانجات را نیز از دیگر دلایل افزایش مصرف برق دانست و گفت: البته امسال انحرافاتی همچون مصرف برق در زمینه استخراج ارز دیجیتال را نیز داشتیم که خوشبختانه بموقع شناسایی و مصرفشان قطع شد.

وی بازگشت بسیاری از صنایع به عرصه تولید را مهم ترین فاکتور افزایش مصرف برق  از عوامل مهم توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه آمار دقیقی وجود ندارد ، اما در سال جاری دهها شرکت تولیدی یا به چرخه تولید بازگشتند و یا خطوط جدید احداث کردند که ارتباط مستقیم با مصرف برق دارد.

مصرف برق مشترکان تحت پوشش شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری به طور میانگین ۸۰۰ مگاوات در روز است که در فصل گرما تا حدود سه برابر افزایش می یابد. سال گذشته مصرف برق کل استان مازندران از مرز سه هزار مگاوات در روز عبور کرد و رکورد بی سابقه ای بر جای گذاشت.

توزیع برق در مازندران توسط دو شرکت توزیع برق مازندران منطقه ساری و شرکت توزیع برق منطقه نوشهر مدیریت می شود که در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک را پوشش می دهند.